peternicklas skrev:
Varför gräva ned den. Efter några månader så har gräset fixat det.
Inte hos mig i varje fall!
Installerade vid midsommar förra året och inte var den överväxt i år.
Skulle jag gått med en trimmer så hade jag haft väldigt många bitar kabel idag!
Gräv ner så ligger den säkert!
 
nissenhj skrev:
Inte hos mig i varje fall!
Installerade vid midsommar förra året och inte var den överväxt i år.
Skulle jag gått med en trimmer så hade jag haft väldigt många bitar kabel idag!
Gräv ner så ligger den säkert!
Hamrade du ner märlorna ordentligt så att tråden slickar marken? Min tråd som jag la i våras börjar redan på några ställen försvinna.
 
nissenhj skrev:
Inte hos mig i varje fall!
Installerade vid midsommar förra året och inte var den överväxt i år.
Skulle jag gått med en trimmer så hade jag haft väldigt många bitar kabel idag!
Gräv ner så ligger den säkert!
Tror du har missuppfattat det med trimning det skall vara 3 cm gräs kvar,ingen jordfräsning med trimmer
 
Elkludde skrev:
Tror du har missuppfattat det med trimning det skall vara 3 cm gräs kvar,ingen jordfräsning med trimmer
När jag trimmar kanten mot plattorna är det för att få väck det som växer in över plattorna att då vara så stadig på handen så att jag inte skull ta tråden på något ställer är inte jag.
Tog mindre än en halv dag att "gräva" ner kabeln.
Tog en platt spade och tryckte ner så det blev en ränna. Nu ligger den skyddad för kaniner och annat fyle samt min vårdslösa trimning
 
nissenhj skrev:
När jag trimmar kanten mot plattorna är det för att få väck det som växer in över plattorna att då vara så stadig på handen så att jag inte skull ta tråden på något ställer är inte jag.
Tog mindre än en halv dag att "gräva" ner kabeln.
Tog en platt spade och tryckte ner så det blev en ränna. Nu ligger den skyddad för kaniner och annat fyle samt min vårdslösa trimning
kanon (y)
 
Ta en halvdålig fogsvans och "såga" några cm djupt i gräset och sedan peta ned med valfritt smalt verktyg. Gjorde 200m på några timmar här. Funkade hur smidigt som helst...
 
Jockejo skrev:
Ta en halvdålig fogsvans och "såga" några cm djupt i gräset och sedan peta ned med valfritt smalt verktyg. Gjorde 200m på några timmar här. Funkade hur smidigt som helst...
det var ett bra sätt,jag fäste en tandad brödkniv på en stång så kunde jag jobba med rak rygg och sen trycka ner med en tunn bred list

Hur gör ni som gräver ner tråden med dubbel tråd till öar o dylikt,spikar tillsammans eller försöka hålla avstånd på 10-15 mm
 
Elkludde skrev:
det var ett bra sätt,jag fäste en tandad brödkniv på en stång så kunde jag jobba med rak rygg och sen trycka ner med en tunn bred list

Hur gör ni som gräver ner tråden med dubbel tråd till öar o dylikt,spikar tillsammans eller försöka hålla avstånd på 10-15 mm
Jag lägger ut tråden och drar sen med en skruvmejsel längs den spända tråden och fäster med pinne där det inte kommer ner till jorden. Fungerar bra och snabbt i dom flesta fall.

Jag lägger trådarna intill varandra i samma pinne men är noga med att dom inte korsar varandra för mycket.
 
Hej,

Det borde inte vara några problem med en WG790E (800 m2) på denna plätt va?
Jag menar att den måste väl inte klippa 24/7 för att hinna med?

Inga hinder förutom brunnarna. Vet inte riktigt hur jag skall göra där, den närmast garaget är liten bara typ 60cm i diameter. Den andra är däremot ca 1,80m i diameter och det blir nog för smalt mellan den och slänten för att göra en ö tror jag? måste mäta utrymmet där men jag tror att det är nog inte mer än max en halvmeter.

Tack.


gräsmatta.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
qsecofr skrev:
Hej,

Det borde inte vara några problem med en WG790E (800 m2) på denna plätt va?
Jag menar att den måste väl inte klippa 24/7 för att hinna med?

Inga hinder förutom brunnarna. Vet inte riktigt hur jag skall göra där, den närmast garaget är liten bara typ 60cm i diameter. Den andra är däremot ca 1,80m i diameter och det blir nog för smalt mellan den och slänten för att göra en ö tror jag? måste mäta utrymmet där men jag tror att det är nog inte mer än max en halvmeter.

Tack.
Det borde räcka med en 790.

Kan den inte bara gå på brunnarna utan att bygga öar?
Då borde du kunna köra linan utan att ta hänsyn till brunnarna.

Jag har flera passager med bara 60cm mellan och det fungerar fint.
 
qsecofr skrev:
Hej,

Det borde inte vara några problem med en WG790E (800 m2) på denna plätt va?
Jag menar att den måste väl inte klippa 24/7 för att hinna med?

Inga hinder förutom brunnarna. Vet inte riktigt hur jag skall göra där, den närmast garaget är liten bara typ 60cm i diameter. Den andra är däremot ca 1,80m i diameter och det blir nog för smalt mellan den och slänten för att göra en ö tror jag? måste mäta utrymmet där men jag tror att det är nog inte mer än max en halvmeter.

Tack.


[bild]
jag har ca 40 cm mellan sten o häck där har lagt en båge runt om för det blev för smalt för den att passera annars
 
Elkludde skrev:
jag har ca 40 cm mellan sten o häck där har lagt en båge runt om för det blev för smalt för den att passera annars
Du menar dra begränsningskabeln förbi dem mot huset till för att hoppa över den ytan där de är?
 
Redigerat:
fel
 
evesve skrev:
Det borde räcka med en 790.

Kan den inte bara gå på brunnarna utan att bygga öar?
Då borde du kunna köra linan utan att ta hänsyn till brunnarna.

Jag har flera passager med bara 60cm mellan och det fungerar fint.
bara låt den bumpa i brunnarna menar du?
Ja, de är ju inte ömtåliga men hur klarar klipparen att alltid bumpa i saker?
 
evesve skrev:
Det borde räcka med en 790.

Kan den inte bara gå på brunnarna utan att bygga öar?
Då borde du kunna köra linan utan att ta hänsyn till brunnarna.

Jag har flera passager med bara 60cm mellan och det fungerar fint.
Det jag menade var att man kan prova att lägga begränsningskabeln utanför brunnarna.
Risken är att klipparen blir fången mellan kabel och brunnar.
Fungerar det inte så är det bara att ge upp och flytta in den innanför brunnarna.
 
  • Gilla
qsecofr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.