R RoAd skrev:
Du tror väl inte att ett lånelöfte på (exempelvis) 5 miljoner ger någon rätt att låna så mycket om den köper ett hus för 1 miljon?

Banken kräver förstås säkerhet för sitt lån så huset ska vara värt mer än lånesumman. Oftast baseras värdet på köpeskillingen.
Var skrev jag att man fick låna mer än 5 ggr objektet värde i fråga?
 
R
A A-Man_08 skrev:
Var skrev jag att man fick låna mer än 5 ggr objektet värde i fråga?
Ingenstans, men det såg ut som om du trodde att man baserat på ett lånelöfte kan låna mer än vad det man köper är värt. Om det inte var så fattar jag inte alls vad du menade.
 
R RoAd skrev:
Ingenstans, men det såg ut som om du trodde att man baserat på ett lånelöfte kan låna mer än vad det man köper är värt. Om det inte var så fattar jag inte alls vad du menade.
Nej Självklart kan man inte låna mer än Lånelöftet.
 
R
A A-Man_08 skrev:
Lånelöftet kan ju alltid understiga köpesumman det är hela meningen med lånelöfte att veta vad man har att röra sig med innan man budar.
En seriös mäklare frågar ibland om man har lånelöfte.

Nu är det ju inte alltid alla lånar till köpet.
Men ofta.
Ja, det förstår nog de flesta. Men det lät verkligen inte som om du gjorde det för en timme sedan. Då lät det som om du argumenterade för det motsatta.
 
R
A A-Man_08 skrev:
Nej Självklart kan man inte låna mer än Lånelöftet.
Återigen, lånelöftet är det maximala beloppet banken anser att du klarar av att låna. Det maximala du FÅR låna är baserat på bankens säkerhet, d.v.s. det du faktiskt köper. Det finns m.a.o. inget utrymme att vifta med lånelöftet för att låna lite extra för att renovera ett kök.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Återigen, lånelöftet är det maximala beloppet banken anser att du klarar av att låna. Det maximala du FÅR låna är baserat på bankens säkerhet, d.v.s. det du faktiskt köper. Det finns m.a.o. inget utrymme att vifta med lånelöftet för att låna lite extra för att renovera ett kök.
Nej, precis om man nu måste låna pengar för att renovera så får man låna på annat sätt.
 
R
A A-Man_08 skrev:
Nej, precis om man nu måste låna pengar för att renovera så får man låna på annat sätt.
Jaha, då verkar vi väl alla vara överens. Dina första inlägg idag är då aningen märkliga, men ... ok.
 
R RoAd skrev:
Jaha, då verkar vi väl alla vara överens. Dina första inlägg idag är då aningen märkliga, men ... ok.
Vad menar du, vilka är alla?
 
Redigerat:
C Cerb skrev:
Spelar ingen roll. Du får ändå inte låna mer än 85% av vad det aktuella objektet kostar, oavsett vad ditt lånelöfte säger.
Nej, du får inte låna mer än 85% av vad långivaren anser att det aktuella objektets marknadsvärde är. Oftast, men definitivt inte alltid, är det det överenskomna priset.
 
1 16386 skrev:
Nej, du får inte låna mer än 85% av vad långivaren anser att det aktuella objektets marknadsvärde är. Oftast, men definitivt inte alltid, är det det överenskomna priset.
Men i 99 fall av 100, så det där är mer av en viktigpetter kommentar än något annat.
 
C Cerb skrev:
Men i 99 fall av 100, så det där är mer av en viktigpetter kommentar än något annat.
Det kan du ju tycka. Du gjorde ett kategoriskt uttalande som inte alltid stämmer och jag tyckte det borde korrigeras. Om det är du eller jag eller vi båda som därmed är viktigpetter kan diskuteras.
 
  • Haha
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.