M MGA89 skrev:
Samtidigt kanske värt att få utbildningen avklarad och få ett arbete med hög lön istället för att lägga tid på detta hus.
M MGA89 skrev:
Till gymnasieexamen samhälle.
Du är alltså 34 år och läser på distans in gymnasieexamen.

Du är totalt oförmögen att ta till dig de råd du får och har redan för 3 år sedan börjat gnida fingrarna över att ärva dina föräldrars boenden (någon länkade till din äldre tråd rörande huset och en lägenhet).

Man som nickar med huvudet, ser eftertänksam ut, sittande inomhus, skäggig, skallig, svart t-shirt, rörlig bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
big mike och 7 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Min pappa avled i april i år efter att ha varit sjuk i flera års tid. Han var även ägare till en större villafastighet i en kommun i södra Stockholm. Som enda barn till mina båda, sedan 1995 skilda och separerade, föräldrar och just nu boende ensam i en hyresrätt är jag nu den som ombesörjer dödsboet efter min pappa. Min mamma är fortfarande vid liv. Förutom villan uppförd 1973-74 på 127 kvm i markplan, 127 kvm biutrymme i källarplan, en större trädgård samt tillhörande garage finns även ett par MC, två bilar vilket den ena är en VW Caddy från 2015 samt en del möbler och inventarier av begränsat värde.

Det enda som har blivit renoverat i huset sedan mina föräldrar köpte 1989 är sovrummen och v-rummet som fått nya golv, ommålade tak samt även ommålade väggar/nya tapeter även hallen har fått ommålade väggar dessa renoveringar skedde mellan 1996-1999. Taket lades om 2012 och det stora badrummet totalrenoverades 2015. Utöver detta är huset i originalskick och mycket utslitet samt nedgånget. En del av stödmur en som håller upp trädgården ut mot gatan rasade ihop 1994 och pappa försökte laga den under sommaren 1996 eller 97 vilket visade sig att han inte klarade av själv varpå han gav upp och muren har sedan dess förblivit i det skick den hade efter den rasat samman. Uppvärmning är dels elradiator i varje rum samt en luftvärmepump från 2021 som sitter monterad i v-rummet på övervåningen.

Stambyte eller omdragning av el har aldrig skett, fönstren är original samt att vinden är oisolerad. Ventilationstypen är självdrag förutom en installerad ventilationsfläkt i det renoverade badrummet. Huset är byggt på berg med lättbetong som grund, stomme samt bjälklag av trä och fasad av kalksandsten (Mexitegel). Vad beträffar källaren så har den en ihållande unken doft som funnits där så länge jag kan minnas så fuktskada är att mistänka utan att veta då tester ej ännu gjorts av någon. Husets vattenmätare var, av kommunen, tänkt att bytas i maj men då huvudkranarna i original från 1970-talet ej kunte stängas av helt sa kommunens person som skulle byta mätaren att jag blir tvungen att kontakta en rörmokare för att byta ut kranarna vilket kan kosta runt 8000 kr (oklart och priset gäller före eller efter ROT) och måste göras före 1 dec. Vad beträffar garageporten har den problem då den är svår att stänga och måste bytas snarast. Garage och verkstadsutrymmen är belamrade med grejer. Övriga rum har också massvis med både och möbler äv lägre värde. I trädgården finns en större skrothög och gräset har en blivit klippt på hela förra sommaren och ej heller nu denna vår. Dels för att pappa ej orkade då han var sjuk och därefter för att jag ej hunnit än.

Häromdagen hade jag en mäklare på plats som kollade på fastigheten för att värdera den och satte ett pris till 4,5-5 miljoner SEK om den skulle säljas nu i befintligt skick. Detta anser jag vara lågt satt men mäklaren sa att det är vad fastigheten är värt med tanke på dess skick. Mäklaren sa också att den som köper fastigheten troligtvis kommer vilja totalrenoverat kåken. På banken finns ett lån på runt 700 000 kr och tillgångar över 1 miljon kr vilka nu används till att betala löpande kostnader så som el, vatten och avlopp osv. RUT och ROT får ej användas till dödsbon och en städfirma skulle kosta utan RUT runt 18000 kr.

Strax måste jag slutföra bouppteckningen och skicka in, ändra lagfarten på huset och därefter kan arvskifte ske. Dock då jag är student och min enda inkomst kommer från CSN kommer det bli svårigheter för mig att få banken att vilja låta mig överta lånet. Tanken från början var att sälja huset och köpa en lägenhet på 3 rum och sedan behålla de pengar som blir över. Men nu när fastigheten har det låga värde den har blir det inte mycket pengar över efter att städfirma, mäklare, skatt samt ny lägenhet är köpt. Detta gör att jag börjar fundera om det kanske finns andra alternativ för att få ut mer pengar från fastigheten vid en försäljning. Dock att ha kvar den en längre period gör att det tickar pengar. Huset har jag heller ej någon vilja att ha kvar och bo i någon längre period. I dagsläget åker jag endast dit över dagen och städar bland tillhörigheterna. Den dagen fastigheten står i mitt namn får jag dessutom bara behålla fastigheten eller hyreslägenheten i sex mån enligt det kommunala bostadsbolagets regler varpå fastigheten därefter måste säljas eller lgh måste sägas upp.

Hur skulle ni gjort för att få så mycket pengar som möjligt i slutändan?
Börja med att ta dit firmor som köper upp saker till loppisar och auktioner. Låt dem plocka ut det som de vill betala för. Fråga sedan Läkarmissionen/Stadsmissionen/Erikshjälpen om de kan ta lite grejer.
Därefter hyr du en container, slänger allt du vill bli av med.
Klipp gräset och snygga till runt huset.
Grovstäda inomhus och putsa fönstren. Om köparen ändå kommer behöva göra omfattande ytskiktsrenoveringar bryr de sig inte om att allt inte är finstädat.
Sälj mc + bil för att finansiera container mm.
När huset är tomt och tomten röjd tar du dit en ny mäklare.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Jo jag vet hur man löser det men kunskap hur man själv lagar trasig gräsklippare saknas och körkort för transport till reparatör saknas också. Vad gäller golven så blir de ej rena på en våttorkning utan de lär behövas minst 4-5 torkningar om ens det räcker för att torkvattnet ej ska bli smutsigt.
Jag började köpa lägenheter på auktion för över 35 år sedan.
Fick då lära mig hur man får rent där det inte städats på flera år.
Idag hjälper jag och mina medhjälpare till med att städa upp på tomten till arvingarna vars pappa samlade för mycket... Sopsortering i plastbackar, krossat porslin och tegel, utomhusmiljö med bråte i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rörig hög av skräp och föremål, inklusive trädgårdsredskap och hushållsartiklar, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hög med skräp och avfall i naturen, inkluderar plast, rostiga metallbitar, behållare och rep.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fru B och 8 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Hur skulle ni gjort för att få så mycket pengar som möjligt i slutändan?
Jag hade väntat med att göra arvskiftet och hyrt ut huset tills marknaden vänder, dödsboet tar hand om de löpande kostnaderna. Fast å andra sidan, säljer du nu i en vikande marknad så kommer du ju även att köpa lägenheten i samma marknad, så det kvittar ju lite.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Ungefär så är husets skick idag. Dock är allt uppställt bråte på den övre våningen ditsläpat av mig personligen från undervåningen och består i v-rummet av möbler så som bord, stolar, fotöljer, soffor osv. samt en jädra massa lampor. Sopsäckar fulla med pappas kläder finns 8-10 st vilka fyller ett helt sovrum. I ett sovrum står den säg där han hittades död obäddad i det skick hans kropp lämnade den. I ett annat mindre sovrum står flera olika skåp och massvis av annat bråte. Hallen är också full av bråte. Det mesta av detta stod i huller om buller i källaren vid tidpunkten då pappa avled i april i år. Vid flera olika tillfällen har jag spenderat runt 7-9 timmar i huset och burit upp allt till övervåningen helt själv upp och ner för trappan. Mellan två-fyra dagar är jag på plats i huset och röjer. Verkstad, garage, vind och trädgård har jag ej börjat röja än vilket blir till att snart ta tag i då jag först fått bort mycket av som nu belamrar den övre våningen. I verkstaden i källaren finns bl. a. en äldre svarv årsmodell 1950-tal som väger ton som en av de större pjäserna.
M MGA89 skrev:
Friskrivningsklausul kan man söker använda när som men värdet sjunker ju då.
här är vad du bör göra:

1. kontakta 2 mäklare till för ytterligare värdering.
2. Begär in 3-4 offerter för städning av huset
3. Begär in 2-3 offerter för rensa upp trädgården
4. Sälj huset med friskrivningsklausul
5. Kräng all av värde du inte vill behålla. Det ska sälja snabbt så sätt attraktiva priser.
6. Allt som inte blir såld finns det företag och personer som tömmer dödsbon mot de går grejorna gratis.


Lej bort allt du kan i arbete. Ska man plocka själv så kan det ta månader till ett år innan det är tomt.

Speed is key.

ha mål att huset är på hemnet tills efter semester.

du verkar inte ha kunskap eller driv nog att sköta en renovering av huset så släpp all tanke på det. Bara en sak att du inte har körkort gör allt från städa till tömma huset väldigt svårt.

Bli inte girig. Du kommer ha miljoner kvar i slutet oavsett. Bättre du fokuserar på bli klar med studierna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag menar ungefär så. Det låter inte som att du har tid, lust, möjlighet att renovera upp detta ens delvis. Därav mitt råd.
Låt dödsboet sälja fastigheten, enklast
 
M MGA89 skrev:
Nja städa själv blir arbetsamt och tar tid då det är väldigt skitigt och ej blivit städat allt de senaste åren. Verkstaden har inte dammsugit på över 15 år och har ett lager smuts över hela golvet vilket helt döljer dess gjöna färg.
Dagens ungdom.... :)

&&
 
  • Gilla
Denimhead
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Dagens ungdom.... :)

&&
Klart jag kan städa om jag vill men det tar som sagt tid. Jag kan både renovera själv, städa, ta in hantverkare och städare etc. som jag redan skrivit finns ej pengar till större renoveringar samt att när arvet skiftar kan det hända att jag ej får överta lånet som då möte lösas för de pengar som finns. Då finns ännu mindre pengar till renovering. Renoveringar tar alltid tid speciellt om man har begränsat med kunskap. Det lilla jag kommer ha råd att renovera kommer ge en sådan liten värdeökning att det ej är värt det hela. Sedan när renoveringen är klar om något år har marknaden för bostäder kanske sjunkit och då är huset vid den tidpunkten trots renovering värt samma som idag. Därmed är det mer värt att lägga samma tid på att få iväg huset så fort som till så högt pris det går genom städning, urplockning, trädgårdsfix och denna typ av uppfräschning för att sedan plugga klart. De pengar jag får för fastigheten komer ändå räcka till en lgh om tre rum vilket räcker för mig.

Vad gäller hjälp med de jag ej klarar av själv vad gäller tömning av bohaget kommer det givetvis att att fixas hjälp i det läget.

Även om det kanske låter som att jag inte är kapabel till det ena med det tredje så kan jag göra allt jag tar mig för beroende på kunskap och kan alltid lära mig. Men det handlar mer om vad som är mest värt att lägga min tid på och vad det ger i slutändan.

Dessutom att folk kallar mig girig håller jag ej med om. Ju mer ekonomisk frihet man skaffar sig ju mer pengar kan man lägga på andra så som vänner, framtida familj/barn osv. Frivilligarbete samt skänka till välgörenhet kan också göras om man har mycket pengar vilket jag i ett sådant läge är öppen för. Därav bör det ju vara bättre att försöka få så mycket pengar man bara kan för fastigheten. Mer pengar ger att man kan köpa sig mer bekvämlighet i vardagen vilket ger mer tid över till att hjälpa andra genom de jag skrev ovan.
 
Redigerat:
  • Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Jag började köpa lägenheter på auktion för över 35 år sedan.
Fick då lära mig hur man får rent där det inte städats på flera år.
Idag hjälper jag och mina medhjälpare till med att städa upp på tomten till arvingarna vars pappa samlade för mycket...[bild] [bild] [bild]
Sådär både ser det ut och såg ut både in- och utvändigt innan jag började röja i efter min pappa i hans bostad.
 
TonyTech
M MGA89 skrev:
Min pappa avled i april i år efter att ha varit sjuk i flera års tid. Han var även ägare till en större villafastighet i en kommun i södra Stockholm. Som enda barn till mina båda, sedan 1995 skilda och separerade, föräldrar och just nu boende ensam i en hyresrätt är jag nu den som ombesörjer dödsboet efter min pappa. Min mamma är fortfarande vid liv. Förutom villan uppförd 1973-74 på 127 kvm i markplan, 127 kvm biutrymme i källarplan, en större trädgård samt tillhörande garage finns även ett par MC, två bilar vilket den ena är en VW Caddy från 2015 samt en del möbler och inventarier av begränsat värde.

Det enda som har blivit renoverat i huset sedan mina föräldrar köpte 1989 är sovrummen och v-rummet som fått nya golv, ommålade tak samt även ommålade väggar/nya tapeter även hallen har fått ommålade väggar dessa renoveringar skedde mellan 1996-1999. Taket lades om 2012 och det stora badrummet totalrenoverades 2015. Utöver detta är huset i originalskick och mycket utslitet samt nedgånget. En del av stödmur en som håller upp trädgården ut mot gatan rasade ihop 1994 och pappa försökte laga den under sommaren 1996 eller 97 vilket visade sig att han inte klarade av själv varpå han gav upp och muren har sedan dess förblivit i det skick den hade efter den rasat samman. Uppvärmning är dels elradiator i varje rum samt en luftvärmepump från 2021 som sitter monterad i v-rummet på övervåningen.

Stambyte eller omdragning av el har aldrig skett, fönstren är original samt att vinden är oisolerad. Ventilationstypen är självdrag förutom en installerad ventilationsfläkt i det renoverade badrummet. Huset är byggt på berg med lättbetong som grund, stomme samt bjälklag av trä och fasad av kalksandsten (Mexitegel). Vad beträffar källaren så har den en ihållande unken doft som funnits där så länge jag kan minnas så fuktskada är att mistänka utan att veta då tester ej ännu gjorts av någon. Husets vattenmätare var, av kommunen, tänkt att bytas i maj men då huvudkranarna i original från 1970-talet ej kunte stängas av helt sa kommunens person som skulle byta mätaren att jag blir tvungen att kontakta en rörmokare för att byta ut kranarna vilket kan kosta runt 8000 kr (oklart och priset gäller före eller efter ROT) och måste göras före 1 dec. Vad beträffar garageporten har den problem då den är svår att stänga och måste bytas snarast. Garage och verkstadsutrymmen är belamrade med grejer. Övriga rum har också massvis med både och möbler äv lägre värde. I trädgården finns en större skrothög och gräset har en blivit klippt på hela förra sommaren och ej heller nu denna vår. Dels för att pappa ej orkade då han var sjuk och därefter för att jag ej hunnit än.

Häromdagen hade jag en mäklare på plats som kollade på fastigheten för att värdera den och satte ett pris till 4,5-5 miljoner SEK om den skulle säljas nu i befintligt skick. Detta anser jag vara lågt satt men mäklaren sa att det är vad fastigheten är värt med tanke på dess skick. Mäklaren sa också att den som köper fastigheten troligtvis kommer vilja totalrenoverat kåken. På banken finns ett lån på runt 700 000 kr och tillgångar över 1 miljon kr vilka nu används till att betala löpande kostnader så som el, vatten och avlopp osv. RUT och ROT får ej användas till dödsbon och en städfirma skulle kosta utan RUT runt 18000 kr.

Strax måste jag slutföra bouppteckningen och skicka in, ändra lagfarten på huset och därefter kan arvskifte ske. Dock då jag är student och min enda inkomst kommer från CSN kommer det bli svårigheter för mig att få banken att vilja låta mig överta lånet. Tanken från början var att sälja huset och köpa en lägenhet på 3 rum och sedan behålla de pengar som blir över. Men nu när fastigheten har det låga värde den har blir det inte mycket pengar över efter att städfirma, mäklare, skatt samt ny lägenhet är köpt. Detta gör att jag börjar fundera om det kanske finns andra alternativ för att få ut mer pengar från fastigheten vid en försäljning. Dock att ha kvar den en längre period gör att det tickar pengar. Huset har jag heller ej någon vilja att ha kvar och bo i någon längre period. I dagsläget åker jag endast dit över dagen och städar bland tillhörigheterna. Den dagen fastigheten står i mitt namn får jag dessutom bara behålla fastigheten eller hyreslägenheten i sex mån enligt det kommunala bostadsbolagets regler varpå fastigheten därefter måste säljas eller lgh måste sägas upp.

Hur skulle ni gjort för att få så mycket pengar som möjligt i slutändan?
Hej,
Eftersom du inte vill behålla denna stora fastighet själv så tycker jag att du säljer. Om du börjar renovera som är väldigt omfattande och kostsamt är risken att de blir felaktigt eller brisfälligt. Avyttra bilar och motorcyklar. Sälj alla möbler och grejer som du inte vill ha kvar. Då höjer du värdet på allt enskilt. Det är lite tuffa tider nu så kan det vara en ide att hyra ut på nåt vis tills det vänder om några år. Men såklart, fråga din mor först om vad hon vill.
 
M MGA89 skrev:
Så du menar att ingen besiktning före försäljning är tvungen att göras? Hur ska då köparen veta vad denne köper om det ej tydligt framgår. Utan en besiktning bör antalet möjliga och villiga köpare minska då de ej vet vad de köper och därmed blir priset jag får för fastigheten än lägre.
Beklagar förlusten av din far.

Det är inte du som ska besikta huset, det är köparen. Köper dom dessutom av ett dödsbo blir det väldigt svårt att hävda dolda fel. Ett dolt fel kan tex vara en felaktigt utförd renovering men eftersom huset saknar löpande underhåll blir det nog svårt att hitta dolda fel.

Någon som köper den här fastigheten i nuvarande skick förstår att omfattande renovering förestår och det spelar ingen roll om vitvaror inte fungerar eftersom maskinparken kommer bytas ut, likadant med källarens dofter, en köpare kommer åtgärda detta.

Jag förstår att det kan finnas mycket känslor när det gäller ett föräldrahem, men det finns firmornas som kommer in och tar hand om rubb och stubb, tömmer, tvättar och sanerar om det behövs.

Kontakta tex KVD så tar dom hand om motorcykeln, värderar, hämtar och auktionerar ut den, passa på att göra det asap så du inte missar chansen nu över sommaren.

Om du vill sälja fastigheten så bör du städa upp maximalt, släng allt trasigt, vitvaror, töm garage, förråd, tvätta bort ev smuts och alger för att göra så fint som möjligt till billigast insats.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Dessutom bör det vid den tidpunkten vara omöjligt att åberopa någon friskrivningsklausul då det förväntas att jag underhållit fastigheten under de år då den varit i min ägo från det att jag övertog den.
Du borde kunna skriva in en friskrivningsklsusul. Vi köpte ett hus från 1897 med friskrivningsklausul av en person som endast ägde huset i 6 månader då han renoverade det.
 
M MGA89 skrev:
Min ålder är satt till 34 enligt passet och det är så längesedan jag föddes.
Du resonerar som en borskämd, söndercurlad tonåring.
Stackars dig som "bara" fått ärva en villa utanför Stockholm. Nästan värdelös då den enbart är värderad till ynka 4,5-5miljoner. Samt ynka 300.000 efter att lånen är betalda.
Sen tycker man synd om svältande barn i Afrika. När det finns sådana som TS som verkligen har det svårt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du resonerar som en borskämd, söndercurlad tonåring.
Stackars dig som "bara" fått ärva en villa utanför Stockholm. Nästan värdelös då den enbart är värderad till ynka 4,5-5miljoner. Samt ynka 300.000 efter att lånen är betalda.
Sen tycker man synd om svältande barn i Afrika. När det finns sådana som TS som verkligen har det svårt.
Exakt!
 
M MGA89 skrev:
Nej bara det att jag ej kände till att det är möjligt att hyra klippare.
Hur är det med grannarna? Finns det någon tonåring som kan tänkas klippa 1 gg varannan vecka för några hundra ? Det tar ingen tid eller insats från dig att hyra maskin som ska fraktas och din arbetsinsats är minimal! Vi gjorde så att grannflickorna klippte vid behov/ ca 14 dagar intervall, vi hade maskin och bensin / olja. De fick 100 kr varje gång 800 kvm platt tomt. Eftersom din klippare får stå för maskin och bränsle lägg på lite. Grovstäda själv. Renoveringar går sällan att räkna hem. JAG hade aldrig betalat mer för att köket var renoverat 200 tusen för jag hade mest troligt velat renovera annorlunda för 200 tusen det enda som intresserar MIG är planlösning och grundläggande funktionalitet( tak, dränering/ värmesystem, vitvaror) vitvaror ska vara fungerande,/ beboligt återigen betalar jag inte 100 tusen mer för Rostfritt Gaggenau utan vit Bosch passar mig bättre. Ytskick kan/ vill jag hellre renovera själv bara det är beboligt
Så röj upp, gör av med allt du inte vill behålla ( sälj, second hand, dödsbospecialister) Grovstäda så det blir luftigt och ljust, vädra( nu är det varmt så ställ korsdrag dygnet runt. Skaffa en madrass så du kan sova där vid behov, eller billigaste resårsängen. Under 3 tusen på Jysk duger nog du behöver knappast Hästen/ CarpeDiem för +30 tusen i så fall är dina prioriteringar totalt fel....
Du säger att spis saknas, det finns hos elladorna för 4-5 tusen med ytterligare en tusenlapp för hemkörning och installation. Troligtvis kan du pressa priset under 3 tusen total om du kollar runt. Nu menar jag standard 60 cm vit spis med plattor inte rostfritt häll!!!

När bodelning är avklarad bjud in grannar för att grilla den dag lagfarten övergår till dig!!! Lite kycklingfileer, " hot dogs", karrekotletter ( i bit du själv styckar är billigare) och massor av grönsaker ( tomat, gurka, paprika, sallad) recept på smarriga potatissallader finns det gott om på nätet. Gör en dryck billigt recept på nätet för partybål! Se mer möjligheter än bekymmer. Passa på att odla kontakter med grannarna för framtida hjälp...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.