Inspirerad av Pernitta, skall jag be att få delge följande tips:

Ofta blir det litet hur som helst när man skall kapa reglar med cirkelsåg. Snittet hamnar inte där man hade tänkt sig och blir inte alltid i rät vinkel. Med en kap/ger blir det naturligtvis mycket enklare, men alla har inte en kap/gersåg. Jag föreslår att man struntar i att skaffa en billig kap/gersåg, och i stället snickrar ihop följande manick:

Tag ett stycke björkplywood, som är stark och ganska tunn, t.ex 6-7 mm. Spika och limma en list i exakt 90 grader mot den raka kanten till höger. Se bild nedan. Det är viktigt att listen sticker ut tillräckligt långt till höger, eftersom den senare skall kapas till rätt längd med handcirkeln.
 
  • sga_rakt_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huzzbutt och 5 till
  • Laddar…
Lägg manicken mot en regel. Lämpligen används ett stycke spillvirke:
 
  • sga_rakt_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tag din favorithandcirkel i höger hand och håll fast manicken med vänster hand mot regeln.

Eventuellt kan sågdjupet behöva ställas en aning grundare för att sågens motor skall kunna passera ovanför plywoodskivan. Det är därför viktigt att man inte kör med för tjock plywood.

För handcirkelsågens vänstra del på sågplattan längs plywoodkanten. Nu kommer både listen och regeln att kapas på samma gång. Nu ar manicken färdig. Listens högra del markerar var snittet kommer att hamna.

För att kapa en regel till rätt längd gör man nu enligt följande:
1) Mät upp längden med måttband och markera med penna
2) linjera manickens mätlist med markeringen
3) Låt plywoodskivan styra handcirkeln
 
  • sga_rakt_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
Den där var fyndig... skall implementera ikväll
 
  • Gilla
freubinski och 1 till
  • Laddar…
Hej Mathias!

Vettigt!

Steg 2 blir att tillverka motsvarande med fasta vinklarna 45 och 22,5 grader, eller vad man nu vill ha.

per
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Har en arbest kompis som hade
en liknande grej i plåt.
Fast har inte sett den i bygghandeln.
Men den saknade den där smidiga
pinnen som man lägger på rit märket.

Mvh Putte
 
verkligt smart tingest, keep up the good work

//Daniel
 
  • 41C4FRK0S2L._SS400_.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket bra tips...
...kanske ska göra en sån då Cirkelsågen är lättare att ta fram om man ska kapa en sak istället för att plocka ner Kap- & gersågen från väggen! ;)
 
P-plats skrev:
Vilket bra tips...
...kanske ska göra en sån då Cirkelsågen är lättare att ta fram om man ska kapa en sak istället för att plocka ner Kap- & gersågen från väggen! ;)
Nej nu håller jag inte med
hur ska jag då kunna försvara inköpet av GCM8:an? :)
 
  • Gilla
Tonken1
  • Laddar…
coss skrev:
Nej nu håller jag inte med
hur ska jag då kunna försvara inköpet av GCM8:an? :)
Öööö...

Hoppas du kapar mer än en bräda ibland för annars e den maskinen nog inte så försvarbar den andra hälftens ögon!?! :D
...kanske Cirkelsågen när man kapar en bräda och GCM8:an när du tar fler än en???
 
Jodå, den är blå, låter mindre och jag ser mer macho ut med den än besttoolen vi hade förut.

Smart tänkt det där med en bräda vs flera, ska tänka på det. :)
 
  • Gilla
staff78
  • Laddar…
Tack för ett bra tips, verkar som att den löser mina gerningsproblem galant. Kör TS55 och profilerade lister. Jag gjorde en för 90 och en för 45 grader. Det enda som är lite jobbigt är det faktum att 55:an vill vicka över vid 45 graders gerning, men det är ju ett problem med Festool-skenan också (eller kan man få till det med de där gröna skruvarna, har inte ens kollat på det).

Bra då att öva på lite testbitar för att känna in var man behöver lägga tryck för att undvika att sågen vickar eller plywooden rör sig vid sågning.
Och sen kan man ju tänka på att inte välja tjockare list/stav är det man tänker såga, iallafall om man tänker såga på ett bord som underlag, plywooden kommer ju inte att kunna ligga an då...

Jag limmade fast sandpapper på undersidan, men enklast vore kanske att tejpa på sånt där färdigt halkskydd under.

/A
 
Super tipps tackar =) Du sparade mig precis en massa surt förvärvda slantar...
 
Alko skrev:
Tack för ett bra tips, verkar som att den löser mina gerningsproblem galant. Kör TS55 och profilerade lister. Jag gjorde en för 90 och en för 45 grader. Det enda som är lite jobbigt är det faktum att 55:an vill vicka över vid 45 graders gerning, men det är ju ett problem med Festool-skenan också (eller kan man få till det med de där gröna skruvarna, har inte ens kollat på det).
/A
Vet att det är ett gammalt inlägg, fast det kanske är fler som undrar - nej det går inte att justera med de gröna skruvarna så att T55an inte vill tippa över när man sågar i 45 grader på skenan. De kan inte ha haft en bra vecka i Wendlingen när man lyckades med denna ingenjörsbedrift....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.