A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har alltid uppfattat "mischeif" som nån form av bus/upptåg (dvs en handling där man innan vet att den inte kommer uppskattas av mottagaren), medan "björntjänst" ska (?) föregås av "ärliga intentioner att vilja hjälpa någon", men det blir fel...

Edit: frågan är alltså om jag missuppfattat mischeif
Du har rätt Mischief är väl mer när barn gör det. Med eller utan avsikt, både och.. Disfavour för vuxna.

Slut med lediga dagarna strax. Lev väl. HPT - Händerna på täcket!!
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Att börja med hej eller liknande och avsluta med ett tack eller namn glöms ofta bort
Hej @Jonas Persson!

Jag kan bara hålla med dig och får tacka för ett bra inlägg!

Med vänliga hälsningar
Alfredo
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Alfredo Alfredo skrev:
Hej @Jonas Persson!

Jag kan bara hålla med dig och får tacka för ett bra inlägg!

Med vänliga hälsningar
Alfredo
Här blir det det omvända. Personligt tilltal känns som om man gjort något fullständigt galet.
 
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker ju det här med språkpolisism är lite borderline autistiskt, men just de/dem fel har jag svårt för :D Använd dom om du är osäker. :D Hellre det än fel de/dem :p
Magnus Filip känner säkert till utmaningen med "sina" eller "hans (hennes)". En utmaning för dem som har engelska som modersmål, men jag börjar även höra svenskar som gör fel.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
engs
Exostor Exostor skrev:
Nu mindes jag Microsoft encarta 97, uppslagsverket på cd-rom. Sen kom NE men lite för sent, så det var ingen som ville köpa uppslagsverk på cd-rom längre.
Vilket får mig att minnas en CD-rom som följde med en datortidning. Där de hade skapat en ”torrsurf” för folk utan modem. Helt enkelt laddat in ett gäng webbsidor och fixat länkar mellan dessa. Så man kunde testa klicka sig runt i och mellan för att få en uppfattning om hur det var att använda webben.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Här blir det det omvända. Personligt tilltal känns som om man gjort något fullständigt galet.
Som när morsan sa alla förnamn OCH efternamn, då satt man löst till... ;)
 
  • Gilla
Jonas Persson och 4 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag vet du killgissar
Om jobben på lagret, nej. Jag bor i samma stad och scannar annonserna ofta, det är 100%.
Sen killgissar jag inte om ica i byn bredvid, där vet jag. Maxi vet jag att många har =)
 
P
K kortis skrev:
De religiösa ber bara om syndernas förlåtelse och får det vi andra får leva med med våra synder
Det fungerar bara för katoliker. Protestanter måste be om samma synders förlåtelse om och om igen. :whistle:
 
P
Magnus Filip skrev:
Precis! Jag tar inte sådana SMS och mail på allvar. Skiter i dem, hårt uttryckt.
SMS står (som kanske är allom bekant?) för Short Message Service. Från början var dessa meddelanden begränsade till cirka 150 tecken (plus minus lite beroende på vilken alfabet man använder). Det var sålunda ibland viktigt att hålla meddelandet kort och utan onödiga krusiduller, så ett inledande "Hej" var rimligt att stryka.

Däremot var det förvisso korkat att inte tala om vem meddelandet kom ifrån. 1992 var det inte lika lätt att slå upp vem ett telefonnummer tillhörde som det är nu.

Sedermera har storleken på SMS-meddelanden ökats med lite tekniska knep, så numera är det knappast nödvändigt att hålla sig kort (det kan vara bra ändå, men en hälsningsfras kan man kosta på sig). Att skriva på ett virtuellt tangentbord på en telefonskärm är dock lite plågsamt så många håller nog sina SMS-meddelanden korta ändå.

Vanorna från tidig mobiltelefonålder kan nog sitta i länge.
 
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Magnus Filip känner säkert till utmaningen med "sina" eller "hans (hennes)". En utmaning för dem som har engelska som modersmål, men jag börjar även höra svenskar som gör fel.
Börjar? Det har varit vanligt ganska länge, men man måste kanske ha överkänsliga språkpolisöron för att uppfatta det hela tiden.

Se även inlägg #3559. Den tiden verkar många ha glömt bort att den har funnits.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
P
engs engs skrev:
Vilket får mig att minnas en CD-rom som följde med en datortidning. Där de hade skapat en ”torrsurf” för folk utan modem. Helt enkelt laddat in ett gäng webbsidor och fixat länkar mellan dessa. Så man kunde testa klicka sig runt i och mellan för att få en uppfattning om hur det var att använda webben.
En bekant laddade ner hela IMDB nattetid eftersom det gick snabbare att slå upp data i den lokalt än via ett slött modem till en ISP.
Förmodligen med halvregelbundna intervall för att hålla den lokala kopian uppdaterad.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Butiker från förr.
Gissa årtionde.
[bild]
Skulle gissa 80-tal, inte så länge sen. Var väl kungens kurva och massor av reklam.
 
R Rkarlsson skrev:
Om jobben på lagret, nej. Jag bor i samma stad och scannar annonserna ofta, det är 100%.
Sen killgissar jag inte om ica i byn bredvid, där vet jag. Maxi vet jag att många har =)
jag har inte skrivit specifikt om lagerjobb utan rent generellt, jag tycker du ska söka så får du se hur det är el tala med handels. jag har arbetat med sådana här frågor ett helt yrkesliv så släng dig i väggen.Jag länkade ju en sida där du kunde läsa.
Hare nu gott
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det fungerar bara för katoliker. Protestanter måste be om samma synders förlåtelse om och om igen. :whistle:
Det är nog olika i olika samfund så ganska många protestante klarar sig här oxå
 
Tokskalle Tokskalle skrev:
Låter även jag imbecill om jag uttalar källa, känna, kika, kikärta, kil, kärva och kär som "tjälla", "tjänna", "tjika", "tjikärta", "tjil", "tjärva" och "tjär"?
Nej, du låter helt normal.

Alla ord du räknar upp uttalas med tj-ljud. Det är inget konstigt. Det är så orden har blivit.

Det som är lite knepigt är hur de stavas. Eftersom vi av någon anledning inte har en bokstav för tj-ljudet i svenskan så får vi trixa till det på något sätt. Därför har det över tid bildats olika regler för hur man ska stava, till exempel tj-ljudet. Alla dina ord följer stavningsregeln att tj-ljud framför mjuk vokal stavas "k".
 
KEX.

Nä, men skar just upp en apelsin, blev lika besviken som vanligt, mer sega vita strängar än fruktkött, och smaklös.
Kommer ni ihåg JAFFA apelsinerna, om jag inte mins fel kom de strax före jul, var stora, underbart goda och gick att skala o äta i klyftor.
Skala en apelsin idag och få sär den i klyftor är ju nära nog omöjligt.
Eller finns det fortfarande JAFFA apelsiner, och jag bara handlar på fel ställen ??
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.