richardtenggren
Nu när det regnar en hel del dagen till ära(typ ett år sedan översvämningen ;) ) så börjar jag fundera på min pumpstyrning. Kör idag en styrning för dammar typ. Initialt så var tanken att plocka upp en alarmsignal till shellyn och få status så, men jag kom aldrig så långt…

Så började fundera lite på detta igen, då det hade varit skönt att kunna köra pumpen manuellt också för att veta att den inte kärvat ihop (kanske på sikt lägga in en återkommande start i månaden).
Men inser att jag lika gärna kan sköta allt med shellyn och en AddOn, om jag tänker rätt.
Det jag egentligen vill göra är ju att slå till pumpen om nivån stiger och givaren triggas. Här är det ju trevligt om man får en notis kanske. Sen vill jag även kunna köra pumpen manuellt.

Det känns som detta borde gå åstadkomma ganska enkelt, men det är själva setupen av shellyn jag blir osäker på. Någon som har några tankar?

Sensorn jag har idag är en gaffel med två stift som kortsluts, kanske behöver en flottör?
 
Jag är ny på Shelly, jag skulle vilja mäta energiförbrukningen på min enfas 1,5kw elpanna samt min enfas luftvärmepump. Dessa har egna säkringar i min diazed elcentral.

Skulle det fungera med 2st Shelly 1PM? Och ska man välja Shelly 1PM eller Shelly Plus1 PM?
 
Spontant skulle jag säga att 1PM räcker. Många detaljförbättringar på Plus 1PM, men det är nog få applikatoner där de spelar någon roll.
 
B
@SSSS
Är du säker på att elpanna bara är 1.5kw? Låter lågt för elpanna, låter som en liten vvb?

Shelly 1 pm är mer anpassad för att ligga i en apparatdosa. Den kan man fixa tempmätning till också.

Shelly 1 pro kan inte mäta temp. Men den är anpassad för din skena, och passar bra i elcentralen.

Bägge funkar.
 
B BSOD skrev:
@SSSS
Är du säker på att elpanna bara är 1.5kw? Låter lågt för elpanna, låter som en liten vvb?

Shelly 1 pm är mer anpassad för att ligga i en apparatdosa. Den kan man fixa tempmätning till också.

Shelly 1 pro kan inte mäta temp. Men den är anpassad för din skena, och passar bra i elcentralen.

Bägge funkar.
Japp är säker på det, är en värmebaronen MP4 kopplad till enfas som enbart går till en golvvärmeslinga i köket.

Jag menar inte pro-serien utan plus-serien

https://shelly.cloud/shelly-plus-1pm/
 
Jag skulle säga att använd Shelly PM istället.
 
MagnusN76 MagnusN76 skrev:
Jag skulle säga att använd Shelly PM istället.
Menar givetvis EM
 
Shelly EM har sina poänger, inte minst att man slipper dra strömmen genom två små skruvpoler i en liten puck, men den är rätt mycket dyrare än 1 PM och innehåller ingen brytare för lasterna man övervakar (vilket naturligtvis kan vara en fördel såväl som en nackdel).
Den har visserligen två kanaler, men då måste lasterna ligga på samma fas, så om man inte kan ordna det blir det ännu dyrare.
 
A alfista skrev:
Shelly EM har sina poänger, inte minst att man slipper dra strömmen genom två små skruvpoler i en liten puck, men den är rätt mycket dyrare än 1 PM och innehåller ingen brytare för lasterna man övervakar (vilket naturligtvis kan vara en fördel såväl som en nackdel).
Den har visserligen två kanaler, men då måste lasterna ligga på samma fas, så om man inte kan ordna det blir det ännu dyrare.
En stor fördel är ju också att den inte alls har de effektbegränsningar som de andra enheterna har. Är man det minsta tveksam om t.ex. en 1PM skulle klara effekten och man inte har behovet av att styra lasten så anser iaf jag att EM är ett klart bättre val.
 
MagnusN76 MagnusN76 skrev:
En stor fördel är ju också att den inte alls har de effektbegränsningar som de andra enheterna har. Är man det minsta tveksam om t.ex. en 1PM skulle klara effekten och man inte har behovet av att styra lasten så anser iaf jag att EM är ett klart bättre val.
Visst är det väl så att jag kan ha en Shelly Em som styr en 2-fas kontaktor, så jag kan slå av och på min vvb, eller är jag ute och cyklar?
 
MagnusN76 MagnusN76 skrev:
En stor fördel är ju också att den inte alls har de effektbegränsningar som de andra enheterna har.
Sant, men I det aktuella fallet förutsätter jag att det är avsäkrat med 10A så där borde inte föreligga några tveksamheter så den förtjänsten blir inte så stor.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Visst är det väl så att jag kan ha en Shelly Em som styr en 2-fas kontaktor, så jag kan slå av och på min vvb, eller är jag ute och cyklar?
Det stämmer, men jag är skeptisk till om Shelly EM kan mäta effekten på en tvåfasig last.
 
A alfista skrev:
Det stämmer, men jag är skeptisk till om Shelly EM kan mäta effekten på en tvåfasig last.
Nej, då måste man nog gå upp till 3EM
 
A alfista skrev:
Det stämmer, men jag är skeptisk till om Shelly EM kan mäta effekten på en tvåfasig last.
Det är inte intressant (Jo kanske lite) men vill främst schemalägga när vvb värmer. Den drar vad den drar liksom
 
Har du en EM som ligger och skräpar så för all del, annars väljer du lämpligen billigaste Shelly du får tag på till att styra kontaktorn och sparar några hundralappar.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.