Samfälldighetens kostnader för lantmäteriförrättning lär bli rätt stora i förhållande till markvärdet. Så om det bara är underhållet som bekymrar föreningen så kanske det är en bättre idé att hyra ut nyttjanderätten? Förslagsvis där hyrestagaren svarar för underhåll enligt en plan som uthyraren specificerar.
Då kan ju medlemmar i samhälldigheten bjuda över varandra om nyttjanderätten för x år i taget dör nyttjandeändamålet specificeras som "förråd".
Inget större myndighetskrångel, men det kräver givetvis ett stämmobeslut med enkel majoritet om förfaringssättet.
 
  • Gilla
johan_T och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kloka ord. Jag undrar om alls Lantmäteriet kommer att acceptera en styckning och försäljning av samfällighetens mark.
Hur går det till egentligen? Vad tar de hänsyn till? Vad grundar de sina beslut på? Någon som vet?
 
Är det fortfarande en markbit på 30-50 kvm som detta handlar om?
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
A air skrev:
Är det fortfarande en markbit på 30-50 kvm som detta handlar om?
40 m2 mark kanske och ett hus på ca 20 m2.
 
Claes Sörmland
johan_T johan_T skrev:
Hur går det till egentligen? Vad tar de hänsyn till? Vad grundar de sina beslut på? Någon som vet?
Lantmäteriet öppnar ett ärende när det kommer in en ansökan och en lantmätare utses. Hur krångligt ärendet blir beror på hur det juridiska ser ut med marksamfälligheten (= den gemensamt ägda fastigheten) samt GA:n som verkar ligga på den. I grund och botten så måste GA:n troligen omprövas och det sker enligt anläggningslagens skrivningar. Om en del av marksamfällighetens fastighet ska styckas av och säljas så blir det också ett parallellärende gällande en fastighetsombildning. Vad som är möjligt och inte bestäms där av fastighetsbildningslagen.

Framförallt fastighetsbildningslagen har ett antal skrivningar i 3 kap. 1 § om allmänna lämplighets- och planvillkor som stoppar för kreativa och konstiga nya fastigheter:

"1 § Fastighetsbildning ska ske så att varje fastighet som nybildas eller ombildas blir med hänsyn till belägenhet, omfång och övriga förutsättningar varaktigt lämpad för sitt ändamål. Härvid ska särskilt beaktas att fastigheten får en lämplig utformning och tillgång till behövliga vägar utanför sitt område. Om fastigheten ska användas för bebyggelse, ska den vidare kunna få godtagbara anordningar för vatten och avlopp. Fastighetsbildning får inte äga rum, om den fastighet, som ska nybildas eller ombildas för nytt ändamål, inte kan antas få varaktig användning för sitt ändamål inom överskådlig tid. Fastighetsbildning får inte heller äga rum, om ändamålet med hänsyn till sin art och övriga omständigheter bör tillgodoses på något annat sätt än genom fastighetsbildning."

Lantmätaren måste följa detta i sin myndighetsutövning.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
F
Allt låter helt utsiktslöst för samfällighetens planer att sälja tycker jag.

Att Lantmäteriet skulle stycka av 40kvm som enskild fastighet ser jag som helt uteslutet

Om det mot all förmodan skulle hända och man räknar på vad det kostar så blir det lite orimligt där med. Gissar på runt 2000kr/kvm, 80000kr för den lilla plätten. Men det blir rimligtvis avstyckningskostanader på minst 50000kr.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
johan_T johan_T skrev:
Intressant, vet du varför inte?
Nej, inte egentligen, men det får inte byggas på ytan så ingen annan har ju glädje av ytan.
 
Hej.
Jag förstår inte riktigt vad som är så viktigt med förrådet?
1. Om behovet av förrådet inte finns längre så riv det.
2. Samfälligheten kan väl bara sälja förrådet för 1sek och så flyttar ts förrådet till sin mark.
3. Först stod förrådet utanför tomten, men i inlägg58 stod det inne på ts tomt?
4.Varför köpa för att sälja, då kvarstår problemet ts inte ville ha?
5. Det absolut billigaste är att bygga ett nytt förråd om det är det som ts vill ha, eller?
6. Berätta i klartext varför förrådet är viktigt och vad den framtida planen är?
7. Jag vill betona att jag är ytterst pragmatisk och problemlösningsorienterad, vilket mina frågor kanske inte antyder riktigt väl :)

/W
 
  • Gilla
johan_T och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej.
Jag förstår inte riktigt vad som är så viktigt med förrådet?
1. Om behovet av förrådet inte finns längre så riv det.
2. Samfälligheten kan väl bara sälja förrådet för 1sek och så flyttar ts förrådet till sin mark.
3. Först stod förrådet utanför tomten, men i inlägg58 stod det inne på ts tomt?
4.Varför köpa för att sälja, då kvarstår problemet ts inte ville ha?
5. Det absolut billigaste är att bygga ett nytt förråd om det är det som ts vill ha, eller?
6. Berätta i klartext varför förrådet är viktigt och vad den framtida planen är?
7. Jag vill betona att jag är ytterst pragmatisk och problemlösningsorienterad, vilket mina frågor kanske inte antyder riktigt väl :)

/W
Hej!
Nej, det är väl kanske inte helt tydligt! Jag bor alltså i en samfällighet. För de flesta är förrådet helt oväsentligt. För mig är det viktigt för att det gränsar till min tomt (lite som en fyrkantig tårtbit ur en tårta kan man kanske säga?) och för att jag i första hand vill köpa det och i andra hand undvika att någon annan köper det. Jag startade tråden för att kanske få hjälp med att hitta argument i min sak.

För att svara på dina frågor:

1. Behovet av förrådet finns inte men ingen är heller intresserad av att betala för att riva det, som ovan nämnt skiter de allra flesta fullständigt i förrådets vara eller icke-vara (tror jag - det är ju en samfällighet och jag har egentligen ingen aning om vad de andra tycker).

2. Det är det jag hoppas på men jag är rädd för att samfälligheten skall vilja tjäna så mycket pengar på det som möjligt och därför sälja det till högstbjudande som är någon annan än mig.

3. Det står alltså inte inuti min tomt men utgör så att säga en fyrkant i hörnet av min tomt.

4. Jag vill gärna ha förrådet men om jag inte kan få det vill jag helst inte att någon annan skall äga det eftersom det ligger så nära mig.

5. Det är inget fel på byggnaden som sådan, så jag tror absolut inte att det finns behov av att riva det och sedan bygga nytt.

6. Som ovan, förrådet är helt oviktigt för de flesta, men viktigt för mig dels för att det är min närmsta granne och dels för att det är en trevlig byggnad som jag skulle kunna använda och som jag mycket ogärna skulle vilja att annan ägde. Vad som är planen för det - säljas, behållas, annat - får samfälligheten besluta på kommande möte med 2/3-majoritet och det vet jag ännu inte. Kanske är alla överens om att skänka det till mig, men jag vill ju med denna tråden förbereda mig för att argumentera i min sak om vi inte är överens...

7. Jättebra frågor tycker jag. Har du några tips på till exempel stöd i någon lag för att man bara får sälja det till mig kanske? Eller att jag har rätt att motsätta mig annan försäljning? Eller annat? :)
 
johan_T johan_T skrev:
Hej!
Nej, det är väl kanske inte helt tydligt! Jag bor alltså i en samfällighet. För de flesta är förrådet helt oväsentligt. För mig är det viktigt för att det gränsar till min tomt (lite som en fyrkantig tårtbit ur en tårta kan man kanske säga?) och för att jag i första hand vill köpa det och i andra hand undvika att någon annan köper det. Jag startade tråden för att kanske få hjälp med att hitta argument i min sak.

För att svara på dina frågor:

1. Behovet av förrådet finns inte men ingen är heller intresserad av att betala för att riva det, som ovan nämnt skiter de allra flesta fullständigt i förrådets vara eller icke-vara (tror jag - det är ju en samfällighet och jag har egentligen ingen aning om vad de andra tycker).

2. Det är det jag hoppas på men jag är rädd för att samfälligheten skall vilja tjäna så mycket pengar på det som möjligt och därför sälja det till högstbjudande som är någon annan än mig.

3. Det står alltså inte inuti min tomt men utgör så att säga en fyrkant i hörnet av min tomt.

4. Jag vill gärna ha förrådet men om jag inte kan få det vill jag helst inte att någon annan skall äga det eftersom det ligger så nära mig.

5. Det är inget fel på byggnaden som sådan, så jag tror absolut inte att det finns behov av att riva det och sedan bygga nytt.

6. Som ovan, förrådet är helt oviktigt för de flesta, men viktigt för mig dels för att det är min närmsta granne och dels för att det är en trevlig byggnad som jag skulle kunna använda och som jag mycket ogärna skulle vilja att annan ägde. Vad som är planen för det - säljas, behållas, annat - får samfälligheten besluta på kommande möte med 2/3-majoritet och det vet jag ännu inte. Kanske är alla överens om att skänka det till mig, men jag vill ju med denna tråden förbereda mig för att argumentera i min sak om vi inte är överens...

7. Jättebra frågor tycker jag. Har du några tips på till exempel stöd i någon lag för att man bara får sälja det till mig kanske? Eller att jag har rätt att motsätta mig annan försäljning? Eller annat? :)
Så det står alltså på din mark?
Kolla vem som faktiskt är ägare till boden.
Det kanske är du genom något gammalt avtal.
Du kanske kan hyra det av föreningen, det kanske är billigast av allt.
Isf få du bemöda dig om ett mycket begåvat avtal som bara du vinner på.
Hade boden stått utanför din tomt hade jag tyckt annat.
Hur gammal är boden?
Jag tycker du ska försöka få boden, alternativt förvärva den billigt, annars kräva att den tas bort då den inte fyller något syfte för samfälligheten längre.
Men ett lagom högt bud till samfälligheten är nog en bra väg att gå.
Man ska ge och få, inte ge och ta ;-)

Lycka till

/W
 
harry73
Nej den står inte på ts mark, men skulle markbiten tillhöra ts hade han haft en rektangulär fastighet. Nu saknas en liten fyrkant i ena hörnet
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Så det står alltså på din mark?
Kolla vem som faktiskt är ägare till boden.
Det kanske är du genom något gammalt avtal.
Du kanske kan hyra det av föreningen, det kanske är billigast av allt.
Isf få du bemöda dig om ett mycket begåvat avtal som bara du vinner på.
Hade boden stått utanför din tomt hade jag tyckt annat.
Hur gammal är boden?
Jag tycker du ska försöka få boden, alternativt förvärva den billigt, annars kräva att den tas bort då den inte fyller något syfte för samfälligheten längre.
Men ett lagom högt bud till samfälligheten är nog en bra väg att gå.
Man ska ge och få, inte ge och ta ;-)

Lycka till

/W
Samfälligheten äger både mark och fastighet! Och jag vill gärna förvärva den, helst billigt förstås, men är också orolig för att andra skall vilja och kunna förvärva den.
 
johan_T johan_T skrev:
Samfälligheten äger både mark och fastighet! Och jag vill gärna förvärva den, helst billigt förstås, men är också orolig för att andra skall vilja och kunna förvärva den.
Är det en fastighet behöver det inte styckas alls.
Bara att sälja och köpa som vilken fastighet som helst, eller tänker jag fel?
Klart du ska köpa den :)
 
Claes Sörmland
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Är det en fastighet behöver det inte styckas alls.
Bara att sälja och köpa som vilken fastighet som helst, eller tänker jag fel?
Klart du ska köpa den :)
TS får fylla i men jag har uppfattat det som att markbiten är en del av en större marksamfällighet och boden är en gemensamhetsanläggning som ligger på marksamfälligheten. D v s det rör sig inte om en liten särskild minifastighet som kan säljas rakt av med boden som fastighetstillbehör.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
TS får fylla i men jag har uppfattat det som att markbiten är en del av en större marksamfällighet och boden är en gemensamhetsanläggning som ligger på marksamfälligheten. D v s det rör sig inte om en liten särskild minifastighet som kan säljas rakt av med boden som fastighetstillbehör.
Stämmer!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.