MultiMan MultiMan skrev:
Du bytte ju kol, men det är ett typiskt beteende med kol som inte ligger an ordentligt och därför går det på låga varvtal med den tappar ork vid större belastning.

Hur mycket tvättar ni? En omgång piratkol jag fick till min gamla Siemens från 1995 (som jag bytte kol på upp till 19 års ålder, innan något annat gick sönder) var alldeles för mjuka och höll bara kanske 500 tvättar innan de var totalslut igen.
Jag har köpt orginalkol från Siemens, men faktum är att jag precis bytt dom igen. Så kolen bör ligga an ordentligt då jag var väldigt noga med att få dem åt rätt håll, sen har vi nog kört tvättmaskinen en 20-30ggr efter det så dom borde ha slitit till sig ordentligt oavsett isf? Kan det vara något annat som kärvar är frågan, så att dom inte trycks emot kollektorn ordentligt? :thinking:


electroluxaren skrev:
sen slits ju kollektorn oxå och den såg ju inte så bra ut innan kolbytet
Den var mest svart pga allt kol på den första bilden jag la upp, tog nån smärjelduk och putsade upp den lite försiktigt vid första kolbytet. Var inte lika noga med det denna gången dock, kanske behöver titta på det! Finns det något enkelt sätt att bedöma om kollektorn är utsliten så att den måste bytas?
 
A
C crazytok skrev:
Jag har köpt orginalkol från Siemens, men faktum är att jag precis bytt dom igen. Så kolen bör ligga an ordentligt då jag var väldigt noga med att få dem åt rätt håll, sen har vi nog kört tvättmaskinen en 20-30ggr efter det så dom borde ha slitit till sig ordentligt oavsett isf? Kan det vara något annat som kärvar är frågan, så att dom inte trycks emot kollektorn ordentligt? :thinking:




Den var mest svart pga allt kol på den första bilden jag la upp, tog nån smärjelduk och putsade upp den lite försiktigt vid första kolbytet. Var inte lika noga med det denna gången dock, kanske behöver titta på det! Finns det något enkelt sätt att bedöma om kollektorn är utsliten så att den måste bytas?
Mät diametern och isoleringens nivå samt koncentriteten en kollektor håller sällan till andra kolbytet och just dessa motorerna är inte de bästa
 
  • Gilla
PV13
  • Laddar…
Tvättmaskinen är bara 6år gammal och jag har redan bytt kol två ggr… och skulle kollektorn alltså redan vara utsliten? Vad är det för skit man tillverkar numera egentligen…. Vansinnigt!

Det får ju bli att byta hela motorn isf! Kostar 2000kr plus frakt…
 
MultiMan
När min iQ500 började krångla fick jag först en turkisk iQ300. Motorn såg rätt lika ut mot min gamla Siemens 3903 från 1995 (som alltså höll 19 år, inget motorproblem, men annat gick sönder), men efter bara ett par månader började den skrika och fick bytas. Efter ytterligare krångel som jag inte tänker redogöra för nu, så fick jag till sist en tysk iQ700 med induktionsmotor som är ett under i kvalitet i jämförelse. De vanliga kolborstmotorerna som fortfarande görs i billigare modeller verkar vara ren skit. Köp absolut inte en ny motor för de pengarna, samma skit, leta begagnad isf för några hundralappar, eller byt maskin till någon mer välbyggd.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Hmm, har plockat bort lite kåpor på tvättmaskinen nu och påbörjat felsökning. Provade att bara starta ett centrifugeringsprogram och det är onekligen ett högt surrande och det låter inte riktigt bra….

Surrandet börjar med en gång när jag startar programmet och slutar ca 3min innan programmet är helt färdigt. Jag är rätt säker på att det är pumpen som låter, jag ser dock att pumpen snurrar och ingenting som är synligt ivägen iaf.

Men faktum kvarstår, trumman går inte upp i varv vid centrifugeringen oavsett. Men om pumpen inte fungerar ordentligt, skulle det kunna hindra trumman att gå upp i varv då? :thinking:

lyssna på brummandet i filmen.
 
  • Gilla
NiLo66
  • Laddar…
A
C crazytok skrev:
Hmm, har plockat bort lite kåpor på tvättmaskinen nu och påbörjat felsökning. Provade att bara starta ett centrifugeringsprogram och det är onekligen ett högt surrande och det låter inte riktigt bra….

Surrandet börjar med en gång när jag startar programmet och slutar ca 3min innan programmet är helt färdigt. Jag är rätt säker på att det är pumpen som låter, jag ser dock att pumpen snurrar och ingenting som är synligt ivägen iaf.

Men faktum kvarstår, trumman går inte upp i varv vid centrifugeringen oavsett. Men om pumpen inte fungerar ordentligt, skulle det kunna hindra trumman att gå upp i varv då? :thinking:

lyssna på brummandet i filmen.
[video]
Låter som kolektorn
 
electroluxaren skrev:
Låter som kolektorn
fast när pumpen slutar snurra, då slutar surrandet även när trumman och motorn snurrar…
 
Snabbare än så här varvar den inte upp som det är nu…


Här hör man att det är pumpen som låter, man ser även att det verkar vara något lager som gett sig och därför vobblar axeln
 
Redigerat:
  • Gilla
Sandman88
  • Laddar…
Byt pump
 
Mjo det kan jag också konstatera. Missljudet kommer från pumpen!

Men kommer det hjälpa för att få igång centrifugeringen? För den varvar inte upp snabbare än det ni ser på videon…. Har faktiskt svårt att tro att den kommer varva upp mer för det… ?
 
A
C crazytok skrev:
Mjo det kan jag också konstatera. Missljudet kommer från pumpen!

Men kommer det hjälpa för att få igång centrifugeringen? För den varvar inte upp snabbare än det ni ser på videon…. Har faktiskt svårt att tro att den kommer varva upp mer för det… ?
du har ett värre missljud från trummans gång och varvar den inte upp så...
 
electroluxaren skrev:
du har ett värre missljud från trummans gång och varvar den inte upp så...
Från motorn?
 
Observera att ljudet faktiskt låter mycket högre/värre i filmerna än hur det upplevs i verkligheten!

Här hör man först pumpen i bakgrunden som surrar, därefter startar motorn och centrifugeringsprogrammet. Jag upplever det här om man jämför film 1 & 2 att utan remmen och motstånd så varvar motorn upp lite mer, men inte jättemycket. Man märker dock att motorn varvar upp lite extra på slutet jämfört med remmen monterad.
FILM 1


Här är remmen monterad. Jämför med film 1.
FILM 2


Såhär låter motorn när pumpen inte är igång i bakgrunden och stör…
FILM 3


Nu har jag monterat loss motorn, kolen ser ok ut. Men kan inte bedöma skicket på rotorn? Hur går jag vidare här?
Närbild av en motor med synliga kol och rotor delvis monterad i en maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
PV13 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Den IQ300 jag nämnt, där lät både originalmotorn och utbytesmotorn lika illa som din efter någon månads användning. Beror antagligen dels på frekvensstyrningen men också på billigt materialval och stora toleranser. Hursomhelst fungerade motorerna fortfarande vid alla varvtal trots detta öronskärande oljud. Var andra orsaker till att jag fick en ny maskin.

Precis allt i den tyskbyggda iQ700 är tystare och den är efter ett år precis lika tyst som när den sattes in, inga extra missljud som tillkommit = bra kvalitet på prylarna. Givet att induktionsmotorn är tystare, men även andra saker är mycket bättre, inklusive 10 kg högre vikt och bättre tolerans mot obalans. iQ300 gick från tyst och fin till stenkross på några månader och den utbytesmotor som sattes in lät bara normalt de första veckorna, sedan samma ljud som du har.
 
Ok, tack. Det är bra att veta… jag tycker mig inte heller höra någon större skillnad från när maskinen var ny eller hur den låter idag. Men man vänjer sig ju snabbt också så det är ändå svårt att säga.

Att slänga ut en maskin som bara är 5år känns sådär, känner mig inte riktigt redo att uppgradera ännu så vill helst försöka laga den om möjligt. Men blir det orimliga pengar så kommer jag ha i åtanke det du sagt om IQ700!

Jag vet dock inte riktigt hur jag ska gå vidare just nu. Mitt största problem är ju just att motorn inte vill varva upp ordentligt, men vad beror det på? Pumpen? Kollektorn? Styrkort? Dåliga kol? Annat?

Att kolla diametern på kollektorn, mäta koncentricitet samt isoleringsnivå innebär att jag måste plocka isär motorn och det är ju en nivå till i sig, men om det är det jag måste göra så får jag försöka mig på det. Men vad hjälper det egentligen, för jag kan väl inte köpa enbart kollektorn för att byta? Vad säger du @electroluxaren om det, får känslan av att du jobbar med sånt här och har koll… :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.