Och jag tror fortfarande att ett nytt plåttak av billigaste sort borde gå att finansiera genom att hyra ut till exempel båtförvaring i byggnaden. Sedan om något årtionde får någon annan ta itu med syllvarvet.
 
Sentimentalitet har vi nog av i världen, riv och elda.
 
  • Gilla
BeerFace
  • Laddar…
M miafors skrev:
Jag tycker de flesta svar betyder bevara
Ja, men det var ju inte ett av alternativen i frågeställning. :)
TS verkar inte ha något mot att det bevaras, så länge det sker utan TS inverkan eller mark.

Vi vet ingenting om TS 6 andra byggnader, om det absolut inte finns någon tid/energi/vfsh över till denna byggnad är det fullt rimligt att göra sig av med det istället för att det bara ska stå och förfalla.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det är ju handbilat timmer!
Det går knappt att få för pengar, och om du är oootroligt generös så skänker du bort det till någon som är beredd att märka ner det och frakta bort. Du bor i Dalarna vad jag förstår, och är det någonstans man förstår sig på timmerhus så är det där, så din kundkrets borde finnas på plats. När jag bodde i Orsa ägde jag ett timmerhus med handbilat timmer, och det var svårt att hitta ett försäkringsbolag som var berett att försäkra det. Till slut gick Länsförsäkringar med på att försäkra det till långt under marknadsvärdet som de (år 1985) uppskattade att enbart stommen var värd 2 milj. Du kan räkna med att det är ett stort värde i din lada!
Det finns många duktiga timmermän runt Siljan.
 
  • Gilla
U i CAR och 3 till
  • Laddar…
Nog finns det ett värde i din lada...

Sälj eller skänk.

/ATW
 
H heimlaga skrev:
Behåll logen!
Den har knappast något större marknadsvärde. Kanske 10000 kronor om du har tur. Den går helt säkert att skänka bort åt någon som flyttar den men det vore ju en usel affär för dig att ge bort en fullt gångbar byggning.

Sedan kan du ju räkna ut vad det kostar att bygga ett lika stort uthus....... och då är det inte hela världen att kosta på ett nytt plåttak av galvaniserad korrugerad plåt av billigaste sort. Sedan om 30 eller 50 år eller så när någon har tid och pengar över nästa gång så kan ni/de lyfta upp logen och byta nedersta stockvarven och sedan står logen där och är användbar i 100 år till.

Folk inbillar sig att allt som inte ser nytt ut måste antingen rivas eller helrenoveras medan det ofta räcker med normalt underhåll för att hålla gamla uthus i fuyngerande skick i hundratals år. Då man bor på landet behöver man uthus. Så är det bara.

Vad du än gör elda inte upp den!
Timran har ett bruksvärde och om du räknar med en stock per dagsverke så vet du ungefär hus mycket arbete som är nedlagt på den. En bra timra håller i 500 eller upp till 1000 år om man reparerar litet när det behövs. Att kapa sönder en sådan investering och resurs till ved eller låta den ruttna ned för att man inte bryr sig om att lappa taket borde vara straffbart.
Jag gillar hus och jag gillar timmerhus. Men låt oss behålla sans och balans. Timmerhus som överlever 500 år är rätt sällsynta. 1000-åriga timmerhus mer än så. Även om man skulle "reparera" lite nu och då. I ärlighetens namn ser ladan ifråga inte ut att vara “top of the line" vad gäller timring och timmer. Därmed inte sagt att den saknar värde.
Men ofta är det med trähusrenovering som med rostlagning på en bil, mer än vad ögat ser.
Det är väl inte fel att använda materialet till en mindre byggnad. Men det är inte "bara". Mer än en timmerstomme som märktes upp (i bästa fall) annonseras ut på Blocket ibland. Har köparen tur har paketet till och med legat täckt.
"Nästan komplett" och nedplockad "härom året tror jag" - vilket kan betyda att det var säljarens pappa som gjorde det hösten 1989.

Att reparera timmerhus kräver kunskap och tid. Nedre stockvarven är ofta godnatt jord. Men både under tak och och öppningar dörr/fönster kan det också vara illa ställt.
Takplåt och skruv får man från 80:- spänn kvdm av absolut lägsta kvalité. Men sedan ska plåten liksom upp och på.
Och det är bra om det finns ngt att skruva i och utan papp under blir det kondens som kommer att ställa till en del de 30 år det tar innan den billiga plåten gjort sitt.
Om tid är pengar kan man diskutera. Helt säkert är den begränsad. Den som inte har både tid och intresse bör överväga att ge bort bördan. Begära 5 000 och låta seriösa spekulanter pruta bort en nolla...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
E Exkroken skrev:
Jag gillar hus och jag gillar timmerhus. Men låt oss behålla sans och balans. Timmerhus som överlever 500 år är rätt sällsynta. 1000-åriga timmerhus mer än så. Även om man skulle "reparera" lite nu och då. I ärlighetens namn ser ladan ifråga inte ut att vara “top of the line" vad gäller timring och timmer. Därmed inte sagt att den saknar värde.
Men ofta är det med trähusrenovering som med rostlagning på en bil, mer än vad ögat ser.
Det är väl inte fel att använda materialet till en mindre byggnad. Men det är inte "bara". Mer än en timmerstomme som märktes upp (i bästa fall) annonseras ut på Blocket ibland. Har köparen tur har paketet till och med legat täckt.
"Nästan komplett" och nedplockad "härom året tror jag" - vilket kan betyda att det var säljarens pappa som gjorde det hösten 1989.

Att reparera timmerhus kräver kunskap och tid. Nedre stockvarven är ofta godnatt jord. Men både under tak och och öppningar dörr/fönster kan det också vara illa ställt.
Takplåt och skruv får man från 80:- spänn kvdm av absolut lägsta kvalité. Men sedan ska plåten liksom upp och på.
Och det är bra om det finns ngt att skruva i och utan papp under blir det kondens som kommer att ställa till en del de 30 år det tar innan den billiga plåten gjort sitt.
Om tid är pengar kan man diskutera. Helt säkert är den begränsad. Den som inte har både tid och intresse bör överväga att ge bort bördan. Begära 5 000 och låta seriösa spekulanter pruta bort en nolla...
Gällande kondens så vill jag påpeka att här i Finland är det vanligt att lägga plåttak på enklare uthus utan någon papp eller annat kondensskydd. Det fungerar bra så länge uthuset är så glest att det torkar upp och så länge det inte finns någon isolering som suger upp fukten.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Och jag tror fortfarande att ett nytt plåttak av billigaste sort borde gå att finansiera genom att hyra ut till exempel båtförvaring i byggnaden. Sedan om något årtionde får någon annan ta itu med syllvarvet.
Kul för dig. Att du inte ändrat uppfattning den senaste dagen alltså. ;)
 
Nissens
P pfk skrev:
Hur ska jag gå tillväga för att bli av med denna byggnad =)?
Sälja? Skänka? Riva och elda?

Jag undrar inte om just du är intresserad utan snarare om det finns ett värde i byggnaden som gör att jag kan sälja , eller byta den mot att något avlägsnar den.
Låt ödet avgöra. Lägg ut den på nätet och sätt en deadline. Om ingen kommit och hämtat det en viss datum så är det väl bara att riva o elda upp det.
Det finns massor av människor som vill bevara allting, om du ser sådana i tråden, så fråga dem om de kan tänka sig att göra jobbet som behövs(utan hjälp eller ersättning förstås), så lär de inte ställa upp. Allt är lätt att göra... om någon annan skall göra det.
 
Redigerat:
  • Gilla
cope och 1 till
  • Laddar…
Varför inte bara låta den vara ett tag? Om den inte står i vägen för nåt förstås. Rätt vad det är kommer du på att du behöver den. Och som sagts tidigare, vinterförvaring behövs alltid, så hyr ut den så länge!
Vad gäller plåttak utan papp under, det har vi på vårt uthus. Blir ingen kondens.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P pfk skrev:
Hur ska jag gå tillväga för att bli av med denna byggnad =)?
Sälja? Skänka? Riva och elda?

Jag undrar inte om just du är intresserad utan snarare om det finns ett värde i byggnaden som gör att jag kan sälja , eller byta den mot att något avlägsnar den.

Vart finns detta? Ev intresserad
 
Heij83
Så. Nu tog jag mig friheten att länka till detta inlägg till FB, jag som rädda ett ödehus. Förhoppningsvis kommer du få intressenter direkt.
 
U
I lördags ägde TS inte marken som byggnaden står på, och förmodligen inte heller byggnaden, så du kanske är lite väl snabb nu.
 
Heij83
U under_construction skrev:
I lördags ägde TS inte marken som byggnaden står på, och förmodligen inte heller byggnaden, så du kanske är lite väl snabb nu.
då får jag väl plocka bort
 
U under_construction skrev:
I lördags ägde TS inte marken som byggnaden står på, och förmodligen inte heller byggnaden, så du kanske är lite väl snabb nu.
Just därför tycker jag att ts ska vänta lite med att göra sig av med hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.