Det verkar ju som om uppdateringen av mjukvaran löser problemet med avstängning i laddningsbasen, vilket känns väldigt skönt att höra.:)(y)

Själv ska jag ska vänta med uppdateringen tills min "dör" nästa gång. Skälet till det är att jag har en idé om vad buggen som gjorde att klipparen stängde av sig var och vad som aktiverade den och jag vill se om jag kan förutsäga när det händer nästa gång.

Jag installerade min klippare i lördags och den körde då schemat, var igång på söndagen och gick ut och började enligt schemat. Men på måndag kväll var den avstängd när schemat startade så jag slog på den och lät den köra en vända med manuell start av klippningen. Igår kväll när den skulle ut så var den avstängd igen så jag gick ut och slog på den och då startade den schemaklippningen automatiskt. Eftersom den inte hade startat klippningen automatiskt på måndagen så funderade jag på vad jag hade gjort annorlunda på tisdagen och även på om något hade hänt på söndagen när den började slå av sig och fick ett infall om vad det kunde vara som gjorde att den började slå av sig och även varför jag fick den att starta schemaklippningen automatiskt på tisdagen men inte på måndagen. Min känsla var då att det jag gjorde på tisdagen när jag slog på klipparen skulle innebära att den inte stängde av sig nästa gång den gick in i laddstationen, och idag var den vid liv och klippte enligt schemat. Så nu låter jag den av ren nyfikenhet gå utan uppdatering tills en av de olika faktorer som jag tror aktiverar problemet inträffar nästa gång bara för att se om min gissning stämmer. Eller tills den slår av sig utan att någon av de händelser jag tror orsakar problemet har inträffat.:D:D:D

(Min gissning har ingenting med kabeldragning, språk eller tidsformat att göra utan att vissa händelser avaktiverar tidsschemat med den gamla mjukvaruversionen och att roboten då uppfattar sig som så inaktiv när den laddats färdigt att den stänger av sig och att det inte räcker att sätta på den för att aktivera tidsschemat igen.)
 
Har nu installerat min 790 med 0.92 och cirka 230 meter tråd. Har dock problem med att den stannar 1-2 gånger per klippning med meddelandet att den är "utanför arbetsområdet". Kan hända mitt på gräsmattan. Får då lyfta upp den och starta om den.

Klipparen hade startat enligt schema imorse men jag kunde inte hitta den och började misstänka att den blivit stulen ända tills jag hittade den inkörd under husvagnen.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har fundering på vad mina problem beror på, kretskort, laddatation?
 
Kan det vara så att du fått "begränsningssignal" överhörning till din röda elsladd ? Långsökt, men inte helt omöjligt - helt beroende på hur de ligger utanför bild. Ligger de intill varandra någon längre sträcka?
 
  • Gilla
Trilenium
  • Laddar…
hc77 skrev:
Har nu installerat min 790 med 0.92 och cirka 230 meter tråd. Har dock problem med att den stannar 1-2 gånger per klippning med meddelandet att den är "utanför arbetsområdet". Kan hända mitt på gräsmattan. Får då lyfta upp den och starta om den.

Klipparen hade startat enligt schema imorse men jag kunde inte hitta den och började misstänka att den blivit stulen ända tills jag hittade den inkörd under husvagnen.


[bild]

Någon som har fundering på vad mina problem beror på, kretskort, laddatation?
Hej! Är också inne på hasses teori.

Men har för mig att det finns ett längsta avstånd mellan begränsningskabel. Att om den rullar på för många meter utan att träffa en kabel så stannar den. Vad är det längsta du har och är det där den stannar?
 
Är bara där det syns på bilden som elkabeln ligger nära begränsningstråden. Hade 25 cm till kantstenen, har nu flyttat ut den en bit för att se om det hjälper. Kan varit så att han ramlat utanför kantstenen?

Har för mig att det står 18 meter som maximalt avstånd mellan trådarna. Skall inte vara något problem hos mig. Han har stannat både vid tråden och ett par meter efter att han vänt vid den.
 
hc77 skrev:
Är bara där det syns på bilden som elkabeln ligger nära begränsningstråden. Hade 25 cm till kantstenen, har nu flyttat ut den en bit för att se om det hjälper. Kan varit så att han ramlat utanför kantstenen?

Har för mig att det står 18 meter som maximalt avstånd mellan trådarna. Skall inte vara något problem hos mig. Han har stannat både vid tråden och ett par meter efter att han vänt vid den.
Tror det kommer hjälpa faktiskt. kanske blivit påverkad av kabeln eller trillat över med framhjulen för vändning och fastnat när bakhjulen försökt svänga. Hoppas det fungerar som det ska nu när du gjort justeringarna. Fick själv anpassa på 3 ställen innan allt började flyta på som det ska.
 
En fråga jag behöver ha svar på btw.

Vad händer vid ett strömavbrott? Fortsätter klipparen gå tills den gått för länge utan att ha träffat på någon kabel eller stannar den direkt då det blir strömlöst?

Jag har nämligen en damm med kabel runt om som en ö, och vill inte att den vid ett strömavbrott ska köra över kanten och plumsa i... Om det är som så att den fortsätter rulla på så behöver jag sätta upp en kant runt dammen.
 
hc77 skrev:
Har nu installerat min 790 med 0.92 och cirka 230 meter tråd. Har dock problem med att den stannar 1-2 gånger per klippning med meddelandet att den är "utanför arbetsområdet". Kan hända mitt på gräsmattan. Får då lyfta upp den och starta om den.

Klipparen hade startat enligt schema imorse men jag kunde inte hitta den och började misstänka att den blivit stulen ända tills jag hittade den inkörd under husvagnen.


[bild]

Någon som har fundering på vad mina problem beror på, kretskort, laddatation?
Troligen kretskortet i laddstationen som en del har fått byta ut, även några som haft dålig uteffekt på nätdelen. Ring supporten!

_______________
WG794E
 
Trilenium skrev:
En fråga jag behöver ha svar på btw.

Vad händer vid ett strömavbrott? Fortsätter klipparen gå tills den gått för länge utan att ha träffat på någon kabel eller stannar den direkt då det blir strömlöst?

Jag har nämligen en damm med kabel runt om som en ö, och vill inte att den vid ett strömavbrott ska köra över kanten och plumsa i... Om det är som så att den fortsätter rulla på så behöver jag sätta upp en kant runt dammen.
Så fort strömmen bryts så kommer klipparen att uppfatta det som att den är utanför området och ska stanna direkt.
 
PetterA skrev:
Så fort strömmen bryts så kommer klipparen att uppfatta det som att den är utanför området och ska stanna direkt.
Ja, det står ju så. Jag blev dock undrande häromdagen då jag manuellt bröt strömmen till mitt hus (renovering pågår).

Hittade då Slaven (som jag kallar min klippare) strax förbi begränsningskabeln till dammen, men den hade tack och lov gått mot en av stenarna jag har runt kanten.

Därför jag blev lite frågande kring detta. Ska nog testa att bryta strömmen manuellt och samtidigt ha koll på hur klipparen beter sig. Kändes lite oroväckande!
 
Oj, det låter lite oroväckande! Jag har inte testat det på årets modell, men jag har stor tomt och har en L av förra årets modell på ena sidan av tomten, och den vet jag att den stannar direkt vid strömavbrott. På andra sidan har jag en WG791 av årets modell och med den har jag i och för sig inte testat vad som händer vid strömavbrott.
 
Det är inte 18 m mellan trådarna utan max18 till närmaste tråd.det skulle då bli 36 m mellan trådarna
så har jag uppfattat det iaf
 
Vet att vissa störde sig förra året på att man jagade lägsta pris på klipparna. Det skiter jag i. Där emot tycker jag det är upp till folk att själva jaga lite... ända tills vi åter igen blev väldigt kaxigt och taskigt bemötta på Jem&fix.

Så jag ger er ett tips om att man kan köpa 790E på Jem&fix för 5200kr om man hänvisar till en blocketannons där den säljs för 6500kr från en fysisk butik. Van från förra året så krävdes bara 20minuters motivering denna gången varför de skall stå upp för sin prisgaranti, som de till slut efter telefonsamtal till chef gjorde. Bara ett tips alltså, men det krävs att man kan tala för sig i butiken tyvärr, trots deras generösa prisgaranti.

Eller får vi se klipparen för 6495kr hos dem i morgon, who knows...
 
Redigerat:
  • Gilla
qsecofr och 1 till
  • Laddar…
Hej

Som jag nämnt tidigare så har jag problem efter uppgraderingen, den lämnar slingan vid hemgång och det kan numera vara vid vilken vänstersväng som helst. Mitt hopp står nu till ev kretskortbyte i laddstation som enligt forumet verkar vara lösningen.

Tyvärr är det otroligt svårt att komma fram till supporten. Har två dagar i rad gett upp efter ca 30 min. De svara heller inte på mail ! Har köpt min CO skall kontakta dem imorgon, de borde vete ?

Ni som bytt kretskort i laddstation, var det svårt ?
 
nissenhj skrev:
Troligen kretskortet i laddstationen som en del har fått byta ut, även några som haft dålig uteffekt på nätdelen. Ring supporten!

_______________
WG794E
Ytterligare problem under dagen. Klipparen tappar direkt kontakten med tråden när den skall gå över min gång med 40 mm marksten. Provade att lägga upp tråden på markstenen med bättre resultat. Så verkar som signalen är för svag. Verkar även som att det är problem vid vänstersvängar, vill då dra åt höger vilket kan förklara att den spårade ur fullständigt och hamnade under husvagnen.


Efter samtal till supporten så blir det byte av kretskort i laddstationen. Hoppas det löser problemet. Har tyvärr dock fått en del repor på karossen på grund av dessa urspårningar.



____________
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.