KnockOnWood skrev:
Ja, jag försökte ju bara skoja till det lite :p
Du kan ju inte skojja om sånt, jag har ju inte kunnat sova en blund inatt :D
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
S
Majoriteten av den svenska befolkningen är totalt okunnig om politik och är ointresserade. Däremot är det ett ganska högt valdeltagande i Sverige och man anses vara en "dålig" person om man inte röstar fastän man har noll koll. Detta utlöser en rysk roulette där en överväldigande majoritet baserar sitt val på information från kvällstidningar, föräldrarnas valtradition, valfläsk och missnöje med sittande regering.
Istället för att basera sitt val på politisk historik, kompetens inom partierna och politisk agenda.

Denna regeringen startade med DÖ vilket krossade demokratin i Sverige och det andra man gör är att göra sig ovän med Saudiarabiens monarki eftersom man ansåg att landet saknade demokrati. Nice!

Man bryter allt valfläsk inom 100 dagar enligt tradition, men det var väntat. Kanske chockerande för majoriteten av befolkningen som röstar med rysk roulettmetoden och guldfiskminnet.

Man är överens om att Sverige behöver rusta upp sin militära förmåga och Försvaret påpekar att man måste ha ett tillskott på 4 miljarder kronor om året för att kunna uppnå den nivå av försvar som det är bestämt att vi ska ha i dagsläget. Men för att öka vår militära förmåga så krävs självklart än mer resurser. Regeringen skjuter eventuellt till 4 miljarder på 5 år, dvs 1,25 miljarder per år. Spel för gallerierna?
http://www.dn.se/ekonomi/forsvaret-kraver-4-miljarder-kronor-mer-per-ar/

Listan kan göras hur lång som helst... men vad jag vill ha sagt är väl att det borde krävas grundkurs i politisk historia och samhällsvetenskap samt godkänt IQ-test för att få sina röstkort. Dessutom borde man ha krav på någon form av förkunskap, vara ostraffad och ha någorlunda högt IQ för att få bli politiker.
 
  • Gilla
Millejan och 4 till
  • Laddar…
DanielF skrev:
...Dessutom borde man ha krav på någon form av förkunskap, vara ostraffad och ha någorlunda högt IQ för att få bli politiker.
Politiker är troligen den sämst utbildade "yrkesgruppen" i Sverige.

Riksdagen befolkas av undersköterskor, tågkonduktörer och frisörskor (och svetsare).
Inget ont om dessa hedervärda yrkeskårer i sig, med det finns nog inte så mycket kunskap i nationalekonomi och naturvetenskap där.

Socialdemokraterna hade en kort period en pariledare vars främsta meriter var att hon var med och startade Sveriges första Barbieklubb och hade sommarjobbat på SvDs kafeteria.
Nu har vi en kulturminister som varit programledare för Disneytajm :confused:

Nej, för att undanröja alla missförstånd: Jag är inte sosse ;)
 
I
Så är det DanielF, folk är inte intresserade av sakfrågor, och så har det varit så länge jag kan minnas.
Jag har viss förståelse för de som var med för 100 år sen. Från att varit aktiva i arbetarrörelsen och sosse ebbade åsikterna ut och de blev bara sossar, de röstade för att de inte ville ha den gamla borgartiden tillbaka, det förstår jag. Men vad är en sosse idag, finns väl knappast någon kvar som var yrkesverksam för 70-80 år sedan. Och det gamla högersystemet närmar vi oss med hast, det som man så handfast var besluten hålla utanför grinden.
(Jag minns kärnkraftsomröstningen, jag försökte komma i diskussion i om det var bra eller dåligt, för det mesta utan resultat, argumenten man fick höra var för det mesta, jag vet inte men röstar på sossarnas linje för jag har alltid varit sosse).
Man kan bara hoppas att någon oliktänkande ständigt rör om i grytan och lyfter frågorna, då skulle kanske ett intresse infinna sig hos gemene man/kvinna.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Politiker är troligen den sämst utbildade "yrkesgruppen" i Sverige.

Riksdagen befolkas av undersköterskor, tågkonduktörer och frisörskor (och svetsare).
Inget ont om dessa hedervärda yrkeskårer i sig, med det finns nog inte så mycket kunskap i nationalekonomi och naturvetenskap där.

Socialdemokraterna hade en kort period en pariledare vars främsta meriter var att hon var med och startade Sveriges första Barbieklubb och hade sommarjobbat på SvDs kafeteria.
Nu har vi en kulturminister som varit programledare för Disneytajm :confused:

Nej, för att undanröja alla missförstånd: Jag är inte sosse ;)
Den förra regeringen hade ovanligt många utbildade/yrkeserfarenhet ministrar men den rösta vi bort, bra jobbat svenskar! Nu får vi stå ut med sossar och Batra som "opposition"
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
S
Ett parti som lyckas vaska fram Mona Sahlin, Håkan Juholt och Stefan Löfven som sina ledare de senaste 10 åren kan väl inte vara Sveriges största parti, det låter ju orimligt. Är detta verkligen eliten i det Socialdemokratiska partiet? Lottar de fram partiledare eller är IQ-nivån lägre bland övriga partimedlemmar? :D
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Ett alternativ till DanielF's förslag läste jag häromdagen; man kunde tänkbart införa en liten avgift för att rösta. En liten inkomstrelaterad avgift skulle kanske göra rösten mer värd? Har också en känsla av att Sveriges befolkning är upptagen med att titta på gulliga kattungar på Youtube istället för att sätta sig in i samhällsfrågorna och läsa tidningarnas ledare. (Nej, aftonbladets fredagsupplaga räknas inte)
 
ion skrev:
...Men vad är en sosse idag...
Se på Göteborg, min gamla hemstad (snyft :x )där jag är född och har bott 95% av mitt liv.

De röstade om trängselskatten och en ganska stor majoritet röstade emot.
Men det struntar sossarna, som sitter säkert i sadeln, högaktningsfullt i.

Vad folk tycker? Vad spelar det för roll :wow:
 
Hultén hade dessutom mage att anse att frågorna kring västlänken var för komplicerade för att vanligt folk skulle kunna sätta sig in i dem. Jösses, man brukar tala om politikerförakt, men här är det frågan om väljarförakt. Jag skulle istället hävda att frågor som är för komplicerade för gemene man skall politiker helt hålla sig borta från... :x

Sen hävdar de att trängselskatterna har införts genom demokratiska besult i fullmäktige. Saken är bara den att trängselskatterna betalas till största delen av de som inte bor i Göteborgs kommun. Mig veterligen har aldrig mina lokalpolitiker demokratiskt beslutat om Göteborgs trängselskatter.
 
DanielF skrev:
Majoriteten av den svenska befolkningen är totalt okunnig om politik och är ointresserade. Däremot är det ett ganska högt valdeltagande i Sverige och man anses vara en "dålig" person om man inte röstar fastän man har noll koll. Detta utlöser en rysk roulette där en överväldigande majoritet baserar sitt val på information från kvällstidningar, föräldrarnas valtradition, valfläsk och missnöje med sittande regering.
Istället för att basera sitt val på politisk historik, kompetens inom partierna och politisk agenda.

Denna regeringen startade med DÖ vilket krossade demokratin i Sverige och det andra man gör är att göra sig ovän med Saudiarabiens monarki eftersom man ansåg att landet saknade demokrati. Nice!

Man bryter allt valfläsk inom 100 dagar enligt tradition, men det var väntat. Kanske chockerande för majoriteten av befolkningen som röstar med rysk roulettmetoden och guldfiskminnet.

Man är överens om att Sverige behöver rusta upp sin militära förmåga och Försvaret påpekar att man måste ha ett tillskott på 4 miljarder kronor om året för att kunna uppnå den nivå av försvar som det är bestämt att vi ska ha i dagsläget. Men för att öka vår militära förmåga så krävs självklart än mer resurser. Regeringen skjuter eventuellt till 4 miljarder på 5 år, dvs 1,25 miljarder per år. Spel för gallerierna?
[länk]

Listan kan göras hur lång som helst... men vad jag vill ha sagt är väl att det borde krävas grundkurs i politisk historia och samhällsvetenskap samt godkänt IQ-test för att få sina röstkort. Dessutom borde man ha krav på någon form av förkunskap, vara ostraffad och ha någorlunda högt IQ för att få bli politiker.
Så man är alltså okunnig om politik om man röstar rött ?
Sen är det inte politikerna som tar fram alla budgetar det finns faktiskt folk bakom politikerna som är utbildade för det dom håller på med ,
Men som sagt det där men IQ kanske inte är så dåligt iallafall
 
Man kanske borde ha betalt skatt för att få rösträtt också, skatt på bidrag räknas då icke!?
 
I
Jonatan79 skrev:
Man kanske borde ha betalt skatt för att få rösträtt också, skatt på bidrag räknas då icke!?
Menar du att en som blivit arbetslös, sjuk av jobbet, pensionär mm inte ska ha rösträtt? Det låter väldigt ogenomtänkt i så fall.
 
ion skrev:
Menar du att en som blivit arbetslös, sjuk av jobbet, pensionär mm inte ska ha rösträtt? Det låter väldigt ogenomtänkt i så fall.
Alladom du räknar upp har ju betalt eller betalar skatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.