nissenhj skrev:
Prova att ställa in den som det står beskrivit i bruksanvisningen!
Har gjort det, zon 1 börjar efter 21m från laddstationen, zon 2 börjar efter 51m från laddstationen. Inskrivet i roboten.
 
Corpes skrev:
Har gjort det, zon 1 börjar efter 21m från laddstationen, zon 2 börjar efter 51m från laddstationen. Inskrivet i roboten.
Har din klippare mätt upp avstånden eller har du gjort det "manuellt"?
 
Tack för input rörande utrikiska klippare. :)
Blir öl och gräsklippare i bagaget på väg hem!
 
evesve skrev:
Har din klippare mätt upp avstånden eller har du gjort det "manuellt"?
Jag har gjort det manuellt, kanske ska låta roboten räkna ut avståndet?

I manualen står det "Placera Landroid M på gränstråden, stäng baksidan av laddningsbasen enligt Fig 7" när man ska låta roboten mäta upp avstånden. Vad menas med den svartmarkerade raden?
 
Redigerat:
Elkludde skrev:
jag tycker det var ett ohyfsat svar
Du bor i Halland, vilket är inom min räckvidd. Uppskattar du hembesök där jag löser problemet åt dig och kanske till och med bjuder på smörgåstårta istället för text i ett forum så visst för min del. Men då måste jag veta om det. Lägg till en snutt i din signatur om att skriftliga svar anser du som ohyfsade.

(y)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
OpiMaza
Så nu har jag rensat en del offtopic tjafs, så håll en trevlig ton i forumet personligt tjafs får ni ta via PM.

//MODERATOR
 
Corpes skrev:
Jag har gjort det manuellt, kanske ska låta roboten räkna ut avståndet?

I manualen står det "Placera Landroid M på gränstråden, stäng baksidan av laddningsbasen enligt Fig 7" när man ska låta roboten mäta upp avstånden. Vad menas med den svartmarkerade raden?
Jag lät roboten räkna ut det och det stämde ganska bra.
Jag minns att jag ställde den 1 meter från klipparen och tryckte på HOME.
Sen på STOP där jag ville ha zon start och läste av antal meter och i slutskedet matade in dom manuellt.
Kan skilja sig på olika modeller...
 
Corpes skrev:
Har gjort det, zon 1 börjar efter 21m från laddstationen, zon 2 börjar efter 51m från laddstationen. Inskrivet i roboten.
Från bruxen till 791:
"Zon 1 är området närmast laddstationen. Avståndet till zon 1 ska alltid var 1 meter"
Så testa detta kolla även att den totala % är 100%
 
evesve skrev:
Jag lät roboten räkna ut det och det stämde ganska bra.
Jag minns att jag ställde den 1 meter från klipparen och tryckte på HOME.
Sen på STOP där jag ville ha zon start och läste av antal meter och i slutskedet matade in dom manuellt.
Kan skilja sig på olika modeller...
Hoppas ingen tar illa vid sig nu... men som du skriver så räknar man längden längs slingan baklänges så att säga. Man "stegar upp sina 52meter" bakom laddstationen och runt, åt samma håll som klipparen går när den skall ladda :)
 
Henke2 skrev:
Hoppas ingen tar illa vid sig nu... men som du skriver så räknar man längden längs slingan baklänges så att säga. Man "stegar upp sina 52meter" bakom laddstationen och runt, åt samma håll som klipparen går när den skall ladda :)
Skillnaden mellan ditt och mitt sätt att förklara på är bara att du skriver att man "stegar", jag låter klipparen mäta avståndet.
Annars tänker vi på samma håll!
 
Tack för snabba svar. Jag placerade roboten '' bakom'' laddaren, tryckte på HOME, stoppade den där jag ville att zon1 skulle börja, tryckte på '' 2'' för att få fram menyn men där stod ingen längd längs ner på skärmen som enligt manualen skulle stå där? Tryckte igång roboten igen och då gick den ut från slingan och började klippa istället......?

Så enligt Preben Bogeballe ska jag alltså sätta zon1 på 1 meter och sen sätta zon2 och zon 3 på 21 meter respektive 51meter? Jag ska alltså ha två ''verkliga'' zoner.
 
Redigerat:
Corpes skrev:
Tack för snabba svar. Jag placerade roboten '' bakom'' laddaren, tryckte på HOME, stoppade den där jag ville att zon1 skulle börja, tryckte på '' 2'' för att få fram menyn men där stod ingen längd längs ner på skärmen som enligt manualen skulle stå där? Tryckte igång roboten igen och då gick den ut från slingan och började klippa istället......?

Så enligt Preben Bogeballe ska jag alltså sätta zon1 på 1 meter och sen sätta zon2 och zon 3 på 21 meter respektive 51meter? Jag ska alltså ha två ''verkliga'' zoner.
Nja... gör du så blir det tre zoner. Zon 1 är där laddstationen står. När den ska klippa zon 1 backar den ur laddstationen och börjar klippa där. Zon 1 ska alltså alltid programeras till 1 meter
 
Men hur får jag endast två zoner då på 21m respektive 51m? Jag vill ju att roboten alltid ska gå till zon1 (21m) och zon2 (51m). Tänker jag helt fel eller?
 
Corpes skrev:
Men hur får jag endast två zoner då på 21m respektive 51m? Jag vill ju att roboten alltid ska gå till zon1 (21m) och zon2 (51m). Tänker jag helt fel eller?
Det skall väl gå att göra så. Att zon 1 måste vara 1 meter är nog för det är vanligast att man börjar klippa direkt. Tror inte det är ett måste.

Man ser avståndet om man trycker på knapp två, nere vid hjulen på grafiken. Minns inte på rak arm hur man nollade siffran, om det var varje gång den känner slingan eller hur det nu var. Kolla där för längen mätt av maskinen iaf.
 
Corpes skrev:
Men hur får jag endast två zoner då på 21m respektive 51m? Jag vill ju att roboten alltid ska gå till zon1 (21m) och zon2 (51m). Tänker jag helt fel eller?
Varför inte börja klippa direkt vid laddaren i bland (zon1)? Men gör du 3 zoner på 1 och 21 och 51 meter och sätter zon 1 till 0% så ska den alltid börja i zon 2 eller 3. Avståndet mäter du enklast med måttband och lägger in uppmät avstånd i klipparen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.