Nicke Nyfiken
hc77 skrev:
Hej,

Har ännu inte installerat min 790, bara hålla tummarna att den fungerar som den skall.

Har läst en hel del gällande avstånd till fasta hinder osv i 2.0 tråden och minimum verkar ligga på runt 25 cm. Kan dock inte hitta något gällande minsta avstånd mellan begränsningstråd och fasta föremål gällande öar.

Att det krävs minst 25 cm har väll med att göra när den följer tråden tillbaka till laddstationen? Detta gäller väll dock inte för öar, hur när kan man då lägga tråden? Har bl.a ett växthus med kantsten runt om där jag vill lägga tråden så nära som möjligt.

Med vänlig hälsning
Henrik
Hej Henrik!

Precis som du skriver så är 25 cm lagom mellan slingan och ett längsgående hinder typ mur, staket, husvägg mm. Dock kan det krävas lite större avstånd vid svängar som följer hindret.

Det samma gäller även öar. För när klipparen börjar söka slingan för att gå hem, så går den rakt fram tills den träffar på slingan och börjar sedan följa den. Då kan det vara så att den träffar på en slinga som ligger runt en ö, t ex ditt drivhus. Då börjar den följa slingan runt ön och behöver således samma avstånd till hindret även här.

När den kört drygt ett varv runt ön så greppar maskinen att den hamnat på en ö och då släpper den slingan genom att svänga vänster och börjar återigen gå rakt fram tills den träffar på slingan på ett annat ställe.

Så avståndet är det samma på öar som på ytterslingan.

Hoppas du fattar vad jag menar.

Mvh Nicke.
 
Trilenium skrev:
Guide för att komma åt WG796E och WG797E utanför ditt hemnätverk.


Har du ett fast IP-nummer så underlättar detta.

För att se ditt ip-nummer, besök denna sida. [länk]

Har du INTE ett fast ip-nummer så behöver du sätta upp en DNS.

- Registrera dig GRATIS[länk] och sätt upp ett domännamn du vill ha. Ladda hem klienten till din pc som kommer att se till att rätt ip-nummer knyts till domänen.

- Har du en router som klarar av att uppdatera din DNS så rekommenderar jag [länk] (lite mer avancerat)

Det krävs att man har en router, vilket nog de flesta har i dag.

Logga in på routern genom att skriva in routerns ip-adress i webbadressen. Vanligtvis är adressen antingen 192.168.0.1 eller 192.168.1.1

Om dessa inte fungerar kan du följa följande steg för att hitta adressen till just din router :

[länk]


Vad vi nu behöver veta är vilket internt ip-nummer som har tilldelats din klippare. Ladda hem appen Landroid. Se till att både den och din mobilenhet är uppkopplade på samma nätverk.

Tryck på Scan när du är inne i appen. Efter sökningen ska du se ett ip-nummer som du ska skriva upp.

Väl inne i routern måste vi göra en så kallad port forward.

Vanligtvis hittar man detta under menyn ”LAN” och sedan ”Port forwarding”.

- Här kan du skriva in ”incoming ports” som förslagsvis kan sättas till 45.
- Använd protokoll ”TCP

- Som destination skriver du in klipparens ip-nummer ”192.168.*.**” och i Port skriver du ”80”.
- Bocka för både ”Interface Direct” och ”PPTP” om möjligt.

Spara dessa inställningar. Förmodligen behöver routern en omstart för att de nya inställningarna ska träda i kraft. Kontrollera också så att brandväggen inte blockerar den port du valt!


Efter detta är vi redo att testa att komma åt klipparen via din nya domän eller ditt fasta ip-nummer.

Öppna en webbläsare och skriv in ditt [länk] följt av :45/index.html (Fungerar inte tillfredsställande i Firefox)

Det kan då t.ex. se ut som följande

[länk] (här är portnumret 45 vilket representeras av ”:45”.)

[länk]


Nu kommer du ombes att skriva in användarnamn och lösenord för webbservern.

Användarnamn: admin
Lösenord: password

Efter detta steg så kommer du in i applikationen och du ombeds att skriva in din PIN-kod till klipparen.

Nu ska allt fungera och du har tillgång till klipparen vart än i världen du befinner dig!

Bör påpekas att denna lösning är mer tillförlitlig än via appen då responstiden är betydligt högre än via appen. :)
 
Nicke Nyfiken skrev:
Hej Henrik!

Precis som du skriver så är 25 cm lagom mellan slingan och ett längsgående hinder typ mur, staket, husvägg mm. Dock kan det krävas lite större avstånd vid svängar som följer hindret.

Det samma gäller även öar. För när klipparen börjar söka slingan för att gå hem, så går den rakt fram tills den träffar på slingan och börjar sedan följa den. Då kan det vara så att den träffar på en slinga som ligger runt en ö, t ex ditt drivhus. Då börjar den följa slingan runt ön och behöver således samma avstånd till hindret även här.

När den kört drygt ett varv runt ön så greppar maskinen att den hamnat på en ö och då släpper den slingan genom att svänga vänster och börjar återigen gå rakt fram tills den träffar på slingan på ett annat ställe.

Så avståndet är det samma på öar som på ytterslingan.

Hoppas du fattar vad jag menar.

Mvh Nicke.
Tack för ditt utmärkta svar. Då vet jag vad som gäller för öar. Då är det plattor på 25 cm bredd som gäller vid öar om man vill minimera trimningen? För det är väll så att den bara klipper ungefär fram till begränsningstråden och att kantklippning inte görs på öar?
 
Redigerat:
Hejsan, här kommer en dumfråga...

Har en WG790E och försöker uppdatera till Hypericum 3.1 v0.92F, filen som kommer ner och som jga lägger på USB minnet heter: DB275_DF

Gör precis som guiden säger men när jag kollar på den tatt uppgraderingen så är det fortf v0.85 alltså den gamla,

Några tips?

/Daniel
 
Usbstickan måste ha FAT system annars funkar det inte....
 
hc77 skrev:
Tack för ditt utmärkta svar. Då vet jag vad som gäller för öar. Då är det plattor på 25 cm bred som gäller om man vill minimera trimningen? För det är väll så att den bara klipper ungefär fram till begränsningstråden och att kantklippning inte görs på öar?
jag frågade supporten om avstånden dock för ganska länge sen,men beskedet var minst 35 cm när get gäller mur annans kunde den bli vimsig
 
Min fick spunk när den skulle följa slingan om den låg för nära husgrunden.
Lade den på 35 men då spårade den ur direkt när den kom till grunden.
Nu ligger slingan ca: 50 ut och då är det inga problem.

Klippning var inga problem nära grund.
Bara när den följde sligan.

Får bli en rad med cementplattor runt huset tror jag.
 
Min har också börjat uppföra sig riktigt bra, även regn sensoren funkar.
 
Roboten startade 07:00 imorse utan att ha stängt av sig över natten efter mjukvaru-uppgraderingen till 0.92 :)

Installerade nya elektronikenheten i laddstationen igår kväll också. Blir att förlänga slingan igen till originalsträckan senare i veckan.

So far, so good ;)
 
...och min har startat EXAKT rätt programmerad tid i 3 dagar nu.
Regnsensorn har visserligen tidig semester men det får gå ändå! :cool:
 
På en sida av huset är min gräsmatta rektangulär, 20m lång och 4 m bred. Den sluttar på bredden dock Max 20 grader. Mitt problem är att min Worx WG791E, ny, går i cirklar. När den klippt och kommit till "landtungans" och ska vända åker den på skrå. Lutningen gör att Worxen successivt dras nedåt och när den slutligen når gränstråden( där är lutningen noll) svänger den ALLTID vänster, vilket innebär att Worxen åker illbaka. Så håller den på tills det är dags att åka till laddstationen. Den går i cirkel. Otroligt irriterande. Jag får ständigt bära den till annat område.
Vad kan man göra. 20 grader ska den ju klara. Och varför svänger den alltid vänster vid gränstråden?
Hjälp!
 
Var på väg att informera att min WG 790 fungerat perfekt sedan första dagen (en vecka). Men tyvärr så hittade jag den avstäng i laddstationen igår. Uppgraderade till nya programvaran (092) och nu fixar den inte vänstersvängen längs bort vi hemgång. Istället för svänga vänster så stannar den svänger höger utanför slingan ! Hjälper den på traven men kan därefter tappa slingan hem för att börja om där den var tidigare. Har kört den hem tre gånger idag och sista gången gick det bra igen ?! Fortsätter den att tappa slingan så går jag hellre tillbaka till gamla mjukvaran (om den går att få).
Kan det vara något med själva laddaren, är det någon som hört om de tänker bytta ut den eller delar ?
 
Nishiki skrev:
Var på väg att informera att min WG 790 fungerat perfekt sedan första dagen (en vecka). Men tyvärr så hittade jag den avstäng i laddstationen igår. Uppgraderade till nya programvaran (092) och nu fixar den inte vänstersvängen längs bort vi hemgång. Istället för svänga vänster så stannar den svänger höger utanför slingan ! Hjälper den på traven men kan därefter tappa slingan hem för att börja om där den var tidigare. Har kört den hem tre gånger idag och sista gången gick det bra igen ?! Fortsätter den att tappa slingan så går jag hellre tillbaka till gamla mjukvaran (om den går att få).
Kan det vara något med själva laddaren, är det någon som hört om de tänker bytta ut den eller delar ?
Det är väl en hel del som fått ett nytt kretskort till ladstationen? Om du läser tidigare i tråden!
Kan även vara fel på nätdelen


----------------------------------------------
WG 794E
 
Nicke Nyfiken
hc77 skrev:
Tack för ditt utmärkta svar. Då vet jag vad som gäller för öar. Då är det plattor på 25 cm bredd som gäller vid öar om man vill minimera trimningen? För det är väll så att den bara klipper ungefär fram till begränsningstråden och att kantklippning inte görs på öar?
Ja den klipper fram till slingan, så 25 cm plattor funkar bra.
Nä den kantklipper inte med automatik på öar. Men man kan ju få den att kantklippa öarna "manuellt" om man vill.

Jag har kört min klippare i drygt ett år och den har aldrig någonsin uppfört sig konstigt när den följt slingan som ligger 25 cm från en lång stödmur och på en lång sträcka längs husgrunden. Förstår inte riktigt varför vissa verkar ha haft problem med detta. Kanske en annan modell av klippare eller annan version av mjukvara.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.