K knipo skrev:
O idag är dagersättningen 146kr.
O muckarbidraget samma summa som man fått som dagersättning x antalet dagar man legat inne.
En son till en bekant till oss fick över 40 000kr när han muckade!!!!
Det är ju bra betalt. Dagersättningen har ökat rejält mot 80-talet. Räcker till ett paket cig och en vinare. Varje dag :D
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F
Maria T Maria T skrev:
ok..... spännande, men jag kan ha minnts fel, det kan vara så att kolorna kostade två öre även när jag köpte dem (70-tal, mitten) men gick under benämningen "ett-öres-kolor". Fast jag vet med sanning när sagda kolor kostade 5 öre för 2 st kolor. Kanske den här affären var lite sen ? (Tyckte nog den var lite efter i annat, men det är en annan historia).
Mycket av det andra plockgodiset kostade också 2-5 öre, och några kronor kunde köpa en sprängfylld godispåse, som även innebar chokladcigaretter (inte så goda, men fina) som skrämde sk**en ur några bybor som trodde traktens ungdomar (jag och mina vänner) helt förfallit. Det var kul, att sitta på en mur och låtsasröka chokladciggisarna när några gick förbi.

Hade varit fint om det som var ruskigt då (1973) även var ruskigt nu - nu är det äkta vapen, knivskärningar och hot.
Uppe i Hälsingland hade vi först 1-öres kolor i mitten av 50-talet. Sen blev det 2-öres osv
 
Keiller Keiller skrev:
Det är ju bra betalt. Dagersättningen har ökat rejält mot 80-talet. Räcker till ett paket cig och en vinare. Varje dag :D
Japp.
Minns inte hur mycket det var när jag gjorde lumpen, men minns att dagpengen ökade periodvis efter x antal månader.
Jag låg inne i 18 månader o har för mig att jag hade kring 60kr/dag när jag muckade. O nån eller ett par/några lusentappar som tack sista dagen.
O några streck på axlarna, ej att förglömma.:crysmile:
 
K knipo skrev:
Japp.
Jag låg inne i 18 månader o har för mig att jag hade kring 60kr/dag när jag muckade.
18 månader ? Tolkskolan, eller nån båt då ? Annars var det väl max 15 månaders värnplikt .
 
F fusion skrev:
18 månader ? Tolkskolan, eller nån båt då ? Annars var det väl max 15 månaders värnplikt .
Flottan!:strong:
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Min ni den sk sunkpizzan eller förortspizzan innan pizza napoli-renässansen? :)

[bild]
Ja det är skönt att vissa pizzerior är bättre än andra som stått å stampat ut samma skit i 40år. Som Sibyllaburgare, hur kan de inte lyckats kliva ur fryspucksträsket :O

233652259_857085781579898_1006598857530994918_n.png


Och till en logga vi inte sett på 21år

Logotyp med ordet "pääls" i vit text på en rosa oval bakgrund omgiven av vita prickar.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Ja det är skönt att vissa pizzerior är bättre än andra som stått å stampat ut samma skit i 40år. Som Sibyllaburgare, hur kan de inte lyckats kliva ur fryspucksträsket :O

[bild]


Och till en logga vi inte sett på 21år

[bild]
Håller med, McDonalds, Burger king och Max är ju inte heller något att hänga i granen
 
C
K Kjell K. skrev:
Recept på gult papper har jag inte sett sedan Hedenhös. (Kom på det när jag fick se fusions SJ-biljett.)
Ha ha, påminner om när jag var hos doktorn för några år sedan. Blev lite förvirring då jag förväntade mig en gul lapp och doktorn inte fattade vad jag pratade om.
 
  • Gilla
Kjell K. och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha, påminner om när jag var hos doktorn för några år sedan. Blev lite förvirring då jag förväntade mig en gul lapp och doktorn inte fattade vad jag pratade om.
receptlapp?
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Påminner mig om IBM 3279 som var en ofantligt populär stordatorterminal som man såg överallt på 80-talet. Trots att den hade både färg och grafik såg man dem sällan visa något annat än grön/svart text. Svårt att tänka sig idag att en sådan funktion som färggrafik i princip inte fick något genomslag alls, även om det så klart fanns praktiska anledningar till det.
Bland annat därför att IBM tog extra betalt för de varianter av den som kunde hantera mer än 4 färger.

Så applikationsprogrammerare valde i många fall att inte använda flera färger därför att användarnas arbetsgivare inte var beredda att betala extra för färgerna....

Tror att den programvara till styrenheterna som behövde för att hantera flera färger var options dvs kostade extra....
med tillhörande högre månadskostnad för licenserna...
månadsvis fakturering till kunderna av licensavgifterna
 
S skaraborgsfakir skrev:
Tror att den programvara till styrenheterna som behövde för att hantera flera färger var options dvs kostade extra....
med tillhörande högre månadskostnad för licenserna...
månadsvis fakturering till kunderna av licensavgifterna
Låter helt klart som gamla IBM ("Big Blue"). :)

Jag kommer ihåg (men hittar inte referensen nu) att på en av deras skrivarmodeller så kunde man betala för en uppgradering som ökade hastigheten. Själva uppgraderingen bestod i att en servicetekniker kom ut och flyttade en drivrem från en delen av ett kugghjul till den andra delen (tänk tårta) vilket ökade hastigheten. "Uppgraderingen" var alltså inbyggd från början.

Så det är inte bara iom att alla instrument etc. är 90% mjukvara som artificiella begränsningar som kräver extra betalt kommit in på marknaden. Idén har funnits längre än så.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Låter helt klart som gamla IBM ("Big Blue"). :)

Jag kommer ihåg (men hittar inte referensen nu) att på en av deras skrivarmodeller så kunde man betala för en uppgradering som ökade hastigheten. Själva uppgraderingen bestod i att en servicetekniker kom ut och flyttade en drivrem från en delen av ett kugghjul till den andra delen (tänk tårta) vilket ökade hastigheten. "Uppgraderingen" var alltså inbyggd från början.

Så det är inte bara iom att alla instrument etc. är 90% mjukvara som artificiella begränsningar som kräver extra betalt kommit in på marknaden. Idén har funnits längre än så.
Något de precis har deklarerat att det ska bli är följande:
de har annonserat om migrering av hur man gör uppdateringar av z/OS. I en framtid kommer det att krävas
av kunderna att de licensierar en specifik typ av (men dyrare) CPU.
En CPU som i många fall inte behövs för den användarens bruk av sin stordator men den kommer att behövas för köra deras uppgraderingsverktyg....

Det är flera som kommer att få en fin faktura från IBM för uppgradering av deras hårdvara.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
IBM-historien finns nog i flera varianter. Den jag har hört är att det handlade om 360/370. En uppgradering för att få en snabbare dator bestod i att en tekniker tog bort en slags strypning av processorn.

En del japanska kameror på 1960-talet såldes som olika varianter trots att det var samma kamera. Ett exempel: Skillnaden var t.ex. att det gick att ställa in 1/1000 sekund på den dyra varianten. Det var samma slutare i den billigare varianten men slutartidsratten hade ingen märkning för 1/1000 sekund.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P pmd skrev:
IBM-historien finns nog i flera varianter. Den jag har hört är att det handlade om 360/370. En uppgradering för att få en snabbare dator bestod i att en tekniker tog bort en slags strypning av processorn.
Kan ha varit så för att man pga produktionsskäl ville ersätta en äldre maskin i tillverkningen men för att skydda sina priser för den nya generation och ge den kund som behövde en mer bakåtkompatibel maskin ett lägre pris.

Undras om det var så med de 1401/1410 kompatible 360 maskinerna.
 
P
S skaraborgsfakir skrev:
Kan ha varit så för att man pga produktionsskäl ville ersätta en äldre maskin i tillverkningen men för att skydda sina priser för den nya generation och ge den kund som behövde en mer bakåtkompatibel maskin ett lägre pris.
Bakåtkompatibilitet var en prioriterad egenskap för maskiner med 360-arkitektur. Dagens Z-maskiner kan köra en del omodifierad 360-programvara från 1960-talet (men inte allting).

Så jag tror inte att bakåtkompatibilitet hade så mycket med strypningarna att göra.
Undras om det var så med de 1401/1410 kompatible 360 maskinerna.
360-serien var inte kompatibel med de äldre maskinerna direkt ur lådan, utan behövde extrautrustning för att bli det.
https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_System/360#Backward_compatibility
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.