P pmd skrev:
IBM-historien finns nog i flera varianter. Den jag har hört är att det handlade om 360/370. En uppgradering för att få en snabbare dator bestod i att en tekniker tog bort en slags strypning av processorn.

En del japanska kameror på 1960-talet såldes som olika varianter trots att det var samma kamera. Ett exempel: Skillnaden var t.ex. att det gick att ställa in 1/1000 sekund på den dyra varianten. Det var samma slutare i den billigare varianten men slutartidsratten hade ingen märkning för 1/1000 sekund.
Var samma sak med en Canon digital kamera jag köpte 2005 tror jag det var. På Canon 350d gick det att installera firmware för att uppgradera till en proffs modell 30d kanske den hette.
 
Min förra LG-TV kunde man uppgradera med fjärrkontrollen genom att hålla in nån knapp när man slog på strömmen för att komma till nåt serviceläge eller hur det nu var... Jag hade billigaste modellen utan finesser, men genom att 'uppgradera' till den bästa fick man inbyggd mediaspelare och WiFi. Man kunde även löda dit en modul för nån tia för att få ethernet, men det gjorde jag aldrig.
 
  • Gilla
fubar och 1 till
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Var samma sak med en Canon digital kamera jag köpte 2005 tror jag det var. På Canon 350d gick det att installera firmware för att uppgradera till en proffs modell 30d kanske den hette.
Overifierade internetrykten är inget som försvunnit märker jag. Visst kunde man uppgradera eller låsa upp en del funktioner på en 305D, men det blev ingen 30D eller något annat för det. Fortfarande mindre sensor med sämre dynamik, mer brus, mindre hus med färre reglage och annat som skilde. Magic Lantern var väl den populäraste fulfirmwaren under många år, men även Canon själva har släppt en del FW-uppgraderingar som låst upp funktioner på deras egna modeller.
 
Hep Hep skrev:
Overifierade internetrykten är inget som försvunnit märker jag. Visst kunde man uppgradera eller låsa upp en del funktioner på en 305D, men det blev ingen 30D eller något annat för det. Fortfarande mindre sensor med sämre dynamik, mer brus, mindre hus med färre reglage och annat som skilde. Magic Lantern var väl den populäraste fulfirmwaren under många år, men även Canon själva har släppt en del FW-uppgraderingar som låst upp funktioner på deras egna modeller.
Tack för info :) vågade aldrig köra på någon ny fw. Har ju kvar kameran och nu är den ju gammal. Skulle det vara värt att köra på den idag?
 
Det du kan göra för en billig peng är att IR- konvertera den. Googla får du se rätt coola effekter.
 
P
Hep Hep skrev:
Visst kunde man uppgradera eller låsa upp en del funktioner på en 305D, men det blev ingen 30D eller något annat för det. Fortfarande mindre sensor med sämre dynamik, mer brus, mindre hus med färre reglage och annat som skilde.
EOS 350D och EOS 30D hade samma fysiska storlek på sensorn och i stort sett samma antal pixlar. Det var inte exakt samma sensor så det är möjligt att bildegenskaperna skilde sig en aning.

EOS 20D hade dock exakt samma sensor som EOS 350D och var också ungefär samtida med EOS 350D, så det är mer rätt att säga att man kunde "låsa upp" en EOS 350D till en EOS 20D, modulo fysiska egenskaper som storlek och reglage, förstås.
 
Nu ska vi inte göra det här till en fototråd, men det är inte heller samma sensor som i 20D. Än en gång nästan, men både olika dynamik och upplösning. Eftersom jag har bildfiler från de flesta modeller från den tiden är det enkelt att jämföra. Varken enligt mina egna bilder eller enligt Canon är det samma.

Fast eftersom vi är i en tråd för nostalgiker så är det bara att köpa kamerorna om man är nyfiken. Hittar man dem till salu är det inte många hundralappar. Om jag vet var jag ställt flyttlådan så finns det åtminstone en Kiss, en Kiss N och en 5DII kvar till ingen nytta eller glädje.
 
P
IBM tog betalt per CPU-sekund, eller rättare sagt dataavdelningen på Ericsson. Hade man lyckats bränna 70,000 sekunder under en påskhelg så kom chefen på besök :)
 
  • Gilla
Saelen och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Skillnaden är marginell. 350D ligger lite lägre på dynamik än de andra två (som ger i stort sett identiskt resultat). Knappast något man ser i riktiga bilder.
Data från DxOMark.
[länk] EOS 20D,Canon EOS 30D,Canon EOS 350D

Är det någon som kommer ihåg film? (För att få tråden på rätt köl igen. :) )
Kodachrome var min favorit. Den finns definitivt inte längre.
Mmmm. Nostalgi. Doften av fix och stoppbad på fingrarna när jag som 15-åring till slut gick med på föräldrarnas tjat om att gå och lägga sig. När andra körde moppe och hånglade stod jag alldeles för mycket i mörkrummet och var konstnärlig. Låter kanske mer tragiskt än det faktiskt var, då jag fick in en del pengar och de andra fick in en del herpes.

Jag fastnade för Ektachrome för dess aningen större omfång, trots lite tristare färger än Kodachrome, av samma anledning som att jag var väldigt petig med även små skillnader i DR hos digitalkameror när de kom. Under vattnet där jag fotat mest är ljuset både svagt och med väldigt begränsade färger, så det gäller att kräma ur allt som går ur de förutsättningarna. Då kan även marginella skillnader ge synliga resultat.

En sak som verkligen inte finns längre är de små tryckta tipsen på insidan av filmförpackningarnas kartong. Vid sommar och solen högt skulle man exponera X, vid mulet Y och vid något annat tillfälle Z. När jag gjorde lumpen som fotograf på 80-talet fick vi inte ha ljusmätare eller batterier i kamerorna, för vi skulle kunna exponera rätt ändå. "Tänk om det blir krig på riktigt och ni inte har några batterier - hur gör ni då?". Förmodligen ungefär som vi gjorde då. Tog med batterier hemifrån och satte i kameran när gubbfan gått in.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Håller med, McDonalds, Burger king och Max är ju inte heller något att hänga i granen
Snacka inte skit om Max nu va… Deras pommes är godare än alla dina lunchrestaurangers som skulle ta det tiodubbla för dem och hamburgarna är, med tanke på att vi pratar om snabbmat, riktigt goda. Att nämna Max i samma mening som McDonalds och Burger King är som att klumpa ihop Carlsberg, Corona och Oppigårds. Visst är ingen av dem någon lyxöl men Oppigårds är helt klart i en klass för sig.

Disclaimer: Jag äter bara vegoburgarna så hur Max’s köttburgare står sig mot konkurrenterna låter jag vara osagt.

Men för att hålla mig till topic:

clocktopp.jpg
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
hsd
Nä va f-n, max har de äckligaste pommisen jag har smakat, både smak och konsistensen är absolut i botten - totalt oätligt
 
  • Gilla
jonjoh och 5 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Snacka inte skit om Max nu va… Deras pommes är godare än alla dina lunchrestaurangers som skulle ta det tiodubbla för dem och hamburgarna är, med tanke på att vi pratar om snabbmat, riktigt goda. Att nämna Max i samma mening som McDonalds och Burger King är som att klumpa ihop Carlsberg, Corona och Oppigårds. Visst är ingen av dem någon lyxöl men Oppigårds är helt klart i en klass för sig.

Disclaimer: Jag äter bara vegoburgarna så hur Max’s köttburgare står sig mot konkurrenterna låter jag vara osagt.

Men för att hålla mig till topic:

[bild]
Du får testa trippelfritterade pommes på ett bra ställe så får du se riktiga pommes :p

edit: randombild på trippelfritterade pommes

l6SYEhZzxYzVeYYHr0smBDUezPeUilmjJS4fpJbKtlAoiL1c8It5sVSLSeTxc6JEgiV4fmdZt4nUpN06OO4R8x8b1cZ8FVzGiCSKeA79iFw8rnJJt-JmIiBRCN1CPQaJF7-kgyqxBx1frvVLb1Mx5hJOU5kcqQ_5NGr7HhyDYb6Dt4o
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Jobbade på Clock i väntan på lumpen. Vi blev alldeles till oss när vi från huvudkontoret fick veta att vi skulle lansera en ny burgare. Vi fick bara veta att den skulle heta Hot Clock, men innehållet var hemligt. Det lät ju spännande med en lite kryddig burgare. Kartongerna de skulle säljas i kom och var lite tufft svarta, så spänningen steg. Vi blev minst sagt besvikna när den väl kom. Som en mesigare variant av Big Clock (som var en ren kopia på Big Mac) fast köttet var utbytt mot två skivor falukorv. Ingen kryddning eller konsistens utan bara blaskigt och vidrigt. Den överlevde någon månad innan den togs bort. Alla överblivna korvskivor, äcklig dressing och oanvända förpackningar hämtades tillbaka och (som vi trodde då) kastades på tippen.

När jag året efter gjorde lumpen i Uppsala och jobbade extra på Clock där, förstod jag vart allt hade skickats. Tydligen sålde eländet helt ok i Uppsala fast den var helt osäljbar på alla andra ställen. Aldrig riktigt litat på människor från Upsala sedan dess.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 15 till
  • Laddar…
Google säger att både Clock och Gulf finns i Härnösand. Vi kanske ska pausa tråden tills vi kollat vad mer de har däruppe. Kanske kör de med både ettöreskolor, kobratelefoner och fönstervevar i amazonerna också.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
fremax och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.