Istället för att bygga nytt är det en fördel att köket är utblåst om det ändå måste renoveras.
Det enda som finns kvar är diskbänk.
Så det är i stort sett bara montera upp nytt.
 
B
A A-Man_08 skrev:
Istället för att bygga nytt är det en fördel att köket är utblåst om det ändå måste renoveras.
Det enda som finns kvar är diskbänk.
Så det är i stort sett bara montera upp nytt.
nej, bättre du lägger pengar på att göra ett bra kök som passar så många som möjligt, då kan köparen få med det i sin köpeskilling, dvs det blir enklare att låna osv, än att komma sen och låna. alltid smartare att säljaren tar investeringar.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag skulle i vanliga fall tänka här tog det slut på deg och (skam)buda därefter. Men på dagens marknad antagligen bara scrolla vidare till nästa objekt.

Snickare river ett kök på typ en dag, så det är ju i lägenhetsmått en marginell kostad.
Finns det ett skruttigt kök så kan man ju välja om man vill spara en månad eller så innan det blåses ut.
Är skruttet borttaget så blir man ju tvungen att fixa det på en gång.

Jag skulle killgissa att antalet möjliga spekulanter minskar med en icke fungerande lägenhet.
 
  • Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
nej, bättre du lägger pengar på att göra ett bra kök som passar så många som möjligt, då kan köparen få med det i sin köpeskilling, dvs det blir enklare att låna osv, än att komma sen och låna. alltid smartare att säljaren tar investeringar.
Det tror jag inte är ett problem då lånelöftet oftast är större än köpesumman speciellt om man köper renoveringsobjekt..
Sedan finns det ju dom med kapital. Köparna i detta område brukar ofta ha en bra inkomst.
 
B
A A-Man_08 skrev:
Det tror jag inte är ett problem då lånelöftet oftast är större än köpesumman speciellt om man köper renoveringsobjekt..
Sedan finns det ju dom med kapital. Köparna i detta område brukar ofta ha en bra inkomst.
du har nog fler spekulanter om köket är bra och i ordning, och antalet spekulanter kan driva upp priset.

många orkar inte fixa
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag skulle i vanliga fall tänka här tog det slut på deg och (skam)buda därefter. Men på dagens marknad antagligen bara scrolla vidare till nästa objekt.

Snickare river ett kök på typ en dag, så det är ju i lägenhetsmått en marginell kostad.
Finns det ett skruttigt kök så kan man ju välja om man vill spara en månad eller så innan det blåses ut.
Är skruttet borttaget så blir man ju tvungen att fixa det på en gång.

Jag skulle killgissa att antalet möjliga spekulanter minskar med en icke fungerande lägenhet.
Skambuden skulle jag bara skrolla förbi.
Detta är ett objekt för dom som vill bygga sitt eget kök och inte söker ett fungerande från början.
 
B Boan skrev:
du har nog fler spekulanter om köket är bra och i ordning, och antalet spekulanter kan driva upp priset.

många orkar inte fixa
Ett alternativ är att prova att gå ut som det är.
Får man inte det man är nöjd med så bygger man ett kök och går ut igen.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Det tror jag inte är ett problem då lånelöftet oftast är större än köpesumman speciellt om man köper renoveringsobjekt..
Det är inte lånelöftets nivå som avgör hur mycket du får låna, utan köpesumman. OM du ex. har ett lånelöfte på 3 milj. Så köper du något där 85% av priset (som du max får låna) är 2 milj. Då skulle man kunna tro att det finns 750 000 kvar av lånelöfte som man kan låna. Men det går inte. Du får fortfarande bara låna 85% av vad du gav för huset/lägenheten.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är inte lånelöftets nivå som avgör hur mycket du får låna, utan köpesumman. OM du ex. har ett lånelöfte på 3 milj. Så köper du något där 85% av priset (som du max får låna) är 2 milj. Då skulle man kunna tro att det finns 750 000 kvar av lånelöfte som man kan låna. Men det går inte. Du får fortfarande bara låna 85% av vad du gav för huset/lägenheten.
Ja du tänker så, ja det stämmer 85% med bostaden som säkerhet.
 
De absolut flesta som är intresserade av renoveringsobjekt, är "vanligt" folk. De har varken tid, kunskap eller råd med dubbelt boende och snabb renovering. De absolut flesta väljer därför hus som är beboliga. Så man kan flytta in och renovera allteftersom.
Sätt in ett begagnat kök om du inte vill lägga massa pengar. Se till att köket fungerar, men lämna upplysning om att köket måste bytas.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A AG A skrev:
De absolut flesta som är intresserade av renoveringsobjekt, är "vanligt" folk. De har varken tid, kunskap eller råd med dubbelt boende och snabb renovering. De absolut flesta väljer därför hus som är beboliga. Så man kan flytta in och renovera allteftersom.
Sätt in ett begagnat kök om du inte vill lägga massa pengar. Se till att köket fungerar, men lämna upplysning om att köket måste bytas.
Men om jag sätter in ett kök varför måste man upplysa om att det måste bytas?
Vad är ens fördelen med att sätta in ett som måste bytas det låter som slöseri med tid och pengar om det ändå måste bytas ut?
 
Om det måste bytas ligger ju i köparens intresse, du behöver inte upplysa om att du tycker köket är dåligt. Är det bara ett slitet kök får ju spekulanterna ta det med i buden.
 
K
Även om jag gillar att bygga kök hade jag inte köpt en bostad utan kök, för att då måste man bygga kök innan inflytt vilket tvingar en att renovera. Vill bygga när jag själv vill och inte när jag måste. Krävs planering och tid, dvs du behöver beställa nya köket, boka in elektriker och Rörmockare så att allt följer din tidsplan. Ett nytt kök kan man få klart på 1-2 veckor om man planerat väl.

Att riva ett kök går på några timmar om man gör det själv. Gör man det tillsammans med några vänner så går det väldigt snabbt! Så ser absolut ingen fördel att det är rivet redan, snarare en nackdel.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag sålde en lägenhet utan badrum, men med möjlighet att styra bygget av badrum. Det höjde priset på lägenheten i budgivningen. Det viktiga är att man hinner färdigställa innan inflyttning.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Det är inte "bara" för många personer jag tror det är bättre att sätta dit något som passar den stora massan.

Jag har själv skippat att buda på ett hus då ena badrummet var utrivet och då gick husen på 2-3 dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.