Nissens
Vad roligt för TS, eftersom det är så väldigt lätt att göra det så kan du ju fixa det åt honom mot en fri lunch eller nåt. ;)
Nu är ju grejen att TS redan bestämt sig för att han vill bli av med det. Kanske kan du få det mot att du hämtar det? :)
 
  • Gilla
Exkroken
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad roligt för TS, eftersom det är så väldigt lätt att göra det så kan du ju fixa det åt honom mot en fri lunch eller nåt. ;)
Nu är ju grejen att TS redan bestämt sig för att han vill bli av med det. Kanske kan du få det mot att du hämtar det? :)
TS är väl inte ens ägare än.

Nej, det är inte svårt att flytta timmerhus/lador men det kräver en del arbete men det sker och har skett ganska ofta.

Om nu TS köper får han väl göra vad f-n han vill men om han tvunget måste köpa en bebygd fastighet i en kulturmiljö kan man väl tycka att han kan lägga två strån i kors för att ge någon annan möjlighet att ta hand om ladan innan han eldar upp den.

Hittar ägaren av ladan denna tråd vet jag inte om det hjälper TS att få köpa heller...

/ATW
 
  • Gilla
Antropocen och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har ju både flyttat timmerhus och bytt ruttet timmer och varkendera är så svårt som somliga påstår här i tråden.
En normalhändig person klarar säkert nedmontering och uppmontering men för att inte arbeta sig sjuk är det bra med tillgång till traktor med griplastare.
Att byta timmer är en speciell konst som man måste lära sig från grunden för att få någonting vettigt till stånd på det området men sedan man har lärt sig konsten är det inte svårt det heller. Inte när det handlar om ett kallt uthus där passningarna inte behöver vara så perfekta.
Något som inte är svårt och samtidigt en specieĺl konst som man måste lära sig från grunden. Det låter som att gå och tugga Toy samtidigt. Först med apostlahästarna och sedan gå på händer.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
E Exkroken skrev:
Något som inte är svårt och samtidigt en specieĺl konst som man måste lära sig från grunden. Det låter som att gå och tugga Toy samtidigt. Först med apostlahästarna och sedan gå på händer.
Haha, ja - inget är svårt om man kan det. :))
 
P pfk skrev:
Hur ska jag gå tillväga för att bli av med denna byggnad =)?
Sälja? Skänka? Riva och elda?

Jag undrar inte om just du är intresserad utan snarare om det finns ett värde i byggnaden som gör att jag kan sälja , eller byta den mot att något avlägsnar den.
Ha kvar den. Man får aldrig för mycket utrymme utan bara för lite. Kan bli ett bra förråd om du byter tak. Vedförråd ? Bil, bilar ?
 
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Ha kvar den. Man får aldrig för mycket utrymme utan bara för lite. Kan bli ett bra förråd om du byter tak. Vedförråd ? Bil, bilar ?
Jag kanske va otydlig i min frågeställning, men vi vill alltså bli av med byggnaden :D
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Nissens
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Ha kvar den. Man får aldrig för mycket utrymme utan bara för lite. Kan bli ett bra förråd om du byter tak. Vedförråd ? Bil, bilar ?
Hur vore det om du istället svarar på TS:s fråga?
 
Nissens Nissens skrev:
Hur vore det om du istället svarar på TS:s fråga?
Men om ts knappt har köpt fastigheten än är det väl inte fel att råda honom att ta det lite lugnt och känna av läget innan han gör sig av med nåt.
Det är som folk som köper hus och river ut hela inredningen istället för att bo in sig och känna efter hur man vill ha det.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Du kan ju fråga honom. Han har säkert sina skäl. Bättre att svara på det han frågar om kan jag tycka...
 
Han har inte velat svara på frågan bara konstaterat att det skall rivas.

Man undrar ju vad de övriga byggnaderna är i för skick om logen verkligen är sämst. Till exempel gamla timrade fähus brukar ju oftast vara genomruttna ända upp till mellantaket och alltså betydligt kostsammare att behålla.
 
P pfk skrev:
Jag kanske va otydlig i min frågeställning, men vi vill alltså bli av med byggnaden :D
Ni har ju fått de flesta möjliga svaren redan på första sidorna.. Nu kommer det bara att bli en evighetstråd om rädda/riva.

Och om du redan bestämt dig vad du vill göra så skulle du inte skapat denna tråd.

Om du blivit granne till mig och satt igång huvudlösa rivningar/renoveringar så hade du sluppit en god granne och fått nöja dig med en granne.

/ATW
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du kan ju fråga honom. Han har säkert sina skäl. Bättre att svara på det han frågar om kan jag tycka...
Tycker att han fått massor av svar på det han frågat om. Lägg ut en annons på Blocket eller Facebook, flytta det, riv det och sälj det stockvis, ge bort det, riv det och bränn upp det.
Jag tycker ändå att man kan ge rådet att vänta lite, känna sig för och se. Så bråttom kan det väl inte vara. Huset står där det står och det lär inte hända nåt akut med det de närmsta åren.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Går det inte att flytta till lämpligare ställe på ägorna? Bygga isväg och bogsera bort det på vintern kan inte vara ett omöjligt projekt.
 
Nissens
B Bjober skrev:
Går det inte att flytta till lämpligare ställe på ägorna? Bygga isväg och bogsera bort det på vintern kan inte vara ett omöjligt projekt.
Du kan ju erbjuda dig att ta hand om det, han vill ju bara bli av med det, så du får det nog billigt. ;)
 
Nissens Nissens skrev:
Du kan ju erbjuda dig att ta hand om det, han vill ju bara bli av med det, så du får det nog billigt. ;)
Eller så håller vi tyst och låter honom bränna upp det....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.