A andersmc skrev:
Nej, du låter helt normal.

Alla ord du räknar upp uttalas med tj-ljud. Det är inget konstigt. Det är så orden har blivit.

Det som är lite knepigt är hur de stavas. Eftersom vi av någon anledning inte har en bokstav för tj-ljudet i svenskan så får vi trixa till det på något sätt. Därför har det över tid bildats olika regler för hur man ska stava, till exempel tj-ljudet. Alla dina ord följer stavningsregeln att tj-ljud framför mjuk vokal stavas "k".
Den där stavningen är en rest av hur ord uttalades förr.
Bland estlandssvenskarna och i Gammalsvenskby levde det uttalet kvar in i nutid mer eller mindre.

Det är samma fenomen som till exempel orden skjorta och skjul och sjärna som de flesta rikssvenskarna verkar uttala som vanligt sje-ljud men som här i trakten ännu uttalas s-tj precis som det skrivs. Stjåorto stjuul stjääno.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den där stavningen är en rest av hur ord uttalades förr.
Bland estlandssvenskarna och i Gammalsvenskby levde det uttalet kvar in i nutid mer eller mindre.

Det är samma fenomen som till exempel orden skjorta och skjul och sjärna som de flesta rikssvenskarna verkar uttala som vanligt sje-ljud men som här i trakten ännu uttalas s-tj precis som det skrivs. Stjåorto stjuul stjääno.
Vad gäller "stjärna" så är det bara att tänka på engelskans "star" eller latinets "stella" så ser man var stavningen kommer ifrån.

"Kär" har sitt ursprung ur latinets "carus". Hundnamnet "Karo" betyder "du käre" men där har det hårda k-ljudet bitit (no pun intended) sig fast.

Skjorta är knepigare. Det heter ju "shirt" på engelska, medan "kjol" heter "skirt". Det är ju mera likt hur skjorta stavas på svenska.

Jag orkar inte grotta ner mig i det där nu, men ibland byter kläder namn när de byter språkområde. Som latinets vestis, som betyder kläder i största allmänhet, men när det väl slagit rot i svenska så är allt som återstår en väst.

Man kan grotta ner sig hur mycket som helst men det är trots allt i trådens ämne. Detta är verkligen saker som vi glömt bort.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Och nu har jag bidragit till två helt OT-inlägg på denna tråd, backar och ber om ursäkt.

Har detta med fina hyllband nämnts?
[bild]

Det var så viktigt för min farmor att hyllkanterna var fina, både i köksskåpen och i skafferiet, i sommarhuset.
Alla metoder för att få lite guld i tillvaron är godkända.
Torkad frukt som blir till en god efterrätt exv (dvs en kräm.)
 
H heimlaga skrev:
Den där stavningen är en rest av hur ord uttalades förr.
Bland estlandssvenskarna och i Gammalsvenskby levde det uttalet kvar in i nutid mer eller mindre.

Det är samma fenomen som till exempel orden skjorta och skjul och sjärna som de flesta rikssvenskarna verkar uttala som vanligt sje-ljud men som här i trakten ännu uttalas s-tj precis som det skrivs. Stjåorto stjuul stjääno.
Japp. Jämför med exv. modernt danskt uttal. Där uttalas fortfarande exv. stjerne, kjole, och kød som det stavas. Jag fick lära mig i skolan att vi ändrade vårt uttal som en del av processen när vi kastade av det danska oket under 1600-talet och vann kontrollen över västra och södra Sverige. Vid den tiden så hade stavningen mer eller mindre redan satt sig (vi var trots allt förmoderna) men uttalet kunde fortfarande förändras.

Men jag orkar inte slå upp det nu.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp. Jämför med exv. modernt danskt uttal. Där uttalas fortfarande exv. stjerne, kjole, och kød som det stavas. Jag fick lära mig i skolan att vi ändrade vårt uttal som en del av processen när vi kastade av det danska oket under 1600-talet och vann kontrollen över västra och södra Sverige. Vid den tiden så hade stavningen mer eller mindre redan satt sig (vi var trots allt förmoderna) men uttalet kunde fortfarande förändras.

Men jag orkar inte slå upp det nu.
Det danska oket? Du har visst glömt bort, enligt trådens mening, att Kristian Tyrann kallades ”Den Gode” av oss i söder…
 
  • Wow
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Skip6711 Skip6711 skrev:
Det danska oket? Du har visst glömt bort, enligt trådens mening, att Kristian Tyrann kallades ”Den Gode” av oss i söder…
Nej, då. Jag håller bara inte med! ;)

Däremot så känner nog de flesta Skåningar och Blekingar inte till att ni har en Göteborgare; Rutger von Ascheberg att tacka för att denna villfarelse lever kvar. Som generalguvernör över bla Skåne och Blekinge så förde han en mycket mild försvenskningspolitik. De andra hade knappt låtit bläcket torka innan de funderade på hur de skulle kunna bryta mot bokstaven i fredsfördraget med Danmark och försvenska Skåne/Blekinge osv. en gång för alla. Den allmänna meningen var att lite gammaldags hederlig etnisk rensning nog var modellen. Det var ju trots allt vad man brukade göra.

Men Rutger, som själv varit ansvarig för en stor del av den Nordtyska/Polska befolkningens förtidiga frånfälle under trettioåriga kriget, var av annan mening. Han påpekade att det var lätt att säga, men krångligare att göra; folk blir ju så sura på en. Dessutom så påpekade han att Danskarnas centralmakt (som använt brända jordens taktik vid tillbakadragandet) inte var så populära i "Östdanmark" just nu.

Så han föredrog en betydligt mjukare taktik. Inte så att man skulle ta någon skit, nej, snapphanar och annat löst folk skulle naturligtvis hängas i närmaste träd, men i övrigt så skulle man låta folk vara. (Han hade också flera stora gods i Skåne som han inte vill se nedbrända till marken, så det var väl inte bara av välvilja han förordade den här politiken.)

Och eftersom han var en så kompetent karl så fick det bli så. Och därför så dras vi än idag med (främst) Skåningar och Blekingar som håller sig för annorlunda än svenskar i allmänhet.

Det har de alltså den verkligt gode fältmarskalken greve Rutger von Ascheberg att tacka för. Ingen Kristian Tyrann. ;)
 
  • Gilla
Huzzbutt och 5 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
vann kontrollen över västra och södra Sverige.
Fel uttryckt: Sverige okkuperade de östliga delarna av Danmark.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
P
Inte ockuperade. Annekterade helt lagligt. På den tiden var det helt OK att kriga sig till landområden.

Något som vi glömt från skolundervisningen: freden vid Brömsebro och freden i Roskilde.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Fel uttryckt: Sverige okkuperade de östliga delarna av Danmark.
Nej. Vi vann och Danskarna erkände sig besegrade. Så det är vårt.
 
Och helt i linje med ämnet i tråden så verkar man glömt bort att vi finns. Jag är inte bitter:cool:
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Inte ockuperade. Annekterade helt lagligt. På den tiden var det helt OK att kriga sig till landområden.

Något som vi glömt från skolundervisningen: freden vid Brömsebro och freden i Roskilde.
Det är ännu mera som vi glömt.

Det hela började med att Sverige KÖPTE Skåne och Blekinge av Danmark. Snart därefter ockuperade Danmark landskapen de nyss sålt. 300 år och många krig senare gav sig äntligen Danmark och lät Sverige äntligen behålla vad de ärligen köpt.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
På ämnet


Lite kul att presentatörer pratar danska
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 2 till
  • Laddar…
F
Isakare Isakare skrev:
KEX.

Nä, men skar just upp en apelsin, blev lika besviken som vanligt, mer sega vita strängar än fruktkött, och smaklös.
Kommer ni ihåg JAFFA apelsinerna, om jag inte mins fel kom de strax före jul, var stora, underbart goda och gick att skala o äta i klyftor.
Skala en apelsin idag och få sär den i klyftor är ju nära nog omöjligt.
Eller finns det fortfarande JAFFA apelsiner, och jag bara handlar på fel ställen ??
Instämmer helt och saknar också dessa jättegoda och lättskalade apelsiner. Av någon anledning sammanknippar jag JAFFA-apelsinerna med VM-hockey. Kan det ha varit så att de fanns samtidigt pga att hockey-VM spelades på vintern på den tiden, i stället för sommaren..?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Instämmer helt och saknar också dessa jättegoda och lättskalade apelsiner. Av någon anledning sammanknippar jag JAFFA-apelsinerna med VM-hockey. Kan det ha varit så att de fanns samtidigt pga att hockey-VM spelades på vintern på den tiden, i stället för sommaren..?
Jag har samma minne, ishockey spelades på vintern. Om det var så eller om man mins fel vet jag inte.
Men inte tusan spelade man hockey i maj förr ??
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kommer ni ihåg JAFFA apelsinerna, om jag inte mins fel kom de strax före jul, var stora, underbart goda och gick att skala o äta i klyftor.
Skala en apelsin idag och få sär den i klyftor är ju nära nog omöjligt.
Eller finns det fortfarande JAFFA apelsiner, och jag bara handlar på fel ställen ??
F frasen_36 skrev:
Instämmer helt och saknar också dessa jättegoda och lättskalade apelsiner. Av någon anledning sammanknippar jag JAFFA-apelsinerna med VM-hockey. Kan det ha varit så att de fanns samtidigt pga att hockey-VM spelades på vintern på den tiden, i stället för sommaren..?
Tror inte det är nån större import av Jaffa apelsiner nuförtiden, vilket är synd. Och det började väl redan i mitten av 70-talet när S och övriga tokvänstern kom på att varor från Israel skulle bojkottas, enligt deras synsätt att araber är snälla och israeler är dumma, av nån sorts politiskreligiösa skäl. Och på den vägen har det varit sen dess.

Och visst smakade Jaffa apelsiner som bäst på vintern. Dåtida reklam bekräftar det vi minns. Att Jaffa apelsiner var goda, söta och lättskalade.
Vintage reklam med två glada personer och Jaffa apelsiner, text som framhäver fruktens egenskaper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.