ClasseClas ClasseClas skrev:
Har han? Var ser du det?
Läste fel, sorry.
 
A A-Man_08 skrev:
Sådant får dom avgöra själv.
Får räkna lite på vad det kostar, ska jag bygga kök så måste jag greja ytskiktet.
Kostnaden är inte ett problem, frågan är om det är värt det det är ingen ide att ägna tid om kostnaden är 200k och värdeökningen 2-300k.
Mer realistiskt är att kostnaden för ett nytt kök är 2-300 000 kr och värdeökningen är kanske 0-50 000 kr.
Priserna har som sagt sjunkit under året.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Mer realistiskt är att kostnaden för ett nytt kök är 2-300 000 kr och värdeökningen är kanske 0-50 000 kr.
Priserna har som sagt sjunkit under året.
Då känns det som att det bäst att sälja som det är.
 
A A-Man_08 skrev:
Då känns det som att det bäst att sälja som det är.
Om "som det är" innebär "med kök", så är det nog det, ja.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om "som det är" innebär "med kök", så är det nog det, ja.
Nä utan.
 
OK, jag har missuppfattat. Trodde att du funderar på att riva ut köket, inte att det redan var gjort. Då får du annorlunda råd av mig:

En bostad med ett fungerande, men äldre, kök är värt betydligt mer än en bostad helt utan kök. Det är skillnad för en köpare att tänka "jag kan renovera köket efter inflytt om jag vill" kontra "det går inte att flytta in förrän jag ordnat ett kök".
Köp ett begagnat kök på rot (översättning för stadsbor "nedmonteras av köparen") på annons. Brukar finnas kompletta kök med vitvaror och allt rätt billigt. Måla i någon färg som känns som årets, samt sätt dit lite nya beslag och handtag, montera upp hela rasket i din bostad - sen är du hemnetfärdig!
Att slänga ut flera hundra tusen på ett fabriksnytt kök lär du inte få igen vid försäljning.

(Jag kan dock inte låta bli att undra hur tankeprocessen sett ut i hushållet :thinking:? Det vanligaste är att göra ritningar och köpa inredning och vitvaror, boka eventuella hantverkare till hjälp - och sen när alla kollin är hemma ta fram kofot och tigersåg och börja riva. Hur har det gått till här? När det dessutom verkar finnas allvarliga planer på försäljning?)
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
OK, jag har missuppfattat. Trodde att du funderar på att riva ut köket, inte att det redan var gjort. Då får du annorlunda råd av mig:

En bostad med ett fungerande, men äldre, kök är värt betydligt mer än en bostad helt utan kök. Det är skillnad för en köpare att tänka "jag kan renovera köket efter inflytt om jag vill" kontra "det går inte att flytta in förrän jag ordnat ett kök".
Köp ett begagnat kök på rot (översättning för stadsbor "nedmonteras av köparen") på annons. Brukar finnas kompletta kök med vitvaror och allt rätt billigt. Måla i någon färg som känns som årets, samt sätt dit lite nya beslag och handtag, montera upp hela rasket i din bostad - sen är du hemnetfärdig!
Att slänga ut flera hundra tusen på ett fabriksnytt kök lär du inte få igen vid försäljning.

(Jag kan dock inte låta bli att undra hur tankeprocessen sett ut i hushållet :thinking:? Det vanligaste är att göra ritningar och köpa inredning och vitvaror, boka eventuella hantverkare till hjälp - och sen när alla kollin är hemma ta fram kofot och tigersåg och börja riva. Hur har det gått till här? När det dessutom verkar finnas allvarliga planer på försäljning?)
Det är en lång historia som inte tillför något så jag kommer inte gå in på vem som gjort vad och varför.
Det kommer bara leda till en massa frågor som jag inte kommer kunna svara på.
 
Nej, det är kanske inte relevant varför det har blivit så, men jag kunde inte låta bli att undra.

Montera upp en begagnat kök om du har möjlighet, så kommer du billigast undan på denna tuffa bostadsmarknad med sjunkande priser.
 
Håller helt med ovan. Jag tror du minskar antalet spekulanter med 90% på en redan död marknad utan kök, eller riskerar att gå ner ordentligt i pris, tänkt tiotals procent.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
du har nog fler spekulanter om köket är bra och i ordning, och antalet spekulanter kan driva upp priset.

många orkar inte fixa
i dom finna områderna så åker ju oftast köket ut fast det är nytt innan köparen ens flyttat in
 
H hempularen skrev:
Det är inte lånelöftets nivå som avgör hur mycket du får låna, utan köpesumman. OM du ex. har ett lånelöfte på 3 milj. Så köper du något där 85% av priset (som du max får låna) är 2 milj. Då skulle man kunna tro att det finns 750 000 kvar av lånelöfte som man kan låna. Men det går inte. Du får fortfarande bara låna 85% av vad du gav för huset/lägenheten.
Fast lånelöfte söker man ju innnan man budar.
Inte efter man vunnit budgivningen?
 
A A-Man_08 skrev:
Fast lånelöfte söker man ju innnan man budar.
Inte efter man vunnit budgivningen?
Spelar ingen roll. Du får ändå inte låna mer än 85% av vad det aktuella objektet kostar, oavsett vad ditt lånelöfte säger.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Spelar ingen roll. Du får ändå inte låna mer än 85% av vad det aktuella objektet kostar, oavsett vad ditt lånelöfte säger.
Absolut men lånelöfte söker man ju innan för att veta hur mycket man har i budget innan man budar.
Man budar ju inte först å sedan söker lånelöfte.
 
A A-Man_08 skrev:
Absolut men lånelöfte söker man ju innan för att veta hur mycket man har i budget innan man budar.
Man budar ju inte först å sedan söker lånelöfte.
Oftast ja, men du får ändå inte låna mer än vad objektets pris blir. Så du kan inte låna mer för att renovera också.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R
A A-Man_08 skrev:
Fast lånelöfte söker man ju innnan man budar.
Inte efter man vunnit budgivningen?
Du tror väl inte att ett lånelöfte på (exempelvis) 5 miljoner ger någon rätt att låna så mycket om den köper ett hus för 1 miljon?

Banken kräver förstås säkerhet för sitt lån så huset ska vara värt mer än lånesumman. Oftast baseras värdet på köpeskillingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.