Hej!
Vi köpte ett radhus i januari och när vi var på visning av huset fanns en toalett i huset. Vi fick ingen information av mäklaren/prospektet om att denna toalett inte fungerade. När vi sedan träffar säljaren i huset, efter att köpeavtalet skrivits, men innan tillträdet så har toaletten bytts ut mot en annan,några år nyare toalett, men ändå drygt 20 år gammal. Den nya toaletten är smalare än den förra, det har därför blivit fula märken (hål) i golvet. Har säljaren rätt att göra så? Det räknas väl som att hon gjort åverkan på huset och försämrat det? Har vi rätt att kräva att säljaren bekostar en ny toalett, eller vad gäller?
Tacksam för svar!
 
Ja dom har rätt att göra så, även om jag tycker det är fult gjort att inte sätta dit en likadan som innan. Du har nog inte så mycket att vinna på att börja kräva säljaren på en ny muggstol, särskilt inte som du inte kan kräva att få en NY stol eftersom den trasiga stolen var gammal från början.
 
Jag undrar bara om det är tillåtet att göra hål i golvet. När vi sålde vår bostadsrätt var mäklaren väldigt tydlig med att vi inte fick förändra eller försämra någonting i lägenheten fram till köparens tillträdesdag.
 
En toastol är inte dyr, speciellt inte i jämförelse med en husaffär. Är det den enda åsikten du har om säljarens agerande, spara dig själv lite bråk och köp en ny med installation. Min morsa fick det gjort för några tusenlappar (2500, iirc), det är värt det att slippa bråket.

Eller, med andra ord, skit i hans toalett och skit i din egen istället.
 
ooops vad kostar det att renovera tätskicktet på toaletten eftersom det numera är hål i golvet
 
  • Gilla
Marcus_L och 3 till
  • Laddar…
D
ikeo skrev:
ooops vad kostar det att renovera tätskicktet på toaletten eftersom det numera är hål i golvet
Mer än 20 år gammal toalett... undrar om det fanns något tätskikt att tala om. För övrigt fanns ju hålen där redan tidigare, fast då med funktion...
 
Redigerat:
O
Om den gamla toaletten var med än 20år gammal så borde ev. tätskikt vara av samma ålder... dvs inte värt nånting...
Men om det är en vanlig toalett och inget badrum så finns det inget tätskikt alls.... Med andra ord inga större problem...
Oavsett... tätskiktet är oväsentligt
 
  • Gilla
Stellemark och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Jag instämmer med övriga att det inte är mycket att bråka om men vill ändå tillägga att plastmattan/tätskitet är kanske inget värt i juridisk mening men om det funkat estetiskt för nya brukaren så kanske funktionen funnits i 20 år till.

Som om min gamla oförsäkrade cykel som jag älskar blir stulen och jag måste köpa en ny trots att den gamla utan värde funkade perfekt för mig! :)

Mvh
Bambi
 
Redigerat:
D
Men den gamla toan var ju trasig... Inte hade väl det funkat i 20 år till?
 
Jag kan inte svara på om man kunde bytt ut mot en med samma hålmått eller lagat den befintliga, dessutom tror jag inte det är ett stort problem då det säkerligen går att foga och ev färga fogen så det inte syns och kommer funka kalas.

Jag bara drog en reflektion över att saker som inte har ett värde i allmänhetens ögon kan funka mer än bra för en familj/individ en längre tid och kan vara ovärdeligt för just de/den då de slipper utgiften för den nya ersättninsmojängenen, bara mina små åsikter i tråden.
 
Hemmakatten
Om det är hål efter gamla toan kanske man ska fylla igen hålen med våtrumssilikon.
 
Ok, alla verkar överens, snålt av TS att gnälla över en gammal toalettstol.

Men säljaren då? Hur fan har han lyckats bli så in i h--e jä--a sniken, att han gett sig ut på jakt efter en begagnad holk att montera direkt efter att ha erhållit handpenning efter en (rad) husaffär? Herrej--ar!

Här får ni en till snålstory jag hört:

Någon köpte ett hus efter att ha varit på visning, såg fint ut, fullt möblerat och så vidare. Vid tillträdet upptäckte de, nu när alla möbler var borta, att säljarna inte i något rum tapetserat bakom möblerna. De hade alltså snålat så på tapetvåderna, att stod det ett skåp, en soffa eller en hylla, så hade de endast tapetserat fram emot alla prylar, inte bakom!

Alla eventuella liknelser med TS och dennes säljare i storyn ovan är absolut oavsiktliga! (Kan ju vara nå´n av dom!)
 
  • Gilla
Stellemark och 1 till
  • Laddar…
Det är inte pengarna som är grejen. Jag retar mig mest på säljaren, dennes sätt att inte informera om den trasiga toaletten, att byta ut den mot en annan gammal toalett utan vår vetskap. Om hon hade sagt nånting så hade jag hellre betalat en ny toalett själv så det hade blivit ordentligt gjort.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det är lite lustig det här när någon missar något i kollen av köp av hus, antingen öses det ovett eller medlidande. Denna gång skall tydligen den slarvige hålla käft och vara glad att köparen har gjort hål i golvet och monterat en 20 år gammal toastol. Det kan tyckas vara en skitsak i dubbel bemärkelse men varför byter säljare toastolen överhuvudtaget ? och jag gissar att det är ett större jobb att fixa en beg.toaholk en att köpa en helt ny på närmsta köplada för badrumsgrejer. Men till saken det är väl fortfarande bortom alla tvivel att säljaren har gjort åverkan som han därmed är skyldig att rätta till. Och synpunkter på säljaren får man visst ha precis hur man vill, men ett fel har han begått när han gör nya hål utan att på ett riktigt sätt laga hålen eller avtala med köparen:eek:
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.