Vi äger en skogsfastighet just nu tillsammans med min kusin. Vi äger 25% och vad vi trodde han 75% för han köpt ut sin syster. Nu visar det sig att saken inte är klar. Han fick inte låna. Och han vill nu låna på gården för att köpa ut henne. Och då behöver han att vi skriver under. Vilket jag inte går med på. Anser att det är som att gå i borgen.
Vi vill ha en avstyckning av våra 25% och ersättning för att han får hus. (Vilket även jag vill ha)
Han går inte med på avstyckningen vi vill göra. Han vill ha skogsplan och värdering. Vilket vi inte vill kosta på just nu. Vi vill ha vårat eget och han kan då låna på sin del. Någon som har råd hur man löser detta.
 
A
T Toden skrev:
Vi äger en skogsfastighet just nu tillsammans med min kusin. Vi äger 25% och vad vi trodde han 75% för han köpt ut sin syster. Nu visar det sig att saken inte är klar. Han fick inte låna. Och han vill nu låna på gården för att köpa ut henne. Och då behöver han att vi skriver under. Vilket jag inte går med på. Anser att det är som att gå i borgen.
Vi vill ha en avstyckning av våra 25% och ersättning för att han får hus. (Vilket även jag vill ha)
Han går inte med på avstyckningen vi vill göra. Han vill ha skogsplan och värdering. Vilket vi inte vill kosta på just nu. Vi vill ha vårat eget och han kan då låna på sin del. Någon som har råd hur man löser detta.
Går väl att lösa ut honom... Vilket låter som bland det bästa..
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
T Toden skrev:
Vi äger en skogsfastighet just nu tillsammans med min kusin. Vi äger 25% och vad vi trodde han 75% för han köpt ut sin syster. Nu visar det sig att saken inte är klar. Han fick inte låna. Och han vill nu låna på gården för att köpa ut henne. Och då behöver han att vi skriver under. Vilket jag inte går med på. Anser att det är som att gå i borgen.
Vi vill ha en avstyckning av våra 25% och ersättning för att han får hus. (Vilket även jag vill ha)
Han går inte med på avstyckningen vi vill göra. Han vill ha skogsplan och värdering. Vilket vi inte vill kosta på just nu. Vi vill ha vårat eget och han kan då låna på sin del. Någon som har råd hur man löser detta.
Klyvning om fastigheten är stor nog, annars är det försäljning enl samäganderättslagen som kvarstår om ni inte kan komma överens
 
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Går väl att lösa ut honom... Vilket låter som bland det bästa..
Att en ägare löser ut en annan anser jag vara ett alldeles utmärkt sätt att upplösa sammägandet eller delar av samägandet, men det förutsätter ju att man kommer överens.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
värdera och ha en skogsbruksplan är inga dåliga grejer...
Men kostar en slant..
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Att en ägare löser ut en annan anser jag vara ett alldeles utmärkt sätt att upplösa sammägandet eller delar av samägandet, men det förutsätter ju att man kommer överens.
Jajemän.. :thinking:
Antingen så ska 3 lösa ut en... Eller 1 lösa ut 3.
Men får inte den med 35% lånelöfte så sitter den i sämre sits än resten... :thinking:
 
Maskintok skrev:
Jajemän.. :thinking:
Antingen så ska 3 lösa ut en... Eller 1 lösa ut 3.
Men får inte den med 35% lånelöfte så sitter den i sämre sits än resten... :thinking:
Skog behöver ärvas eller betalas kontant, avkastningen räntar inte det bundna kapitalet.
 
  • Gilla
Mats Lj och 2 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Skog behöver ärvas eller betalas kontant, avkastningen räntar inte det bundna kapitalet.
Ja men om det är enda sättet att komma vidare så måste ju den som kan ro hem ett lån och köpa ut resten, göra just detta.. Eller begära ut sin andel i kontanta medel...
 
Maskintok skrev:
Ja men om det är enda sättet att komma vidare så måste ju den som kan ro hem ett lån och köpa ut resten, göra just detta.. Eller begära ut sin andel i kontanta medel...
Tja, många fastigheter finansieras ju via privata skuldsedlar eller förskott från virkesköpare.
 
A
F fribygg skrev:
Tja, många fastigheter finansieras ju via privata skuldsedlar eller förskott från virkesköpare.
ja:thinking:det är nog enda vägen för mannen i denna bild om han inte får lån..
samtidigt så vad är det som hindrar någon av de andra att köpa den andelen som är till salu...? 35%..
är inte dåligt...
 
någon skogsplan behöver ni ju göra...

Om ni vill dela skogen så sitter ju en hel del av värdet i träden och varierar om inte hela marken har samma ålder etc.

/ATW
 
  • Gilla
Mtr8 och 2 till
  • Laddar…
T Toden skrev:
Vi äger en skogsfastighet just nu tillsammans med min kusin. Vi äger 25% och vad vi trodde han 75% för han köpt ut sin syster. Nu visar det sig att saken inte är klar. Han fick inte låna. Och han vill nu låna på gården för att köpa ut henne. Och då behöver han att vi skriver under. Vilket jag inte går med på. Anser att det är som att gå i borgen.
Vi vill ha en avstyckning av våra 25% och ersättning för att han får hus. (Vilket även jag vill ha)
Han går inte med på avstyckningen vi vill göra. Han vill ha skogsplan och värdering. Vilket vi inte vill kosta på just nu. Vi vill ha vårat eget och han kan då låna på sin del. Någon som har råd hur man löser detta.
Det är inte alls säkert att det går att klyva skogsfastigheten. Varje klyvd del måste bära sig som skogsfastighet. Du har egentligen 2 alternativ; 1) Köp ut dina syskon. 2) Om det inte går, tvinga fram en försäljning av fastigheten på offentlig auktion och köp fastigheten då eller köp ngn annan fastighet.

https://lawline.se/answers/fraga-om-klyvning-av-skogsfastighet

Det är sällan ngn vits att samäga en fastighet med släkten. Om ingen gör något över tiden så kommer fastigheten till slut att ägas av kusiner, tremänningar eller fyrmänningar som kanske aldrig har träffats överhuvud taget. Om 3 syskon inte kan komma överens så blir det inte bättre när säg 7 kusiner i nästa led ska komma överens.
 
  • Gilla
-MH- och 8 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
någon skogsplan behöver ni ju göra...

Om ni vill dela skogen så sitter ju en hel del av värdet i träden och varierar om inte hela marken har samma ålder etc.

/ATW
Inte behöver man skogsbruk plan om man vet vad man köper och är överens om priset
 
F fribygg skrev:
Inte behöver man skogsbruk plan om man vet vad man köper och är överens om priset
Nä, men så verkar det väl inte vara i detta fallet...?

/ATW
 
  • Gilla
Lennart Karlsson
  • Laddar…
A
A ArneTW skrev:
någon skogsplan behöver ni ju göra...

Om ni vill dela skogen så sitter ju en hel del av värdet i träden och varierar om inte hela marken har samma ålder etc.

/ATW
alltid bra att veta vad man har... Så länge man inte beställt den genom ett skogsbolag :thinking:;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.