Elledningar löper längs nött vit vägg och trägolv; äldre installation med synlig kabelspik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, vi har tre separata utanpåliggande uttag längs med en vägg. Det ser ut som de är kopplade med kabel emellan uttagen och den kabeln är i sin tur dragen från ett annat uttag och över en dörrpost (och sen vidare längs väggen). Jag behöver lossa golvlisten som uttagen sitter i och hängde därför upp uttagen på väggen så länge med kabeln kvar emellan dem. Dock visade det sig att det mittersta av de tre uttagen på den väggen även hängde fast i en kabel som kom ut från väggen bakom uttaget….se bilder. Gissar att jag bör ta dit elektriker…jag förstår inte varför man skulle behöva ”tjuva” mer ström och inte bara kan seriekoppla uttagen vidare? Är det för effektens skull? Öppen elanslutning, röd kopplingsdosa, ledningar, oavsiktligt exponerad, bör täckas, installationsfel, brandsäkerhetsrisk.
Skapa konto
Eluttag under konstruktion med synliga kablar och anslutningar, behöver fackmannamässigt arbete.
Skapa konto

S sepani skrev:
[bild] Hej, vi har tre separata utanpåliggande uttag längs med en vägg. Det ser ut som de är kopplade med kabel emellan uttagen och den kabeln är i sin tur dragen från ett annat uttag och över en dörrpost (och sen vidare längs väggen). Jag behöver lossa golvlisten som uttagen sitter i och hängde därför upp uttagen på väggen så länge med kabeln kvar emellan dem. Dock visade det sig att det mittersta av de tre uttagen på den väggen även hängde fast i en kabel som kom ut från väggen bakom uttaget….se bilder. Gissar att jag bör ta dit elektriker…jag förstår inte varför man skulle behöva ”tjuva” mer ström och inte bara kan seriekoppla uttagen vidare? Är det för effektens skull? [bild][bild]
Det är inte matningen till de 3 uttagen som kommer genom väggen då?

• Gilla
Rel2
  • Laddar…
S sepani skrev:
jag förstår inte varför man skulle behöva ”tjuva” mer ström och inte bara kan seriekoppla uttagen vidare? Är det för effektens skull?
Nej, man kopplar aldrig flera matningar för effektens skull. Antingen kommer matningen därifrån, eller så går det vidare till fler förbrukare på andra sidan väggen.

Sen är uttagen inte seriekopplade utan paralellkopplade...

• Gilla
sepani och 2 till
  • Laddar…
Uttag är alltid elektriskt kopplade parallellt. Ofta är de i en slinga som börjar i centralen, ibland grenar slingan av, ibland inte.

I vissa andra länder matas slingorna från båda håll, s k "ring mains", men aldrig i Sverige.

Samt ett lustigt sätt att koppla in "kablar" i ett uttag, det är garanterat ett hempul så det kanske är ide att ta dit en yrkesman som får gå igenom installationen.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Kabeln genom väggen verkar dessutom vara den gamla fina gummiisolerade sorten som vid det här laget borde ha bytts ut. Sedan kan man undra varför uttaget är av skyddsjordad typ, är skyffdjorden ansluten?

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Kabeln genom väggen verkar dessutom vara den gamla fina gummiisolerade sorten som vid det här laget borde ha bytts ut. Sedan kan man undra varför uttaget är av skyddsjordad typ, är skyffdjorden ansluten?
skyddsjorden är inte ansluten

useless useless skrev:
Nej, man kopplar aldrig flera matningar för effektens skull. Antingen kommer matningen därifrån, eller så går det vidare till fler förbrukare på andra sidan väggen.

Sen är uttagen inte seriekopplade utan paralellkopplade...
tack! Är nog läge kontakta en elektriker. Men då förstår jag nog (?) hur dragningen är gjord. De tre uttagen jag pratar om sitter alltså utanpåliggande monterade på ena sidan om en dörrpost. De matas via en kabel som går över dörrposten och i sin tur kommer från ett uttag på andra sidan dörrposten. Alltså på samma vägg men på andra sidan dörrposten. Det mittersta av de tre uttagen har alltså någon form av matning på baksidan, vilket kan stämma med platsen för utomhus belysning (på andra sidan väggen). Det är alltså en matning ”från” och inte ”till”…och som någon noterar en ålderdomlig modell på kabel, men möjligen inte fel?.Och uttagen är parallellt kopplade, inte serie.

S sepani skrev:
skyddsjorden är inte ansluten
Då ska inte uttagen vara av jordad typ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.