E Ekan_de skrev:
@mnzeii

Men nu verkar det ju som att du inte riktigt vill förstå att vi alla vill lösa det här NU.

1. Min syster fortsätter bo på gården för 4000 i månaden och gör ingen förändring. När min mamma då antingen går bort eller flyttar har hon ingen möjlighet att ta över gården. Dåligt för min syster. korrekt?

2. Min mamma går bort imorgon. Banken äger gården och kan kräva att den säljs. (går antagligen inte jättefort) dåligt för min syster. korrekt?

3. Min mamma lever i 20 år till, bor kvar på gården med min syster som betalar räntan på gården. min syster får därmed förskott på arv om man skulle se det som så att hon betalat 6000 mindre än normal hyra. ca 1.4 miljoner i förskott på arv. Dåligt för mig? ja. Dåligt för min mamma som känner att min syster lever gratis medans jag inte gör det? ja

4. varför skulle jag inte fundera på underhållet? jag misstolkar inte arvsrätten på något sätt alls. det jag lyfter är att det är en klar punkt för att det skall kunna bli osämja.

5. Om min syster tar över gården vilket min mamma kan bestämma över. varför skulle hon inte lösa ut mig? jag tror du tolkar det som att vi redan är ovänner vilket är tvärtemot vad vi är. Jag har startat den här tråden för att vi alla 3 skall kunna få ideer på hur vi skall lösa det på bästa sätt

säg som såhär istället. min mamma går plötsligt bort. då har jag rätt till min del av arvet vilket är hälften av försäljning av gården minus lån, mäklararvode samt vinstskatt. för att få mina pengar då tvingar jag jag fram en försäljning och sätter min syster utan boende, utan den gård som hon VILL bo på. det är inte jag intresserad av. Jag vet inte riktigt varför du tolkar det som att jag bara är ute efter en snabb försäljning eller att min mamma skall gå bort. Det vill jag verkligen inte. Det jag vill ha är förslag på hur man kan göra bästa upplägget så att alla bli nöjda.

@hjulia

Det du skriver stämmer exakt. (y)Det är just därför vi vill ha en lösning nu. Eller rättare sagt, rätt ända att börja i och ha ett par upplägg reda att diskutera med en jurist. Precis som jag skrivut ovanför detta. tog ett tag att skriva inlägget då jag hade annat för mig en stund. Personligen gör det mig inget om vi kommer fram till 400 tusen eller 600 tusen. bara alla 3 vet vad som gäller, när det gäller och hur det skall genomföras. sen sticker jag inte under stolen med att det såklart hade varit trevligare att renovera badrummen nästa år iställer för om 5 år men det hör egentligen inte till frågan. :)
Om det är så att gården är belägen i ett område där ev underhåll över tid kan påverka priset negativt jämfört med dagens värdering på ex 3,5 milj. Gör jag antagandet att tax.värdet ligger under det lånade beloppet på 1875 000 kr. Utifrån ovanstående har jag tolkat det som att din syster inte kan få gården i arv eller gåva utan att det kommer att räknas som köp och reavinstskatt ska betalas.
Jag har förstått att systern inte kan köpa men vill man avsluta med ett rent avslut så är detta det alternativ som din syster måste sträva efter! Det är enkom systern som kan påverka hennes inkomst och därmed även hennes belåningsgrad.
Det är lätt att tycka och drömma men inte vilja arbeta för det
Ni är överens om pris 3,5 milj.
Din del 812 500 kr
Befintligt lån 1875 000 kr
Syster köper för 1875 tkr + 812 500 kr = 2687 500 kr.
Er mor betalar sitt lån och ger dig resten.
När skatten på cirka 173 250 kr ska betalas - betalar du den. 812 500 - 173 250 = 639 250 kr vilket är cirka samma belopp du erhållit om ni delat på reaskatten vid försäljning på 3,5 milj dvs 637 500 kr.
Din syster har nu en gård av värde 3,5 milj. Och lån på 2687 500 kr. 3500 000 kr - 2687 500 kr = 812 500 kr = din systers arvsdel är 23,21 % i gården, kvar är 2687 500 kr vilket är 76,79 % din syster och hennes man får gemensamt äga dessa % vilket innebär att systern äger cirka 61,6 % och maken 38,39 %

Ett lån på dessa summor kommer att kosta cirka 7 000 kr/månad pga amorteringskrav. Men 2 vuxna som idag tillsammans betalar 4 000 kr i boende har utrymme för mer.

Detta är ett bra alternativ att sträva efter, kanske sätta ett datum för till o med!

Alla andra alternativ innebär delägarskap, skuldebrev och ev kostnader för er.

Vill din syster detta lika mycket som du och er mor, så ser hon till att utöka sin inkomst så att lån blir beviljat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.