Poängen var att besparingen är löjeväckande liten. Men med hänsyn till ditt resonemang kring ljusutbytet hade ett mer korrekt svar varit:

Man sparar ingenting oavsett hur mycket eller lite lampan är tänd.

Sen misstänker jag att livslängden är längre på led så om man kör elbil och laddar den hemma så kan man spara en del på att slippa åka till stormarknaden för att köpa nya lampor...
 
Då är vi överens. Det verkar finnas de som felaktigt tror att LED-belysning skulle dra avsevärt mindre el än lysrör. Jag ville peka på att så inte är fallet.
 
Helt överens
 
hold your hourses. Nu är vi fel ute. Fördelen med led är ju att man får ut större ljusutbyte (lumen) än lågenergi osm har större än vanliga glödlampor. Ljusutbytet (lumen) är ca 6 ggr större per instoppad watt för Led än för Lågenergi. Sedan varierar det med tillverkare.

Sedan finns andra aspekter som ljuskvalitet och också totaleffektivitet jmf med uppvärmning.
 
  • Gilla
mcj
  • Laddar…
De siffror som jag sett visar på en svag fördel för lågenergilampor jämfört med LED. Båda har en stor fördel mot glödlampor. Vilka LED-lampor har 6 ggr utbytet hos lågenergilampor? Dessa har inte jag sett, men vill gärna se dem.
 
Hold my horses och ursäkta läste lite fel i tabellerna. Det var skillnaden mellan led och vanlig glödlampa. Skillnaden mellan led och lågenergi var marginell, som ni skrev. Jag skickade en fråga till energimyndigheten i ärendet och vi får se vad de säger. Skall jag radera tidigare post eller hur gör man, så att vi inte skapar förvirirng?
 
Lägg till en "Edit" längst ner där du skriver att du hade fel?
 
När jag flyttade in sade energideklarationen 13000 kWh el per år. Under huset finns ett utrymme med vattenpump och varmvattenberedare. Där stod värmen på 20 grader och dörren stod på vid gavel. Värmekabeln till vattenledningen stod på trots att det var mitt i sommaren. Vad mer han haft för något som alltid var på vet jag inte, men min första egna årsförbrukning var 8600 kWh. Därefter har jag gjort vissa förbättringar. Isoleringen i golvet är bitvis förbättrad. En ytterdörr är utbytt. Luftvärmepump är införskaffad. Det är tätat mellan vägg och innertak så att luften inte skall strömma upp på vinden. Min senaste löpande årsförbrukning är 6300 kWh.

Tittar man på elleverantörens sparade mätarställningar så ser man att årsförbrukningarna var runt 20000 kWh i början av 2000-talet. Förra ägaren byggde om öppna spisen till en rörspis och tilläggsisolerade både väggar och tak. Från 20000 kWh till 6300 kWh alltså. Fast det är både olika ägare och en del större åtgärder vidtagna.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Avemo skrev:
...Från 20000 kWh till 6300 kWh alltså. Fast det är både olika ägare och en del större åtgärder vidtagna.
Det är ju enormt bra jobbat!
Om än det slitit ut tre husägare :p

Och visar potentialen hos er medvetna och kunniga husägare.
Det är bara att gratulera.
Inte precis att minska förbrukningen med 25% dock. Snarare 75% :)

Jag själv gjorde det enkelt för mig och byggde in allt från början 2010.
Men har nog trimmat ner förbrukning och kostnader en del.
Om inte annat så genom att byta till en billigare el-leverantör.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Själva ligger vi på ca 11000 kW och då har vi pellets som värme, VVB som extra VV buffert och en avfuktare som i stort sätt går hela sommaren är nog ett par stora bovar.
Har 190 m2 + 80 m2 källare

Kanske dag att leta fler energibovar här med.
 
Vet inte vad förra ägarna förbrukade men vi har sänkt elen och värmen en hel del.
Vi bor i ett enplanhus på 97m2 med källare på 97m2 som är helt inredd från 1965.
Vi har bytt nästan alla fönster, alla dörrar. Nästan alla lampor är LED och det är moderna tvättmaskiner, induktionshäll och nya vitvaror. Dataskärm och TV är LED.
Vi värmer upp huset med pellets (pelletspanna från 2002) och vattenburen värme.

Vi förbrukar nu ca 4-5pall pellets om året beroende på vinter (kall och lång vinter här i kalmar de tre senaste åren)
Elen ligger på 4200-4500kwh om året.
Vi elde i braskamin i källaren på vintern när det är som kallast. Det går åt ca 3-5m3 ved om året

Det som skulle kanske sänka förbrukningen mer än ny panna. Likaså dränera och isolera källaren.
 
Ni måste ju räkna med pellets/ved/olja etc... Räknar på ovan...
E.g.
5 pall ~ 4 ton ~ 20 000 kwh
4 m3 ved ~ 5 000 kWh
=> 30 000 kWh /200 m2 = 150 kw/m2

Vi ligger på 81 kw/m2 där endast hushållsel är ca 30 kw/m2
(Hushålls el per kvm är ju helt ointressant efter som du inte diskar mer för du har större kök, 7000-7500 kWh ligger vi på och 11 000 k uppvärmning)
 
Redigerat:
Gynteri
Enk Projektet skrev:
9500 kWh utan värme....låter mycket...jag skulle börja med att mäta hur mycket VVB drar.....att byta till LED gissar jag att du inte ens kommer se på elmätaren......
Instämmer! Ligger på 9.000 kWh totalt (ink hushållsel) - Luft/vatten + VVX. Värmer 170 kvadrat, byggår 1980.

Har man inte koll på eventuella obalanser i de energikrävande systemen så båtar det föga att springa omkring och släcka lampor, byta vitvaror och skruva lågenergilampor. Men, det står förvisso var och en fritt att försöka lura sig själv. Iofs med benäget bistånd av energibolag typ Vattenfall.
 
Har bott i vårt nybyggda hus i ganska precis ett år nu. På elmätaren står det 9600. Känns väldigt bra med tacke på att det är 200kvm, 4pers, ingen kamin.
 
Håller inte helt med denna framställning. Ni eldar med pellets utöver den elförbrukning ni har eller? Pellets är ju inte gratis och skitar faktiskt ner miljön med koldioxid. Lågenergilampos är inte lika effektiva i Sverige som i södra Europa där det blir mörkt redan vid 6 tiden på sommaren. Glödlampor i Sverige används företrädesvis den mörka årtstiden och värmer således upp husen. Skall man göra någon vinst på innelampor så skall elvinsten givetvis gå via en värmepump. Dåblir det effektivt. Läste att ni värmde vatten med el. Här finns den verkligt stora förändringspotentialen. Ni kanske kan minska en stor förbrukningskälla med 30-50%. Koncentrera er på detta istället för lampor och vitvaror!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.