A
MultiMan MultiMan skrev:
Den IQ300 jag nämnt, där lät både originalmotorn och utbytesmotorn lika illa som din efter någon månads användning. Beror antagligen dels på frekvensstyrningen men också på billigt materialval och stora toleranser. Hursomhelst fungerade motorerna fortfarande vid alla varvtal trots detta öronskärande oljud. Var andra orsaker till att jag fick en ny maskin.

Precis allt i den tyskbyggda iQ700 är tystare och den är efter ett år precis lika tyst som när den sattes in, inga extra missljud som tillkommit = bra kvalitet på prylarna. Givet att induktionsmotorn är tystare, men även andra saker är mycket bättre, inklusive 10 kg högre vikt och bättre tolerans mot obalans. iQ300 gick från tyst och fin till stenkross på några månader och den utbytesmotor som sattes in lät bara normalt de första veckorna, sedan samma ljud som du har.[/QUOTE
C crazytok skrev:
Observera att ljudet faktiskt låter mycket högre/värre i filmerna än hur det upplevs i verkligheten!

Här hör man först pumpen i bakgrunden som surrar, därefter startar motorn och centrifugeringsprogrammet. Jag upplever det här om man jämför film 1 & 2 att utan remmen och motstånd så varvar motorn upp lite mer, men inte jättemycket. Man märker dock att motorn varvar upp lite extra på slutet jämfört med remmen monterad.
FILM 1
[video]

Här är remmen monterad. Jämför med film 1.
FILM 2
[video]

Såhär låter motorn när pumpen inte är igång i bakgrunden och stör…
FILM 3
[video]

Nu har jag monterat loss motorn, kolen ser ok ut. Men kan inte bedöma skicket på rotorn? Hur går jag vidare här?
[bild]
svårt att se men är kollektorn lika slät runt om så att inte en av banorna sticker ut eller har lossnat?
Jag går bara på ljudet och då är det ju kollektorn
 
A
C crazytok skrev:
Ok, tack. Det är bra att veta… jag tycker mig inte heller höra någon större skillnad från när maskinen var ny eller hur den låter idag. Men man vänjer sig ju snabbt också så det är ändå svårt att säga.

Att slänga ut en maskin som bara är 5år känns sådär, känner mig inte riktigt redo att uppgradera ännu så vill helst försöka laga den om möjligt. Men blir det orimliga pengar så kommer jag ha i åtanke det du sagt om IQ700!

Jag vet dock inte riktigt hur jag ska gå vidare just nu. Mitt största problem är ju just att motorn inte vill varva upp ordentligt, men vad beror det på? Pumpen? Kollektorn? Styrkort? Dåliga kol? Annat?

Att kolla diametern på kollektorn, mäta koncentricitet samt isoleringsnivå innebär att jag måste plocka isär motorn och det är ju en nivå till i sig, men om det är det jag måste göra så får jag försöka mig på det. Men vad hjälper det egentligen, för jag kan väl inte köpa enbart kollektorn för att byta? Vad säger du @electroluxaren om det, får känslan av att du jobbar med sånt här och har koll… :)
synd att du inte bor i närheten för då hade du kunnat testa min reserv,
 
electroluxaren skrev:
svårt att se men är kollektorn lika slät runt om så att inte en av banorna sticker ut eller har lossnat?
Jag går bara på ljudet och då är det ju kollektorn
Ja den är slät och fin runt hela, ingenting som är löst eller sticker ut.


electroluxaren skrev:
synd att du inte bor i närheten för då hade du kunnat testa min reserv,
Jag bor strax utanför Göteborg, vet inte var du bor men det var en fin tanke!

Kan man hitta sådana här motorer någon annanstans än just Siemens för 2000kr ?
Blir mycket pengar om det inte hjälper… :/

Måste ju byta pumpen också… men den kostade inte mer än 2-300kr
 
Sitter tydligen en sensor av något slag på motorn, någon som vet vad för typ av sensor detta är? Skulle det kunna vara den som är trasig?

Vit plastsensor för motor med produktnummer och prisdisplay på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
C crazytok skrev:
Ja den är slät och fin runt hela, ingenting som är löst eller sticker ut.




Jag bor strax utanför Göteborg, vet inte var du bor men det var en fin tanke!

Kan man hitta sådana här motorer någon annanstans än just Siemens för 2000kr ?
Blir mycket pengar om det inte hjälper… :/

Måste ju byta pumpen också… men den kostade inte mer än 2-300kr
Andra sidan på Sverige är ju långt,
Skroten kanske har/återvinningen.
Ofta passar en motor med samma kontakt.
 
A
C crazytok skrev:
Sitter tydligen en sensor av något slag på motorn, någon som vet vad för typ av sensor detta är? Skulle det kunna vara den som är trasig?

[bild]
Har nog aldrig sett denna IRL.
Temperatur eller varvtal bör det vara
 
Siemens har ingen tid för den 7’e januari!! :sweat::sweat: Eftersom det är både pump och troligen hela motorn som behöver bytas hade det varit värt 1800kr i självrisk…. Ist för att beställa en helt ny motor och pump för 2.300kr och göra det själv.

Men nu vet jag inte riktigt, känns ju väldigt tråkigt att beställa pump och motor för 2300kr och sen kanske det ändå inte funkar!

Hitta en begagnad motor på en skrot låter ju bra, känner dock inte till någon här. Är väl mest bilskrotar som finns… men får leta lite, kanske finns någon form av vitvaruskrot i göteborgsområdet…
 
Jag skulle köpa en begagnad maskin på blocket! Kan man utan problem få för under 2kkr en kvalitetsmässigt med induktionsmotor som bara är något år gammal. Lycka till!
 
Har en iq500 med touchknappar. Bytte precis kolen. Det ena var nedslitet så att slitagvarnaren syntes.

lyckas inte få till nollställningen av felkoden. E43
Känns som någon annan sa, lite märkligt med touchknapparna. Speciellt som man vet att man ibland får trycka flera gånger på dem när man skall ändra temp etc.
 
Redigerat:
För att uttrycka det milt är det en aning frustrerande att inte få till nollställningen. Man får ju limo inte bekräftat om maskinen känner att jag trycker eller ej. Varför kan det inte bara finnas en resetknapp likt gemhålet på annan elektronik...
 
Har du provat att ringa Siemens support? Dom kanske kan hjälpa dig om det bara är en reset som behöver göras…
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Jag kände likadant så lägger upp min skrivning, och lösning, från tidigare i tråden:

"Jag har provat massa olika varianter, däribland denna, men knapparna reagerar inte då det är touchknappar och inga "fysiska" man trycker in. Jag tackar dock för svar, och ett snabbt sådant
...............................

Nollställningen lyckades tillslut! Det var "kl-6-lösningen" som tillslut funkade, även om det var speciellt/kändes märkligt med touchknappar. Fick dock inte rätt på maskinen trots utbytta kol, alla kontroller, samt härliga hjälp till trots. Tack!
Blev dock ett lyckat Samsungfynd på Black week för endast 3.800 kr, och man blev lite lärdom om tvättmaskiner rikare!
................................
Tror det var såhär det löste sig för min del. Du kan även behöva dra ut sladden från väggen när du är klar sen (killgissning):
................................
How do I reset my Siemens iq300 washing machine?

How to reset an error code on a washing machine by Bosch, Neff, or Siemens

• Turn the dial to the off or reset position (should be at the 12 o'clock position)

• Turn the dial to the 6 o'clock position.

• Press and hold down on the spin button and simultaneously turn the dial to the 7 o'clock position.

https://askinglot.com/how-do-i-reset-my-siemens-iq300-washing-machine


Hojta gärna om det löser sig!
 
Glömde berätta hur det gick insåg jag.

Det slutade med att jag tog hit en servicetekniker för att egentligen bara bekräfta det jag redan visste (med hjälp av er andra härinne). Att motorn lät dålig och var kass, samt även tömningspumpen var kass, eller påväg att bli men den lät inget vidare även om den för tillfället funkade.

Eftersom jag tog det via försäkringen kostade det mig ändå ”bara” 1800kr i självrisk (har blivit dyrt med självrisker nuförtiden!). Men att köpa ny motor och pump själv hade kostat 2300kr så jag tyckte det var bättre att plocka in en servicetekniker…. Dock så hade han ju inte med sig någon motor, så det var han tvungen att beställa!!!! Efter att ha väntat på honom i två veckor och jag sagt innan att det högst troligt är hela motorn som behöver bytas!!

Så då fick jag förslaget att jag byter själv så beställer han reservdelar direkt hem så behöver jag inte vänta på att han ska ha en ledig tid igen… ok tänkte jag, inte riktigt det som var tanken men strunt samma. Jag ville ju bara få ihop den! skulle gå på 1-3dgr…. Efter fem dgr så hade jag inte hört nånting så jag ringde och frågade vad som hände, då hade inte beställningen gått igenom av någon anledning. Så dom skulle kolla upp varför och höra av sig… vilket dom aldrig gjorde. Sedan var det helg, och jag ringde dom på måndag igen, fortfarande var det inte löst och jag började bli mäkta irriterad! Till slut löste dom det, skickade grejerna så jag fick det på ons. Dvs 9dgr efter serviceteknikern varit här. Jag satte ihop grejerna på en halvtimme och sedan dess har den rullat som en klocka!

I efterhand hade jag såklart hellre beställt allt direkt själv, då hade jag löst problemet på några dagar. Nu var vi istället utan tvättmaskin en hel månad under jul/nyår! :(

Det intressanta i det hela var också att Siemens hade bytt till en annan motor tydligen (inte för att jag såg den minsta skillnad när jag jämförde dom? ) Så det kan ju mycket väl innebära att dom har haft problem med motorn.

Hursomhelst, slutet gott, allting gott! :cool:
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
Har en iq500 med touchknappar. Bytte precis kolen. Det ena var nedslitet så att slitagvarnaren syntes.

lyckas inte få till nollställningen av felkoden. E43
Känns som någon annan sa, lite märkligt med touchknapparna. Speciellt som man vet att man ibland får trycka flera gånger på dem när man skall ändra temp etc.
Har precis samma problem. Var köpte du nya kol?

För återställning hittade jag följande instruktion på nätet:
However, after changing them, you still need to reset the machine

  1. Turn off the machine (dial to 0)
  2. Open the door
  3. Turn on the machine on first program
  4. Close the door
  5. Turn off the machine
  6. Turn on the machine on the "six-o-clock" program, which is centrifuge
  7. Press the "option down" button and keep it pressed (This is the button left of the display)
  8. Turn the dial to "seven-o-clock" (empty/pump out program)
  9. Release the "option down" button
  10. Turn of the machine
This should reset the machine, and if everything is allright, it should work. If it does not work after changing the brushes and resetting it, something else is wrong, most likely the motor control board, or if the motor.
 
D Dublin skrev:
Har precis samma problem. Var köpte du nya kol?

För återställning hittade jag följande instruktion på nätet:
However, after changing them, you still need to reset the machine

  1. Turn off the machine (dial to 0)
  2. Open the door
  3. Turn on the machine on first program
  4. Close the door
  5. Turn off the machine
  6. Turn on the machine on the "six-o-clock" program, which is centrifuge
  7. Press the "option down" button and keep it pressed (This is the button left of the display)
  8. Turn the dial to "seven-o-clock" (empty/pump out program)
  9. Release the "option down" button
  10. Turn of the machine
This should reset the machine, and if everything is allright, it should work. If it does not work after changing the brushes and resetting it, something else is wrong, most likely the motor control board, or if the motor.
ska testa den varianten.
Jag beställde från Nettoparts
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.