Jaffa är väl ett märke?

Och sedan är väl apelsin en typisk säsongsfrukt, de är absolut godast runt jul, de man köper tidigare och senare är troligtvis andra sorter.
Mycket frukt idag är förädlade sorter som har haft andra parametrar högt på listan än smaken, exempelvis hålla länge, kunna skördas ur säsong eller klara av hantering och fraktas.

Och på det temat, någon som kommer ihåg Banansorten Gros Michel?
(jag har nog inte ätit den, och vi får se hur länge till vi kommer kunna äta dagens sort Cavendish)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jaffa är väl ett märke?
Ja, Jaffa är ett varumärke men samtidigt en hamnstad i Israel, numera en del av Tel Aviv. Jaffa var/är utskeppningsort för israelisk frukt vidare ut i världen och det är väl det som gett upphov till varumärket.
 
Någon som minns Nintendoklubbens hjälptelefon? Där man kunde ringa till Nintendo i Bergsala för att få hjälp med något spel man fastnat i?

Tiden före internet!

Jag har ringt några gånger. Jag som är döv får ringa via förmedlingstjänst och det var lite lustigt ibland med hur de stavade vissa engelska namn/ord.
 
Keiller Keiller skrev:
Saftis var små plasttuber med en välsmakande sörja som var ett mellanting av isglass och sorbet. De fanns att köpa i kiosker på 70-talet och kostade 25 öre.

Plasttuberna skulle väl egentligen öppnas med att klippa upp ena änden med en sax men man öppnade naturligtvis med att riva av ett hörn med tänderna så man kunde klämma ur och suga i sig det smältande innehållet. Två eller tre var det man hann med att få i sig innan de smält till saft så det gick inte att handla för många på en gång.

Smakerna var päron och apelsin och eftersom färgämnen inte var farliga på den tiden var de antingen neongröna eller neonorange.

Calippo är väl det närmaste man kommer idag men är inte i närheten av barndomens Saftis.
De vi köpte hette pipe ice [pajpajs]
 
C
I ichigo skrev:
Någon som minns Nintendoklubbens hjälptelefon?
Hela Nintendo-i-Sverige-grejen är för övrigt full med spännande historia.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
P
Keiller Keiller skrev:
Ja, Jaffa är ett varumärke men samtidigt en hamnstad i Israel, numera en del av Tel Aviv. Jaffa var/är utskeppningsort för israelisk frukt vidare ut i världen och det är väl det som gett upphov till varumärket.
Det är kanske lite tveksamt att kalla Jaffa för ett varumärke. Såvitt jag vet finns det ingen som äger ett varumärke med det namnet. Det finns lite allt möjligt som kallas för Jaffa, men mest apelsinbaserat förstås.
 
P pmd skrev:
Det är kanske lite tveksamt att kalla Jaffa för ett varumärke. Såvitt jag vet finns det ingen som äger ett varumärke med det namnet. Det finns lite allt möjligt som kallas för Jaffa, men mest apelsinbaserat förstås.
Det har du rätt i. Jag vill minnas att det satt små klisterlappar på apelsinerna. Små svarta rombformade med texten Jaffa. Ett märke men antagligen inget varumärke.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
hsd
Eftersom Jaffa var den hamnstad genom vilken citrusfrukter traditionellt skeppades för exportmarknaderna har stadens namn även kommit att tjäna som varumärke för israelisk frukt som till exempel apelsiner, citroner och lime. Varumärket används även på licens av tillverkare av exempelvis läsk (med smaker som Jaffa-Apelsin och Jaffa-Lime) (se Jaffa (läskedryck
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
F
Keiller Keiller skrev:
Tror inte det är nån större import av Jaffa apelsiner nuförtiden, vilket är synd. Och det började väl redan i mitten av 70-talet när S och övriga tokvänstern kom på att varor från Israel skulle bojkottas, enligt deras synsätt att araber är snälla och israeler är dumma, av nån sorts politiskreligiösa skäl. Och på den vägen har det varit sen dess.

Och visst smakade Jaffa apelsiner som bäst på vintern. Dåtida reklam bekräftar det vi minns. Att Jaffa apelsiner var goda, söta och lättskalade.
[bild]
Nu var det endast apelsinerna jag avsåg, ingen politisk propaganda.
 
P
Jaffa-apelsinerna blev väl offer för den politiska propagandan?
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Nu var det endast apelsinerna jag avsåg, ingen politisk propaganda.
Det var ett svar på @Isakares fråga om varför Jaffaapelsiner ytterst sällan står att finna i svenska butiker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Keiller Keiller skrev:
Det har du rätt i. Jag vill minnas att det satt små klisterlappar på apelsinerna. Små svarta rombformade med texten Jaffa.
Minns inte hur Jaffa-etiketten såg ut, men den lilla svarta rombformade tillhörde Maroc
Apelsin med svart rombformad "Maroc"-etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Minns inte hur Jaffa-etiketten såg ut
Det du inte minns, minns Google. :p

Hel och halverad apelsin med "Jaffa" klistermärke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
KEX....Kommer ni ihåg JAFFA apelsinerna...
Jag minns när man inte vågade köpa dem ett tag för det gick rykten om att terrorister sprutade in kvicksilver i dem, Vilket de också gjorde...

"Historien om kvicksilver i apelsiner började som en vandringssägen, men förvandlades i slutet av 70-talet till verklighet. Den inspirerade nämligen pro-palestinska aktivister i Europa att förgifta frukt importerad från Israel."
 
  • Ledsen
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
F
Fario Fario skrev:
Jag minns när man inte vågade köpa dem ett tag för det gick rykten om att terrorister sprutade in kvicksilver i dem, Vilket de också gjorde...

"Historien om kvicksilver i apelsiner började som en vandringssägen, men förvandlades i slutet av 70-talet till verklighet. Den inspirerade nämligen pro-palestinska aktivister i Europa att förgifta frukt importerad från Israel."
Har inte hört den skrönan (?), men däremot läst nån gång på 80-90-talet att apelsinodlingar angripits av sjukdomar som slog ut många skördar.
Om JAFFA klarade sig undan eller ej är okänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.