A A-Man_08 skrev:
Skambuden skulle jag bara skrolla förbi.
Detta är ett objekt för dom som vill bygga sitt eget kök och inte söker ett fungerande från början.
Kan vara så illa att det inte kommer något annat än skambud om du försöker sälja en bostad utan kök.
Problemet i det här fallet är att antalet spekulanter som söker bostad utan kök är försvinnande litet jämfört med hur många som vill ha en bostad med kök! Då blir buden därefter.

Lägg ifrån dig kofoten nu, och fräscha upp det befintliga köket så det ser trevligt ut på mäklarbilderna istället! Lite färg och nya handtag/beslag gör underverk. För att få en nyrenoverad känsla, välj kulörer ur färgtillverkarnas senaste kollektioner.
Att lägga sexsiffriga belopp på ett helt nytt kök kommer inte att leda till motsvarande prishöjning på denna sjunkande marknad, så en sån utgift går du back på.

I dagens läge skulle jag tro att spekulanterna är betydligt mer kräsna än för ett år sedan, det är inte rimligt att tänka "allt går att sälja", för så är det inte längre.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Hade sett ett sånt hus som perfekt att lägga lågt bud på.

3-500 tusen under marknadsvärdet ungefär.

Ett sånt hus var till salu bredvid mig, jag var och titta på det, köket var inte nermonterat men sög.
Badrum fanns inte, men han skulle ändå har lika mycket som ett beboeligt hus .

Så jag gav ett bud på 350 tusen under, men han vägrade. Och fick inte huset sålt då heller.

När han väl fick huset sålt då var det på 300 under =)
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Finns ett värde i ett gammalt kök med även om det är slitet kan en eventuell köpare vilja använda det i sin sommarstuga eller liknande. Man kan tänkas använda gamla köksskåp i garage/verkstad/tvättstuga eller nån annanstans än kök där man vill ha enklare form av förvaring och inte vill investera i sprillans nya skåp/lådor, kanske en liten andel av köpare som tänker så men någon som renoverar själv kan vara lagd åt det mer sparsamma hållet..
 
Skulle säga att det helt beror på typen av hus/område och vilka köpare man kan tänka sig.
Är det tex ett äldre "klassiskt" hus i ett dyrare område kan det finnas köpare som vill antingen orginalrenovera och platsbygga ett kök för 1/2 miljon eller bygga ett hypermodernt stylat kök.
Är det en I övrigt std 70-2000-tals villa finns det säkert större skäl att förse huset med ett modernt och fungerande kök.

Inte sällan dock att man ser nya kök kastas ut för att de nya köparna föredrar något helt annat.
Sett det allt för många gånger.

En villa från 1923 några km bort hade renoverats på entréplan.
Alla gamla golv kastats ut och nytt kök monterats. Nya klinkergolv i köket och parkett i vardagsrummet.
Tror det var av en svensk byggfirma från wn annan del av landet.

Det som hände ganska snart efter att en köpare hade köpt var ett all klinker började bilas bort och köket låg ute i en container.
Jag var på visningen.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Hoppas du inte rev ut ett gammalt platsbyggt kök. Sådana vill endel, inklusive jag, hellre ha än ett nytt dåligt inpassat spånskivekök.
Om du redan rivit för mycket skulle jag köpa ett billigt kök, i något sånär passande stil på Blocket, och sätta in själv.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vad ungefär säljs liknade lägenheter för? Det är ju lite skillnad på vilket kök spekulanterna förväntar sig på Östermalm, respektive i Åmål.
 
A
Oavsett nytt eller gammalt så rivs 90% ut av ny ägare rätt omgående
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Skulle säga att det helt beror på typen av hus/område och vilka köpare man kan tänka sig.
Är det tex ett äldre "klassiskt" hus i ett dyrare område kan det finnas köpare som vill antingen orginalrenovera och platsbygga ett kök för 1/2 miljon eller bygga ett hypermodernt stylat kök.
Är det en I övrigt std 70-2000-tals villa finns det säkert större skäl att förse huset med ett modernt och fungerande kök.

Inte sällan dock att man ser nya kök kastas ut för att de nya köparna föredrar något helt annat.
Sett det allt för många gånger.

En villa från 1923 några km bort hade renoverats på entréplan.
Alla gamla golv kastats ut och nytt kök monterats. Nya klinkergolv i köket och parkett i vardagsrummet.
Tror det var av en svensk byggfirma från wn annan del av landet.

Det som hände ganska snart efter att en köpare hade köpt var ett all klinker började bilas bort och köket låg ute i en container.
Jag var på visningen.

Det här är i ett område där folk som köper ofta har bra inkomst och inte behöver låna till sista kronan inte allt för sällan finns kapital, det är rätt vanligt att det görs något med bostaden innan inflytt.
Det jag kommer göra oavsett om det ordnas ett kök eller ej är att lägga in nya golv, det är ingen större kostnad för mig och det kommer se bättre ut.

Jag får fundera lite om jag vill lägga 200k på ett nytt kök.
Det kan vara en fördel att sälja 2-300k under marknadspris för att slippa besväret.
En fördel är att det kostar inget att börja med att försöka sälja det som det är.
 
Z ZipLock skrev:
Vad ungefär säljs liknade lägenheter för? Det är ju lite skillnad på vilket kök spekulanterna förväntar sig på Östermalm, respektive i Åmål.
Runt 70-75k per kvm såldes en nu i september för 66k kvm vet inte skicket på den eller hur den såg ut.
 
L Lilllen skrev:
Hoppas du inte rev ut ett gammalt platsbyggt kök. Sådana vill endel, inklusive jag, hellre ha än ett nytt dåligt inpassat spånskivekök.
Om du redan rivit för mycket skulle jag köpa ett billigt kök, i något sånär passande stil på Blocket, och sätta in själv.
Ja det var ett gagammalt platsbyggt kök som satt där innan tyvärr.
Spikat i väggen, jag hade gärna haft det kvar och kanske även behållit ellefantsnablarna, Det hade sparat 25% jobb.
 
A A-Man_08 skrev:
Men om jag sätter in ett kök varför måste man upplysa om att det måste bytas?
Vad är ens fördelen med att sätta in ett som måste bytas det låter som slöseri med tid och pengar om det ändå måste bytas ut?
Måste och måste?
Nej, du säjer själv att du inte har lust att lägga tid och pengar på ett ordentligt kök. Min ide' var då ett bagagnat kök som sattes in lite slarvigt, men som ändå funkade till vidare. Att informera handlar bara om att slippa strul och tjafs om oförväntade fel, eller liknande. Ett sätt att visa att man inte tar något ansvar för funktion eller utseende på köket.
 
Varför rev du ut det gamla köket?

/Krille
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Varför rev du ut det gamla köket?

/Krille
Har han? Var ser du det?
 
A AG A skrev:
Måste och måste?
Nej, du säjer själv att du inte har lust att lägga tid och pengar på ett ordentligt kök. Min ide' var då ett bagagnat kök som sattes in lite slarvigt, men som ändå funkade till vidare. Att informera handlar bara om att slippa strul och tjafs om oförväntade fel, eller liknande. Ett sätt att visa att man inte tar något ansvar för funktion eller utseende på köket.
Sådant får dom avgöra själv.
Får räkna lite på vad det kostar, ska jag bygga kök så måste jag greja ytskiktet.
Kostnaden är inte ett problem, frågan är om det är värt det det är ingen ide att ägna tid om kostnaden är 200k och värdeökningen 2-300k.
 
K Krille4 skrev:
Varför rev du ut det gamla köket?

/Krille
Jag antar att det skulle bytas ut mot något modernare.
Problemet är att folk har olika smak, en del gillar gamla platsbyggda kök samtidigt frågar du någon annan så är det första dom byter ut även om köket är renoverat.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.