Hej.
Om någon har tid att hjälpa mig med min uppgradering till dimmerlampa så vore det supersnällt!
Gammal strömbrytare:
Se bild (Gammal strömbrytare)
Brun är kopplat till fas (L)
Grå är kopplad till tändtråd (Sinus)??
Ny strömbrytare:
Se bild (Ny strömbrytare)
Har kopplat det på samma sätt som den gamla strömbrytaren förutsatt att grå ska till sinus....???
Lamputtag:
Det är tre lösa kablar, brun (den som ser svart ut....), grå och blå (har tejpat).
Den förra lampan var kopplad på följande vis och det har fungerat:
Blå till N
Grå till L
Min fråga: Ska jag använda grå eller blå till N ?
Om någon har tid att hjälpa mig med min uppgradering till dimmerlampa så vore det supersnällt!
Gammal strömbrytare:
Se bild (Gammal strömbrytare)
Brun är kopplat till fas (L)
Grå är kopplad till tändtråd (Sinus)??
Ny strömbrytare:
Se bild (Ny strömbrytare)
Har kopplat det på samma sätt som den gamla strömbrytaren förutsatt att grå ska till sinus....???
Lamputtag:
Det är tre lösa kablar, brun (den som ser svart ut....), grå och blå (har tejpat).
Den förra lampan var kopplad på följande vis och det har fungerat:
Blå till N
Grå till L
Min fråga: Ska jag använda grå eller blå till N ?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 908 inlägg
Ja... Det torde vara den blå. Men mät gärna så du har kontakt mellan de blåa och gul-gröna (alltså jord) eftersom dessa skall vara sammankopplade i centralen. (Inte i lampan.)
Den grå är din tändtråd från brytare/dimmer. Så det är lite oroande att du blandade ihop den med nollan (den blå). Inte som kritik, men när man ger råd över internet så kan det lätt bli fel (och ibland farligt) om man antar att mottagaren förstår saker, som det visar sig att denne istället missförstått.
MEN, sedan så har du ett värre problem och det är att din nya dimmer kräver en nolla den med. Din gamla gjorde det inte. Så du måste dra en nolla från samma grupp (förslagsvis i samma rör som tändtråden, den gråa går) så att din dimmer har nolla.
Det är nämligen inte alls säkert (snarare tvärtom) att den ens fungerar utan nolla.
Den grå är din tändtråd från brytare/dimmer. Så det är lite oroande att du blandade ihop den med nollan (den blå). Inte som kritik, men när man ger råd över internet så kan det lätt bli fel (och ibland farligt) om man antar att mottagaren förstår saker, som det visar sig att denne istället missförstått.
MEN, sedan så har du ett värre problem och det är att din nya dimmer kräver en nolla den med. Din gamla gjorde det inte. Så du måste dra en nolla från samma grupp (förslagsvis i samma rör som tändtråden, den gråa går) så att din dimmer har nolla.
Det är nämligen inte alls säkert (snarare tvärtom) att den ens fungerar utan nolla.
Liknande trådar
-
Dubbel strömbrytare i samma dosa - en "vanlig" och en dimmer.
Belysning -
Spottar slutat fungera men inte fönster/julkontakterna som går på samma strömbrytare
El -
3st strömbrytare till samma lampor
El -
Ger samma färgkod samma färgupplevelse oavsett färgtyp?
Fasad -
LED-driver och dimmer i samma appatdosa bakom strömbrytare?
Belysning