Hej alla kunniga.

Jag, min mamma och min syster har ett lite halvavancerat problem som jag tänkte som om någon här kanske har ideer på hur man löser.

Här kommer lite bakgrundsinfo.

Min mamma och pappa köpte 1990 en fastighet för 350000:-

Det befintliga huset samt ladugård på gården revs och nytt hus, stall och garage byggdes.
Total kostnad för detta ca 1,9 miljoner för köp av mark med bef hus och byggnation av nya byggnader.

För ett par år sedan gick min pappa bort, min mamma bodde kvar i huset. Ett par år tidigare flyttade min syster tillbaka till gården till en diställd villavagn.

Eftersom huset är ganska stort och min mamma lever ensam men ej vill flytta till lgh bytte istället min syster och mamma boende så att min syster nu bor i huset med sin man.

Nu kommer vi till vårat problem.
Min syster har ej de eknomiska förutsättningarna för att ta över lånen på gården samt låna extra för att lösa ut mig.

Gården värderades förra året till mellan 3,5 till 3,8 miljoner kr.

Jag funderade på om det går att göra såhär:

Min syster lånar istället för 3,5 bara de pengar för att lösa lånen på gården.

Gården köps alltså utan att min mamma gör någon vinst på den. Jag antar här att det är lånen som är den faktiska byggkostnaden för gården och att det är den summan man måste dra bort för att räkna ut vinst. dvs inköp av fastighet samt lånade pengar för att bygga nytt.

Min syster lånar sedan hälften av mellanskillnaden till värderingen. Dessa pengar får jag sedan som gåva.

Tilläggas skall att min mamma då bor kvar på gården som hon vill men bor i villavagnen och får som hon vill.

Kom med era smart ideer nu! :)
 
C
En viktigt faktor är att om man säljer en fastighet för under taxeringsvärdet räknas det skattemässigt som gåva = säljaren betalar ingen reavinstskatt och köparen ärver säljarens anskaffningsvärde.
Det kan så klart vara både ett hinder och en potential.
 
  • Gilla
Drömtroll och 2 till
  • Laddar…
Du får nog klargöra siffrorna lite. Hur stort är lånet idag, och inkluderar de 1,9 Mkr de 350.000 som nämndes tidigare?
 
  • Gilla
Ekan_de
  • Laddar…
E Ekan_de skrev:
Hej alla kunniga.

Jag, min mamma och min syster har ett lite halvavancerat problem som jag tänkte som om någon här kanske har ideer på hur man löser.

Här kommer lite bakgrundsinfo.

Min mamma och pappa köpte 1990 en fastighet för 350000:-

Det befintliga huset samt ladugård på gården revs och nytt hus, stall och garage byggdes.
Total kostnad för detta ca 1,9 miljoner för köp av mark med bef hus och byggnation av nya byggnader.

För ett par år sedan gick min pappa bort, min mamma bodde kvar i huset. Ett par år tidigare flyttade min syster tillbaka till gården till en diställd villavagn.

Eftersom huset är ganska stort och min mamma lever ensam men ej vill flytta till lgh bytte istället min syster och mamma boende så att min syster nu bor i huset med sin man.

Nu kommer vi till vårat problem.
Min syster har ej de eknomiska förutsättningarna för att ta över lånen på gården samt låna extra för att lösa ut mig.

Gården värderades förra året till mellan 3,5 till 3,8 miljoner kr.

Jag funderade på om det går att göra såhär:

Min syster lånar istället för 3,5 bara de pengar för att lösa lånen på gården.

Gården köps alltså utan att min mamma gör någon vinst på den. Jag antar här att det är lånen som är den faktiska byggkostnaden för gården och att det är den summan man måste dra bort för att räkna ut vinst. dvs inköp av fastighet samt lånade pengar för att bygga nytt.

Min syster lånar sedan hälften av mellanskillnaden till värderingen. Dessa pengar får jag sedan som gåva.

Tilläggas skall att min mamma då bor kvar på gården som hon vill men bor i villavagnen och får som hon vill.

Kom med era smart ideer nu! :)
Det behövs inga konstigheter. Huset kan skänkas bort till din syster = ingen skatt. Sen kan hon skänka dig pengar = ingen skatt.

Samtidigt tar din syster lån och löser din mammas lån så att banken blir glad.
 
Din syster blir lurad i ditt förslag. Om vi tänker att ni ärver gården, den säljs, lånen betalas av och ni får överskottet. Då delar ni på kostnaden för lånet. I ditt förslag får din syster betala hela lånet.
 
Huset kan man som sagt ge bort utan hinder och låna pengar kan din syster då göra med huset som säkerhet och sen lösa lånen som ni är inne på. Personligen skulle jag dock se till att få en del i ägandet som motsvarar arvebiten. Ni kan ju äga hälften var tills den ene kan lösa ut den andre.
 
Läste charms inlägg och inser att även reavinstskatt verkar hamna hos din syster om inte den regleras nu. På den del av värdeökning som er mamma haft. Någon gång kommer ju även din syster sälja.

Så det är lite räkning att göra för att förstå hur mycket din syster ska betala dig, men hälften av värderingen är på tok för mycket.
 
M Mellanbarn skrev:
Din syster blir lurad i ditt förslag. Om vi tänker att ni ärver gården, den säljs, lånen betalas av och ni får överskottet. Då delar ni på kostnaden för lånet. I ditt förslag får din syster betala hela lånet.
Hon få ju huset också. Det är inte ett felaktigt upplägg, om lånet motsvarar inköpspriset.
Dock bör man ta med den latenta skatteskulden i kalkylen också.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
- Vad den latenta skatteskulden är och hur den ska värderas är svårt. Personligen tror (eller hoppas) jag att det kommer att ske skattlättnader för reavinst. Men det är ju rent spekulativt.
- Till skillnad från Stefan1972 så är jag väldigt skeptisk till gemensamt ägande. Både jag och på min frus sida har vi erfarenhet av det när det gäller jord- och skogsbruksfastigheter. Blir alltid olika viljor, risk för beslutsförlamning, vad ska renoveras....etc etc.
 
Det är oavsett rimligt att räkna på den skatt det skulle ha blivit vid en normal försäljning. Det är ju det som är alternativet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nä gemensamt ägande är aldrig bra men det är ju lite diffust hur ena parten ska lösas ut? Även om det är kanske 2 miljoner kvar att betala på lånet och ett sånt lån tas så får man ju räkna arvbiten på det aktuella värdet på hela fastigheten och då har man plötsligt råd med det också?
 
Att säga att det aldrig är bra är en överdrift. Det kan funka det också.
 
Bara för att hon äger huset så är det ju inte säkert att hon har råd med lånen...
 
  • Gilla
Ekan_de
  • Laddar…
Skall försöka svara på alla här så tar det i den ordning ni svarat. :) Tack för bra inputs!


@cpalm
Bra att veta att det är taxeringsvärdet det går på och ej kostnad för inköp och byggkostnad.

@kindvall
Lånet är idag på 1.875000
Gården köptes 1990 för 350.000

När gården köptes fanns det 1 gammalt hus samt 1 gammal ladugård som båda rivdes.
Nytt hus köptes (byggsats när dom kommer och smäller upp väggar och tak på en dag)

@Autodidak1
Problemet är lite som jag skrev att min syster inte har dom bästa förutsättningarna för att få speciellt höga lån samt med tanke på det dragit ut väldigt länge på tiden för att ens få henne att börja undersöka vilka möjligheter hon har så är jag lite rädd för att ge bort gården och sedan vänta på att hon skall få ta ytterligare lån på de pengarna som jag har rätt till.

@Mellanbarn
Menar du räntekostnaden för lånen? eller eventuell skatt på vinst som görs om gården säljs efter att vi ärvt den gemensamt?
Min syster vill ju till 100% bo kvar på gården, så när vi ärver den gemensamt har jag antingen valet att sparka ut henne på gatan vilket jag inte vill eller så får hon lösa ut mig och min del.
Jag är inte intresserad av att äga gården, däremot är jag intresserad av ett välkommet tillskott till badrumsrenovering i mitt eget hus.

@Stefan1972
Det där är ju en ganska bra lösning. Det ända jag är orolig för är att hon helt enkelt inte får ta mer i lån när hon väl fått ta över lånen för gården då hennes inkomst inte är jättehög.

@Mellanbarn
Det är helt korrekt. den dagen hon säljer (om hon gör det) hamnar skatten hos henne. Om det blir vinstskatt som beräknas på värdet som gården köptes för 1990 eller vad det beräknas på vet jag inte. Därav är det ju ett problem att hon köper gården så billigt som möjligt men också det som jag ser som ända möjligheten för att hon skall kunna ta över den.

@Daniel 109 Vad menas med den latenta skulden?

@MagHam
Jag är också skeptisk till gemensamt ägande då det känns som en perfekt grogrund för problem och bråk vilket vi såklart inte vill ha.

@Daniel 109
Helt riktigt, det är rimligt att räkna på eventuell vinstskatt vid försäljning. Detta hade såklart mest varit negativt för mig då jag får en mindre del. Detta gör mig egentligen inget då det ändå handlar om en rätt stor summa pengar som just nu ligger låsta.

@Stefan1972
Korrekt, Vi hade ju värderingsman ute och tittade på gården för att få en uppfattning och även kunna tänka vidare på hur vi gör detta på bästa sätt. Vi fick då en skriftlig värdering på mellan 3,5 -3,8 mkr vilket absolut känns rimligt med tanke på storlek på mark och vad som finns på gården.

@nino
Du tänker att hon inte har råd att betala räntor och amorteringar när hon väl fått ta över huset?
Så kan det ju absolut vara, men då har jag gjort vad jag kunnat för att hon skall kunna bo kvar och det är helt upp till henne samt jag har förhoppningsvis fått mina pengar och inget bråk har uppstått.
 
E Ekan_de skrev:
Hej alla kunniga.

Jag, min mamma och min syster har ett lite halvavancerat problem som jag tänkte som om någon här kanske har ideer på hur man löser.

Här kommer lite bakgrundsinfo.

Min mamma och pappa köpte 1990 en fastighet för 350000:-

Det befintliga huset samt ladugård på gården revs och nytt hus, stall och garage byggdes.
Total kostnad för detta ca 1,9 miljoner för köp av mark med bef hus och byggnation av nya byggnader.

För ett par år sedan gick min pappa bort, min mamma bodde kvar i huset. Ett par år tidigare flyttade min syster tillbaka till gården till en diställd villavagn.

Eftersom huset är ganska stort och min mamma lever ensam men ej vill flytta till lgh bytte istället min syster och mamma boende så att min syster nu bor i huset med sin man.

Nu kommer vi till vårat problem.
Min syster har ej de eknomiska förutsättningarna för att ta över lånen på gården samt låna extra för att lösa ut mig.

Gården värderades förra året till mellan 3,5 till 3,8 miljoner kr.

Jag funderade på om det går att göra såhär:

Min syster lånar istället för 3,5 bara de pengar för att lösa lånen på gården.

Gården köps alltså utan att min mamma gör någon vinst på den. Jag antar här att det är lånen som är den faktiska byggkostnaden för gården och att det är den summan man måste dra bort för att räkna ut vinst. dvs inköp av fastighet samt lånade pengar för att bygga nytt.

Min syster lånar sedan hälften av mellanskillnaden till värderingen. Dessa pengar får jag sedan som gåva.

Tilläggas skall att min mamma då bor kvar på gården som hon vill men bor i villavagnen och får som hon vill.

Kom med era smart ideer nu! :)
Det är ganska enkelt. Har man inte råd så får man avstå från affären. Det gäller de allra flesta och borde även gälla din syster.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.