Hej.

Om någon har tid att hjälpa mig med min uppgradering till dimmerlampa så vore det supersnällt!

Gammal strömbrytare:
Se bild (Gammal strömbrytare)
Brun är kopplat till fas (L)
Grå är kopplad till tändtråd (Sinus)??

Ny strömbrytare:
Se bild (Ny strömbrytare)
Har kopplat det på samma sätt som den gamla strömbrytaren förutsatt att grå ska till sinus....???

Lamputtag:
Det är tre lösa kablar, brun (den som ser svart ut....), grå och blå (har tejpat).
Den förra lampan var kopplad på följande vis och det har fungerat:
Blå till N
Grå till L

Min fråga: Ska jag använda grå eller blå till N ?

• En närbild av en gammal grön strömbrytare monterad på en metallplatta med bruna och grå kablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av bakdelen av en strömbrytare med två synliga kablar, en brun och en grå kopplade till den. Ett hål i väggen i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Takmontering med flera elektriska kablar och plintar, där kablarna är brun, grå, blå och gulgrön, ansluten till en metallstruktur.
    Skapa konto
NOT:

Första bilden = Gammal strömbrytare
Andra bilden = Ny strömbrytare
Tredje bilden = Lamputtag

Du har ingen nolla till dimmern.

Tack för svar!
Nedan ser du en bild på den nya lampans uttag. Vilken färg på kabel från lamputtaget ska till N i denna nya lampa?

• Bilden visar en lampsockel med kabelanslutningar märkt L, N och jord, där blå och bruna kablar är anslutna, samt en etikett med specifikationer.
    Skapa konto
Ja... Det torde vara den blå. Men mät gärna så du har kontakt mellan de blåa och gul-gröna (alltså jord) eftersom dessa skall vara sammankopplade i centralen. (Inte i lampan.)

Den grå är din tändtråd från brytare/dimmer. Så det är lite oroande att du blandade ihop den med nollan (den blå). Inte som kritik, men när man ger råd över internet så kan det lätt bli fel (och ibland farligt) om man antar att mottagaren förstår saker, som det visar sig att denne istället missförstått.

MEN, sedan så har du ett värre problem och det är att din nya dimmer kräver en nolla den med. Din gamla gjorde det inte. Så du måste dra en nolla från samma grupp (förslagsvis i samma rör som tändtråden, den gråa går) så att din dimmer har nolla.

Det är nämligen inte alls säkert (snarare tvärtom) att den ens fungerar utan nolla.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har du tänkt använda armaturen som doslock och inte koppla in skyddsjord?

Tack för engagemanget.

Fick rätt vägledning av er för att komma vidare!

Z zolv skrev:
Tack för engagemanget.

Fick rätt vägledning av er för att komma vidare!
Berätta gärna hur du gjorde ifall nån annan som har samma problem hittar tråden och markera gärna inlägget som löste ditt problem med "Bästa Svar"👍☺️

Fairlane
Jag hoppas du inte bara kopplade brun/grå och blå/blå utan att du även kopplade jord.

Tar hjälp av en elektriker :D

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Du har ingen nolla till dimmern.
Behövs inte 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.