A
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
[bild]

Den sparbössa med en mörkhyad gosse som bockade tacksamt när missionskyrkans söndagsskolebarn skänkte en slant till hednamissionen. Användes ända in på 1970-talet på sina håll.
Sedan läser man minnena från en missionär i Kongo under tidigt 1900tal.....
Piskor av flodhästhud som används hårt....
NEJ offren har ingen hud kvar efter den omgången så man halshögg dem eller så fick myrorna kalas.
 
K knipo skrev:
Tåg åkte jag en hel del när jag var liten.
Jag minns de gamla loken, kameltåg tror jag att jag kallade det för det såg ut som att det hade en puckel.
[bild]

O de gamla vagnarna.
[bild]
Välstoppade säten, det skakade, slamrade o gungade när man åkte.
När tåget lämnade stationen kunde man stå o åka med en bit med öppen dörr, precis som konduktören gjorde i sista vagnen när han blåste i sin visselpipa, kollade att allt var ok o viftade med armen till lokföraren.
När han hojtade eller farten blev för hög drog man igen dörren ordentligt. Drog man inte igen den ordentligt o farten var för hög kunde man inte öppna den igen, så då fick konduktören stänga den eller vänta tills nästa station.
Mellan vagnarna kunde man se ut lite överallt o det blåste in mellan gummibälgarna.
Toaletterna var ett rakt rör rakt ut på spåret. Det fanns en skylt där det stod att man ej fick använda toaletterna då tåget stod vid perrongen.:crysmile:
Kamel eller Dromedar, det var Y3 motorvagnarna.. Ja vad kan man ha kallat Rapidloket ... bulldog ?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tror du får en bättre upplevelse från valfri modern lasermus :)

Jag sportar fortfarande en G400

[bild]
Jag minns inte heller att deras sämre upplösning var märkbar.
Hårdvaran och den tillhörande programvaran var designade/skrivna på ett annat sätt.

En ny USB-baserad mus fungerar INTE i en Sun SPARC station 10/20.
Dessutom har jag märkt att musen och tangentbordet fryser totalt och sedan hoppar när maskinen (en modern PC) blir riktigt hårt belastad.
 
R Rkarlsson skrev:
Dessa pågatågen kunde man pressa sig ut genom dörrarna i topphastighet, Om jag minns rätt var det ett sådant tåg som en konduktör nästan blev utkastat från borta vid bromölla.

Men själva tåget, för de korta sträckorna jag åkte i skoltid var det helt ok. Men att åka längre sträckor var en stor pina. Obekväma stolar och allmänt sjasskiga.
Jag saknar kustpilen, de gick på diesel och var alltid i tid. Var dessutom bekväma :)

[bild]
Kustpilarna var i grunden danska fjärresetåg så jooo komforten är betydligt bättre.
Däremot var de inte så hemtamma på svenska skräpbanor (grus som balast och löv som yr upp in i motorer och kyl och sedan ställer till elände... bränder exv... om man inte låter maskinen få en daglig urblåsning av skräpet...)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
K knipo skrev:
Landsvägar med bra o säkra omkörningssträckor!
Väldigt många, alldeles för många, bra omkörningssträckor har besudlats med en ATK, dvs en fartkamera!
Missförstå mig inte.
Jag är för en säker trafikmiljö och kamerorna fyller sitt syfte, ibland.
Men det är påtagligt ofta de sätts upp på sträckor där de dödar säkra omkörningar med bra sikt.
Mög.
Hrrmmm, körde mellan Tibro och Karlsborg härom dagen....
kommer en BMW bakifrån som kör om den som är bakom mig och sedan 400 m längre fram den som är där.... iofs lång raktsträcka på det stället men å andra sidan hade det kommit någon liknande dåre från andra hållet så hade det blivit riktigt intressant. :(
Hatar att behöva ringa 112 pga en idiot med för mycket motor i sin bil
 
Stollar som åkte runt med ACn avstängd för att "bilen drog hela 1dl mer med den på" fast det var skitvarmt.

Stötte som tur var aldrig på någon själv, det hade blivit slagsmål i bilen om jag hade gjort det. Har iofs. alltid kört så kan ha med det att göra.

Jag ifrågasatte flera som sa sig varit med om det och frågade varför de inte erbjöd sig tanka eller hjälpa till med notan (då jag vet att de ville ha ACn på) men förarna vägrade tydligen...

Detta utspelade sig på 90-talet
 
  • Gilla
  • Wow
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Jo, det minns jag. Det var nästan så det fanns någon slags rädsla för att använda den.
 
Jonas Persson
Det var AC som gällde på den tiden, inte ACC (automatic climate control) eller ECC (electronic climate control).

Antingen gick kompressorn med full effekt, eller inte alls. Temperaturen reglerades med kupéfläkten eller värme från motorn... Självklart drog det bränsle, men bilen blev även påtagligt slöare, minns att motorer med 100 hk var vanligt så de hästkrafter kompressorn norpade märktes.

Men man kan ju undra varför man betalade extra för AC om den inte användes.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Stollar som åkte runt med ACn avstängd för att "bilen drog hela 1dl mer med den på" fast det var skitvarmt.

Stötte som tur var aldrig på någon själv, det hade blivit slagsmål i bilen om jag hade gjort det. Har iofs. alltid kört så kan ha med det att göra.

Jag ifrågasatte flera som sa sig varit med om det och frågade varför de inte erbjöd sig tanka eller hjälpa till med notan (då jag vet att de ville ha ACn på) men förarna vägrade tydligen...

Detta utspelade sig på 90-talet
Tjejens bror är miljöpartist och han kör seriöst med klimatanläggningen avstängd. Bilen är dessutom konverterad till biogas så inte direkt en miljöbov.

Alltid roligt prata om blyfärg till båten och tanka båten med gröndiesel osv.
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 7 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Stollar som åkte runt med ACn avstängd för att "bilen drog hela 1dl mer med den på" fast det var skitvarmt.

Stötte som tur var aldrig på någon själv, det hade blivit slagsmål i bilen om jag hade gjort det. Har iofs. alltid kört så kan ha med det att göra.

Jag ifrågasatte flera som sa sig varit med om det och frågade varför de inte erbjöd sig tanka eller hjälpa till med notan (då jag vet att de ville ha ACn på) men förarna vägrade tydligen...

Detta utspelade sig på 90-talet
Är inte detta fortfarande ett beteende hos dem som kör elbil eller laddhybrid? Har läst om det i andra trådar här på bh.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
richardtenggren
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tjejens bror är miljöpartist och han kör seriöst med klimatanläggningen avstängd. Bilen är dessutom konverterad till biogas så inte direkt en miljöbov.

Alltid roligt prata om blyfärg till båten och tanka båten med gröndiesel osv.
Jobbar han inte med stora stenar då?

När vi köpte en bil för länge sedan så sa ägaren att han alltid kört med ”ECO” på acc:n och att det fungerade utmärkt…

Folk snålar ju med kyla på LLVP med och kör stötvis, vår går 24/7, den har ju en termostat liksom ;)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Kustpilarna var i grunden danska fjärresetåg så jooo komforten är betydligt bättre.
Däremot var de inte så hemtamma på svenska skräpbanor (grus som balast och löv som yr upp in i motorer och kyl och sedan ställer till elände... bränder exv... om man inte låter maskinen få en daglig urblåsning av skräpet...)
Och ändå trots det som jag inte hade en aning om så fungerade trafiken mycket bättre då än nu =) Jag och klasskompisarna kunde aldrig skylla på att det var tågets fel om vi var sena.
Bara titta så ståtlig den var
R.faf3e238c87c76ba916f4fe3dd3142ba

Och då måste jag lägga in hur bussarna såg ut förr med här, de var skumpiga och jävliga, men det gick bussar då =)
Swebus%203064%20H%C3%A4ssleholm%20station%201994-06-06.jpg
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är inte detta fortfarande ett beteende hos dem som kör elbil eller laddhybrid? Har läst om det i andra trådar här på bh.
Å fy fan:dizzy: Bra att veta ;)
 
R Rkarlsson skrev:
Och ändå trots det som jag inte hade en aning om så fungerade trafiken mycket bättre då än nu =) Jag och klasskompisarna kunde aldrig skylla på att det var tågets fel om vi var sena.
Bara titta så ståtlig den var
[bild]

Och då måste jag lägga in hur bussarna såg ut förr med här, de var skumpiga och jävliga, men det gick bussar då =)
[bild]
På tal om gamla bussar!
När man skulle stanna drog man i den plastade vajern uppe vid taket så plingade det i fören.
Vi barn bråkade ofta om vem som skulle få ”plinga”, o ibland var det någon annan i bussen som hann före så ingen av oss fick ”plinga”.
 
  • Gilla
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.