Jag har ju problem med att min WG791E smiter helt random. Fick idag lära mig av supporten att det nog är grannens gränstråd som stör. Måste vara ett avstånd på minst 2 meter. Spelar tydligen ingen roll att grannen har en HQ. Detta var nytt för mig. Heja!
 
  • Gilla
zobar
  • Laddar…
peternicklas
Jag hade samma problem med den första versionen av Landroid L. Den smet dock inte utan gick inte fram till gränstråden utan vara bara förvirrad några meter från den.
 
nauleem skrev:
Tack! Ringde supporten idag 8:00, ska få ett kretskort på posten.
Kretskortet är mycket lätt att byta,har du fått instruktioner annars hör av dig
 
  • Gilla
nauleem
  • Laddar…
H
Jurka skrev:
Jag har ju problem med att min WG791E smiter helt random. Fick idag lära mig av supporten att det nog är grannens gränstråd som stör. Måste vara ett avstånd på minst 2 meter. Spelar tydligen ingen roll att grannen har en HQ. Detta var nytt för mig. Heja!
Jag hade samma problem som du. Fick då rådet från Husqvarna att ställa in hans 305:a i ECO mode. Det betyder att när hans maskin går in och laddar så stängs elen i hans tråd av. Så vi har bestämt att han kör sin klippare på dagen fram till kl. 18. Då går min maskin ut och kör. Det funkar hur bra som helst. Vi har 60 cm mellan våra trådar.

Så in och prata med grannen och be honom testa ECO mode. Det borde finnas på alla Husqvarna-maskiner.
 
Ok. Tack för tipset.
 
Eco-mode finns nog bara på klippare i generation 3. Men man kan ju använda en timer och bryta strömmen till laddstationen istället för äldre modeller.
 
  • Gilla
magstorm
  • Laddar…
H
legion skrev:
Eco-mode finns nog bara på klippare i generation 3. Men man kan ju använda en timer och bryta strömmen till laddstationen istället för äldre modeller.
Det är mycket möjligt och inget jag vet något om. Men som du säger, en timer och bryta strömmen borde ju fungera lika bra. Problemet är ju att maskinen inte laddar under denna tid. Men om man bara stänger av strömmen just de timmarna som Worxen ska gå så funkar det ju bra.
 
Kan det inte gå att sätta timerstyrt relä som bryter slingan bara? Då kommer den fortfarande ladda och en bruten slinga borde inte störa väl? Blir lite krångligare än en vanlig timer men det kan det ju vara värt.
 
Oavsett vilket så kommer det väl vara ganska stor risk att strömmen/slingan bryts medan klipparen är ute, om man inte ser till att matcha klipparens timer med brytar-timern så att den hinner tillbaka till laddaren först. Annars kommer den väl att bli stående på gräsmattan när slingsignalen försvinner.
 
MartinP666 skrev:
Oavsett vilket så kommer det väl vara ganska stor risk att strömmen/slingan bryts medan klipparen är ute, om man inte ser till att matcha klipparens timer med brytar-timern så att den hinner tillbaka till laddaren först. Annars kommer den väl att bli stående på gräsmattan när slingsignalen försvinner.
Självklart. Man får väl ha 15-20 minuter marginal. Beror ju lite på hur snabbt den hittar hem.
 
Hypericum 3.1 v1.21 för 796E WIFI
https://www.worxlandroid.com/sv-SE/software-update/check


Första testet..
Det verkar som de lagt in Ultraljuds sensor i programvaran.

Men den följer slingan sämre än förut..
Kan tvärgira höger när den rundat knuten.

Får nog ta supporten om laddstationen tror jag..
 
Redigerat:
Har försökt förstå mig på lite om laddcykler och liknande ang. worx. Hur är det egentligen för mig som har ca 300 kvm gräsmatta? Den ska gå 8 timmar allt som allt fördelat på mån-fre, så den står still väldigt ofta i stationen. Laddar den ur sakta men säkert, behöver man oroa dig att batteriet blir uttjänt för fort?

Har worx wg790e, väldigt nöjd med den kompetenta maskinen, inget strul so far👍
 
Tror att jag installerade nya programvara... Dvs Hypericum 3.1 v1.21 för 796E WIFI. Eller misslyckades jag? Fick den till att uppdatera och den sa att uppdateringen lyckats. Efter uppstart står det dock samma sak nere till höger i fönstret som det gjorde före uppdateringen. Ni som uppdaterat, ändrade sig texten (versions nr)?
 
Fel av mig, jag hade inte testat den och bara skummat igenom manualen (jag är ju man!) som hastigast och fick för mig att det stod 2h laddtid på den.
Jag satte den iaf på ett klippfönster på 10h per dag vilket kanske var VÄL ambitiöst men den får gå så en vecka så får jag väl snabbt en uppfattning om hur jag lyckats med dragningen av kabel och andra brister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.