M Mellanbarn skrev:
Läste charms inlägg och inser att även reavinstskatt verkar hamna hos din syster om inte den regleras nu. På den del av värdeökning som er mamma haft. Någon gång kommer ju även din syster sälja.

Så det är lite räkning att göra för att förstå hur mycket din syster ska betala dig, men hälften av värderingen är på tok för mycket.
Värdering minus lån minus den reaskatt som din syster ärver vid gåva ger ett överskott som du skall ha häften av. INTE svårt att räkna ut.
 
Ok, så gården förvärvades för 1,9 Mkr (köp plus husbygge). Då finns det en latent vinst på 3,5–1,9=1,6 Mkr. Skatten på det är 350 tkr (22 %).

Sen har vi lånen. De är på 1875 tkr, vilket innebär att en husförsäljning skulle ge ett överskott på ca 1,6 Mkr före skatt.

Det din syster skulle få i värde om hon tog över huset med lånen är alltså 1,25 Mkr. Så för en rättvis fördelning skulle din mamma alltså behöva hosta upp en och en kvarts miljon till dig, alternativt att din syster löser ut dig med 625 tkr.

Nu har jag räknat utifrån din lägsta värdering och inte tagit med exempelvis insparade mäklararvoden, så det är inte exakt, men ett hum om nivåerna ni borde prata om iaf.
 
  • Gilla
Inkan
  • Laddar…
Frågan är väl här hur man löser själva affären. Jag förutsätter att systern inte har några pengar att sätta in, och därför måste låna upp 625 tkr, vilket skulle ge en total lånesumma på 2,5 Mkr.
Kommer banken att ge lån på 2,5 Mkr när den förvärvas för 1,9 Mkr?
 
@Dinjo
SÅ är det såklart. Det är som att kliva in på bilaffären också. har man inga pengar får man antingen låna eller inte köpa bilen.
Nu är ju dock frågan hur man skall lösa det på bästa sätt för båda parter.

@jaktstugan
Nej det är inte svårt att räkna ut. Eftersom banken dock är till klen hjälp när man säger att man vill låna 2,6 för att köpa en gård som värderas till 3,5-3,8 så får man ju hitta andra lösningar.

Det skall tilläggas att dom säger nej för att hon har för dålig inkomst på pappret. Hon tjänar egentligen helt ok men jobbar som egen och lägger därmed också mycket av kostnaderna i företaget och tar därmed inte ut tillräckligt med lön.

Problemet är ju dock fortfarande att vi vill lösa det här utan att sälja gården till någon annan.

Jag vill ha ut min del.
Min syster vill bo kvar på gården.
Jag vill att hon skall bo kvar.
Min mamma vill att hon bor kvar.


Vad händer om min mamma skulle gå bort och min syster då är skriven på gården?
Vad gör banken i det läget?

Jag försöker helt enkelt att vända och vrida på varje sten för att se vad vi har för möjligheter.
Rubriken kanske var dumt satt men det primära är ju inte att slippa vinstskatten utan att se till att min syster kan lösa ut mig och samtidigt kunna köpa gården.
 
E Ekan_de skrev:
Det skall tilläggas att dom säger nej för att hon har för dålig inkomst på pappret. Hon tjänar egentligen helt ok men jobbar som egen och lägger därmed också mycket av kostnaderna i företaget och tar därmed inte ut tillräckligt med lön.
Menar du att hon skattefuskar? Det är ju inte helt lämpligt av flera orsaker. Bland annat denna.
 
Lättast måste ju vara att göra upp det på en gång? Hon köper fastigheten, hon och du skattar de som ska göras, det måste ju ändå göras någongång? Det är 781 000 (om värdering är 3,9 miljkr) sen delar ni på de båda. Hon äger fastigheten och lånar din del av skatten plus och köpa ut dig dvs 3900 / 2 - vinstskatten (halva).

Du har fått din del då och hon behöver ha ett lån från banken på 1,5 milj lite drygt. Du har fått din del skattad o klar och hon äger huset och din mor har det andra huset som inneboende tills hon knoppar av?
Jag skulle säga att det är det enda rationella att göra så. Kanske någon som har en bättre idé men har man inte råd med ett lån på 1,5 milj för 2 pers så ska man nog inte bo i hus år 2020

kanske räknade på fel belopp då är det bara o justera utryckningen.

men gör klart affären bara det här är ju precis som en vanlig affär ?
 
Du är nog ensam om att tycka så.
 
Det enklaste är väl att din mamma skänker gården till din syster.
Då får ju 2 av 3 som de vill.
Så länge din Mamma är i livet finns inte "din del" egentligen.

Det är din Mamma som bestämmer och hon borde prata med någon utomstående för att komma fram till en lösning som hon tycker är ok.

/ATW
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Menar du att hon skattefuskar? Det är ju inte helt lämpligt av flera orsaker. Bland annat denna.
Nej faktiskt inte. det är helt legitim kostnader men hennes företags upplägg i kombination med jordbruk. Dock har hon levt som så att det har varit det viktigaste att ha dom förmånerna istället för att ta ut mer i lön till sig själv. Detta är naturligtvis negativt nu när banken tittar på inkomsten för att besluta om lån.
 
  • Gilla
A.Lindvall
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det enklaste är väl att din mamma skänker gården till din syster.
Då får ju 2 av 3 som de vill.
Så länge din Mamma är i livet finns inte "din del" egentligen.

Det är din Mamma som bestämmer och hon borde prata med någon utomstående för att komma fram till en lösning som hon tycker är ok.

Det är helt klart en lösning. Tanken är ju från början att det skall bli så rättvist det går.
Tror också att det skulle bli svårt för bankerna om folk bara gav bort sina hus till en släkting och lånen inte skulle följa med. ;)
Det är ju där problemet ligger, Inte i att någon vill komma undan eller att vi är oense. Om banken säger att du måste tjäna såhär mycket för att få ta över lånen på gården och min syster på pappret bara tjänar hälften så blir det ju ganska problematiskt.

/ATW
 
Fast oavsett om du köper/får/ärver ett hus så kan du bara ta över det om banken accpeterar dig som låntagare för de bef. lånen, och ev. ytterligaqre lån som behövs för att lösa ut andra intressenter.
 
C
E Ekan_de skrev:
Detta är naturligtvis negativt nu när banken tittar på inkomsten för att besluta om lån.
Nja, finns de ekonomiska förutsättningarna där skall det inte vara något problem. Det bästa är om hon vänder sig till någon som specifikt jobbar med lantbrukskrediter. Då får man en bedömning utifrån "rätt" förutsättningar, vilket ju kan skilja sig lite från en vanlig löntagare som lånar till en villa. Där kan man säkert också få lite rådgivning runt arvsskiftet av gården.

P.s. även hos vanliga banker brukar det inte vara något problem att hitta någon som förstår förutsättningarna som gäller för företagare, och att man kanske har bättre ekonomiska förutsättningar än vad som syns på inkomsten. Men de brukar ändå inte belåna lantbruksfastigheter, så...
 
  • Gilla
Elcar
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast oavsett om du köper/får/ärver ett hus så kan du bara ta över det om banken accpeterar dig som låntagare för de bef. lånen, och ev. ytterligaqre lån som behövs för att lösa ut andra intressenter.
Exakt det jag menar. :)
 
C cpalm skrev:
Nja, finns de ekonomiska förutsättningarna där skall det inte vara något problem. Det bästa är om hon vänder sig till någon som specifikt jobbar med lantbrukskrediter. Då får man en bedömning utifrån "rätt" förutsättningar, vilket ju kan skilja sig lite från en vanlig löntagare som lånar till en villa. Där kan man säkert också få lite rådgivning runt arvsskiftet av gården.
Ska kolla på detta, tack!
 
D Daniel 109 skrev:
Menar du att hon skattefuskar? Det är ju inte helt lämpligt av flera orsaker. Bland annat denna.
Det är inte förbjudet att ta ut dålig lön i ett företag.
Pratar vi AB, som det kanske inte är här, så kan det vara fördelaktigt att istället jobba upp ett kapital och ett lönesumma- eller schablonunderlag där man enligt 3:12 regeln sedan kan göra viss utdelning med 20% skatt.
(Sen blir pensionen kanske lidande men det är en annan fråga)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.