N Nucky skrev:
Jag omformulerar . ”Girigheten bedrar visheten” har numera ett uppdaterat ansikte.

Tråden från år 2020 fick du goda råd i men även där var det girigheten framför allt.

Tråd:
Lönsamt att sälja hus och bostadsrätt?
Vad är det för fel med att vilja ha pengar? förklara för mig. Är det fel att vilja ha så mycket pengar det möjligt är vid en försäljning av en fastighet utan att bryta mot lagar och regler, utan att det är på andras bekostnad eller utan att andra får lida?
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
ohGr ohGr
Tror mer det är om hur du i den här nya tråden var sörjande och behövde hjälp från våra hjärtan, och vi gav lite tips o sånt.
Till att i förväg flera år i förväg innan deras ens död, redan planerat hur man ska tjäna så mycket pengar som möjligt, när dom dör.
Flåt om jag missuppfattatt nåt, men tror jag står inne med fler tips..
 
  • Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Tid har jag om jag drar ut på det men jag kanske också vill bli klar och inte renovera i flera år och sätter jag då som mål att bli klar inom två år kommer tiden inte räcka. Dessutom är ekonomin inte så att det finns pengar att renovera mer än de slantar som finns på pappas bankkonton vilka kommer behövas för att lösa lånet då jag troligtvis ej får ta över lånet när min enda inkomst är CSN.
Något här antyder att du har vaga uppfattningar fastighetsförsäljningar och dödsbon.

Du ska sälja för du vill inte bo där. Men sälj då, och gör det enkelt för dig.

Ju snabbare du säljer desto mindre jobb.

Det går att sälja inklusive möbler och junk i huset om du vill. Brukar vara bättre att rensa ut och grovstäda. Köp tjänsten, eller gör själv.

Renovera är oftast korkat, och blir en förlustaffär om man inte har gedigna kunskaper.

Om du ska försöka krångla runt en försäljning för att småsnåla med något 10.000 tal kronor, alltså 0.5 till 1 % av din vinst efter skatt, och där du kommer att ha ett antal miljoner att "sätta in på banken" (börsen, köpa champagne, resa tre varv jorden runt för, whatever) så låser du dig bara i negativa tankegångar.

Banken kommer inte att säga upp något lån så länge det är ett dödsbo där banken kan ta ut räntor och amorteringar från dödsboets kapital. Du kan dessutom inte disponera några av arvspengarna för annat än dödsboets driftskostnader, innan boet är formellt skiftat, vilket tar någon tid och en del formalia (köp tjänsten att reda ut dödsboet med!) .

Lev sedan lycklig med tillgång till pengar som kan användas till ett eget boende när så önskas.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Inte fel att det blir i vart fall några mille att leva loppan för.
 
Först och främst, beklagar din förlust.

Men kommer vara rak och ärlig här. Slås av en ”girighetskänsla”. Mäklaren vill som du få maxpris och sätter ett pris vad som bedöms som rimligt. Skulle det vara ”för lågt” dras fler intressenter till objektet och finns potential blir det budgivning och du får några kronor extra. Skala ner dina planer på att köpa en 3a etc. Landa i att du förlorat din far, låt inte girighet ta över. Du gör bort dig om du skall trassla med ett sådant nedgånget hus. Koncentrera dig på dina studier och BLI något så du kan tjäna ihop egna pengar till den där trean. Nöj dig med det som blir över, gör EGEN bostadskarriär istället. Hur många får en sådan möjlighet? Va? Ex antal miljoner även efter vinstskatt på husförsäljningen etc. Lycka till.
 
  • Gilla
Fru B och 5 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Om fastigheten inte är av intresse för dig så sälj. Mäklarens prisuppskattning låter optimistisk i mina ögon - med tanke på din objektsbeskrivning - men om jag vore du hade jag troligen velat bli av med detta fortast möjligt.
utan att veta område är mäklarens prisuppskattning inte ett dugg optimistisk
 
M MGA89 skrev:
Trots lågt försäljningspris?
Räkna på det. Men generellt sett är pengar mer värda idag. En lägre summa som förräntas över tid, blir större på längre sikt. Visst kan man tänka sig att fastigheten någon gång går upp i värde, men allt ditt kapital är ju låst i fastigheten, som kostar i drift och riskerar att du förlorar lgh i förtid. Köper du ett eget boende får du liknande värdeuppgång på det som på huset, men du har samtidigt ett trevligt eget boende. Win win

Som andra säger hade jag
- Röjt upp invändigt. Slängt/sålt allt. Flyttstäda hela huset.
- Snygga till tomten, klipp gräset flera ggr, trimma buskar och häck etc. Täckbark ser snyggt ut under buskar och planteringar.
- Därefter ta dit mäklare.
- Sälj huset
- Använd pengarna till ett eget boende och eventuell ytterligare investering.

Lycka till!
 
A A-Man_08 skrev:
Nej det är inte bortaget vad jag vet, vad har huset för klassning och taxeringsvärde?
Läser du här så finns koden för fritidshus under rubriken "Gamla typkoder (gäller fastighetstaxeringsår 2014 och tidigare)" :

https://skatteverket.se/foretag/ska...ering/typkoder.4.3f4496fd14864cc5ac9126d.html

Så frågan kvarstår: Hur kan kommunen i hyresavtalet ställa krav på att man inte får äga andra fastigheter utan att möjliggöra att man äger ett fritidshus?

Det finns massor av småhus och jordbruksfastigheter folk bara bor i på sommaren och massor av fritidshus folk bor i permanent, så den registrerade typkoden är ett ganska dåligt sätt att se vad huset används till för tillfället.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Om det var jag:.
Med pengarna på banken:
- Anlita typ Orkarinte.se och städa och rensa allt, inkl. trädgård.
- Anlita mäklare (kolla med 3-4st) och kör hela paketet med Hemnet.
- Sälj

Bo kvar i hyresrätten
Lev sparsamt. Spara pengarna. Plugga klart. SEN fundera på nytt boende.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Min pappa avled i april i år efter att ha varit sjuk i flera års tid. Han var även ägare till en större villafastighet i en kommun i södra Stockholm. Som enda barn till mina båda, sedan 1995 skilda och separerade, föräldrar och just nu boende ensam i en hyresrätt är jag nu den som ombesörjer dödsboet efter min pappa. Min mamma är fortfarande vid liv. Förutom villan uppförd 1973-74 på 127 kvm i markplan, 127 kvm biutrymme i källarplan, en större trädgård samt tillhörande garage finns även ett par MC, två bilar vilket den ena är en VW Caddy från 2015 samt en del möbler och inventarier av begränsat värde.

Det enda som har blivit renoverat i huset sedan mina föräldrar köpte 1989 är sovrummen och v-rummet som fått nya golv, ommålade tak samt även ommålade väggar/nya tapeter även hallen har fått ommålade väggar dessa renoveringar skedde mellan 1996-1999. Taket lades om 2012 och det stora badrummet totalrenoverades 2015. Utöver detta är huset i originalskick och mycket utslitet samt nedgånget. En del av stödmur en som håller upp trädgården ut mot gatan rasade ihop 1994 och pappa försökte laga den under sommaren 1996 eller 97 vilket visade sig att han inte klarade av själv varpå han gav upp och muren har sedan dess förblivit i det skick den hade efter den rasat samman. Uppvärmning är dels elradiator i varje rum samt en luftvärmepump från 2021 som sitter monterad i v-rummet på övervåningen.

Stambyte eller omdragning av el har aldrig skett, fönstren är original samt att vinden är oisolerad. Ventilationstypen är självdrag förutom en installerad ventilationsfläkt i det renoverade badrummet. Huset är byggt på berg med lättbetong som grund, stomme samt bjälklag av trä och fasad av kalksandsten (Mexitegel). Vad beträffar källaren så har den en ihållande unken doft som funnits där så länge jag kan minnas så fuktskada är att mistänka utan att veta då tester ej ännu gjorts av någon. Husets vattenmätare var, av kommunen, tänkt att bytas i maj men då huvudkranarna i original från 1970-talet ej kunte stängas av helt sa kommunens person som skulle byta mätaren att jag blir tvungen att kontakta en rörmokare för att byta ut kranarna vilket kan kosta runt 8000 kr (oklart och priset gäller före eller efter ROT) och måste göras före 1 dec. Vad beträffar garageporten har den problem då den är svår att stänga och måste bytas snarast. Garage och verkstadsutrymmen är belamrade med grejer. Övriga rum har också massvis med både och möbler äv lägre värde. I trädgården finns en större skrothög och gräset har en blivit klippt på hela förra sommaren och ej heller nu denna vår. Dels för att pappa ej orkade då han var sjuk och därefter för att jag ej hunnit än.

Häromdagen hade jag en mäklare på plats som kollade på fastigheten för att värdera den och satte ett pris till 4,5-5 miljoner SEK om den skulle säljas nu i befintligt skick. Detta anser jag vara lågt satt men mäklaren sa att det är vad fastigheten är värt med tanke på dess skick. Mäklaren sa också att den som köper fastigheten troligtvis kommer vilja totalrenoverat kåken. På banken finns ett lån på runt 700 000 kr och tillgångar över 1 miljon kr vilka nu används till att betala löpande kostnader så som el, vatten och avlopp osv. RUT och ROT får ej användas till dödsbon och en städfirma skulle kosta utan RUT runt 18000 kr.

Strax måste jag slutföra bouppteckningen och skicka in, ändra lagfarten på huset och därefter kan arvskifte ske. Dock då jag är student och min enda inkomst kommer från CSN kommer det bli svårigheter för mig att få banken att vilja låta mig överta lånet. Tanken från början var att sälja huset och köpa en lägenhet på 3 rum och sedan behålla de pengar som blir över. Men nu när fastigheten har det låga värde den har blir det inte mycket pengar över efter att städfirma, mäklare, skatt samt ny lägenhet är köpt. Detta gör att jag börjar fundera om det kanske finns andra alternativ för att få ut mer pengar från fastigheten vid en försäljning. Dock att ha kvar den en längre period gör att det tickar pengar. Huset har jag heller ej någon vilja att ha kvar och bo i någon längre period. I dagsläget åker jag endast dit över dagen och städar bland tillhörigheterna. Den dagen fastigheten står i mitt namn får jag dessutom bara behålla fastigheten eller hyreslägenheten i sex mån enligt det kommunala bostadsbolagets regler varpå fastigheten därefter måste säljas eller lgh måste sägas upp.

Hur skulle ni gjort för att få så mycket pengar som möjligt i slutändan?
Om man inte har tid kunskap eller ekonomiska förutsättningar är det inte försvarbart att renovera ett nedslitet hus. Sälj snarast möjligt med friskrivningsklausul
 
34 år och fortfarande student?
Inga vänner, inget körkort, inga kunskaper om städning/röjning, inga pengar, men har tillgångar?
Ursäkta, men det luktar troll!
 
  • Gilla
big mike och 10 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Min pappa avled i april i år efter att ha varit sjuk i flera års tid. Han var även ägare till en större villafastighet i en kommun i södra Stockholm. Som enda barn till mina båda, sedan 1995 skilda och separerade, föräldrar och just nu boende ensam i en hyresrätt är jag nu den som ombesörjer dödsboet efter min pappa. Min mamma är fortfarande vid liv. Förutom villan uppförd 1973-74 på 127 kvm i markplan, 127 kvm biutrymme i källarplan, en större trädgård samt tillhörande garage finns även ett par MC, två bilar vilket den ena är en VW Caddy från 2015 samt en del möbler och inventarier av begränsat värde.

Det enda som har blivit renoverat i huset sedan mina föräldrar köpte 1989 är sovrummen och v-rummet som fått nya golv, ommålade tak samt även ommålade väggar/nya tapeter även hallen har fått ommålade väggar dessa renoveringar skedde mellan 1996-1999. Taket lades om 2012 och det stora badrummet totalrenoverades 2015. Utöver detta är huset i originalskick och mycket utslitet samt nedgånget. En del av stödmur en som håller upp trädgården ut mot gatan rasade ihop 1994 och pappa försökte laga den under sommaren 1996 eller 97 vilket visade sig att han inte klarade av själv varpå han gav upp och muren har sedan dess förblivit i det skick den hade efter den rasat samman. Uppvärmning är dels elradiator i varje rum samt en luftvärmepump från 2021 som sitter monterad i v-rummet på övervåningen.

Stambyte eller omdragning av el har aldrig skett, fönstren är original samt att vinden är oisolerad. Ventilationstypen är självdrag förutom en installerad ventilationsfläkt i det renoverade badrummet. Huset är byggt på berg med lättbetong som grund, stomme samt bjälklag av trä och fasad av kalksandsten (Mexitegel). Vad beträffar källaren så har den en ihållande unken doft som funnits där så länge jag kan minnas så fuktskada är att mistänka utan att veta då tester ej ännu gjorts av någon. Husets vattenmätare var, av kommunen, tänkt att bytas i maj men då huvudkranarna i original från 1970-talet ej kunte stängas av helt sa kommunens person som skulle byta mätaren att jag blir tvungen att kontakta en rörmokare för att byta ut kranarna vilket kan kosta runt 8000 kr (oklart och priset gäller före eller efter ROT) och måste göras före 1 dec. Vad beträffar garageporten har den problem då den är svår att stänga och måste bytas snarast. Garage och verkstadsutrymmen är belamrade med grejer. Övriga rum har också massvis med både och möbler äv lägre värde. I trädgården finns en större skrothög och gräset har en blivit klippt på hela förra sommaren och ej heller nu denna vår. Dels för att pappa ej orkade då han var sjuk och därefter för att jag ej hunnit än.

Häromdagen hade jag en mäklare på plats som kollade på fastigheten för att värdera den och satte ett pris till 4,5-5 miljoner SEK om den skulle säljas nu i befintligt skick. Detta anser jag vara lågt satt men mäklaren sa att det är vad fastigheten är värt med tanke på dess skick. Mäklaren sa också att den som köper fastigheten troligtvis kommer vilja totalrenoverat kåken. På banken finns ett lån på runt 700 000 kr och tillgångar över 1 miljon kr vilka nu används till att betala löpande kostnader så som el, vatten och avlopp osv. RUT och ROT får ej användas till dödsbon och en städfirma skulle kosta utan RUT runt 18000 kr.

Strax måste jag slutföra bouppteckningen och skicka in, ändra lagfarten på huset och därefter kan arvskifte ske. Dock då jag är student och min enda inkomst kommer från CSN kommer det bli svårigheter för mig att få banken att vilja låta mig överta lånet. Tanken från början var att sälja huset och köpa en lägenhet på 3 rum och sedan behålla de pengar som blir över. Men nu när fastigheten har det låga värde den har blir det inte mycket pengar över efter att städfirma, mäklare, skatt samt ny lägenhet är köpt. Detta gör att jag börjar fundera om det kanske finns andra alternativ för att få ut mer pengar från fastigheten vid en försäljning. Dock att ha kvar den en längre period gör att det tickar pengar. Huset har jag heller ej någon vilja att ha kvar och bo i någon längre period. I dagsläget åker jag endast dit över dagen och städar bland tillhörigheterna. Den dagen fastigheten står i mitt namn får jag dessutom bara behålla fastigheten eller hyreslägenheten i sex mån enligt det kommunala bostadsbolagets regler varpå fastigheten därefter måste säljas eller lgh måste sägas upp.

Hur skulle ni gjort för att få så mycket pengar som möjligt i slutändan?
Sälj som det är och i dödsboet innan skiftning och med friskrivning. Ska du hyra in folk som gör alla dessa renoveringar så kommer du gå back på det och det blir då kanske inte heller som nästa köpare önskar.
 
M MGA89 skrev:
Enligt Booli har slutpriserna på fastigheterna närmast denna och som sålts de senaste fem åren av dem legat på runt 6-8 miljoner.
Du kan inte jämföra slutpriser de senaste 5 åren med vad du får idag. Om du inte märkt det så har huspriserna gått ner en del. I det skick du beskriver huset så hade jag tagit pengarna och sprungit. Hur pengargirig kan man vara att inte vilja betala något för att åtgärda saker o fräscha upp huset men ändå ska ha 7 mille som grannen fick för några år sedan när husen gick som smör i solsken.

Sälj skiten så fort det går och ta de pengarna du får. Allt blir ju en vinst oavsett för dig..

Håller med någon tidigare att det luktar mer o mer troll om denna tråd.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Läser du här så finns koden för fritidshus under rubriken "Gamla typkoder (gäller fastighetstaxeringsår 2014 och tidigare)" :

[länk]

Så frågan kvarstår: Hur kan kommunen i hyresavtalet ställa krav på att man inte får äga andra fastigheter utan att möjliggöra att man äger ett fritidshus?

Det finns massor av småhus och jordbruksfastigheter folk bara bor i på sommaren och massor av fritidshus folk bor i permanent, så den registrerade typkoden är ett ganska dåligt sätt att se vad huset används till för tillfället.
Ställ frågan till en privatvärd.
 
M MGA89 skrev:
Vad gäller att klippa gräset, som någon eller några påpekade bör göras innan försäljning, blir det svårt då en fungerande gräsklippare saknas.
Är du på riktigt? Du ärver en massa pengar men snålar på städning och röjning av tomten samt eventuellt mäklaren. Sedan tycker du vinsten på några miljoner på en eventuell försäljning är dålig.var var du när din pappa behövde hjälp med städningen mm ?
 
  • Gilla
  • Älska
big mike och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.