ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Självklart är det inte gratis, dom tar ju allt som finns och säljer och gör vinst på det.
Hade du gjort det själv hade du såklart tjänat mycket mer pengar, men det är inte alla som orkar, och bara ger bort allt utan att tänka sig för.
Klart jag orkar. Det handlar bara om vad jag vill lägga min tid på och hur mycket tid jag har.
 
Jag förstår att du vill lägga fokus på plugg. Men värdera och planera din tid så går det. Jag jobbar 45h/v i skolan, har egen musikstudio där jag lägger en hel del tid med, 15-20h/v kanske, renoverar hus och har 3 småbarn att ta hand om som jag lagar mat till varje dag, nattar, och dammsuger/sopar hela huset varje dag. Det går! Bara man strukturerar tiden lite.
och är det mer pengar du är ute efter så kan du få fart på en budgivning om det inte ser ut som i en svinstia. Det är i stort sett gratis (i sammanhanget), och kostar bara tid och svett.

Skola 7h/dag 5 dagar/vecka
Röjja 2h/dag 5 dagar/vecka
Röjja 7h/dag 2 dagar/vecka.

du är klar på en månad och har säkerligen ökat värdet på huset ett par hundratusenlappar, samt därtill värdet på lösöre du sålt via blocket.
Har du gymkort kan du ju pausa det under tiden. Du kommer att ha värk i kroppen varenda dag. Men värt det för pengarna tycker jag! :)

det låter lite som att du vill ha en lösning där du inte behöver ta i och kämpa nånting alls, och samtidigt genererar mer pengar. det är en omöjlig ekvation.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Oooops.... Ber om ursäkt.

Fick inte alls den uppfattningen om dig.... Vad du skrev ibörjan av tråden.

Heja på, det ordnar sig;)
 
M MGA89 skrev:
Jag har redan varit i bostaden minst tre ggr per vecka i mellan 5-9 timmar per tillfälle och arbetat med att röja ända sedan han dog i april så att jag ej kört igång och att jag ej jobbar i huset är så fel det kan bli.
Hm… ursäkta att jag frågar. Men har du möjligtvis en npf-diagnos? Det är mycket jobbigare för personer med adhd exempelvis att få ordning på kaos. De behöver hjälp med sånt här. Jag talar av egen erfarenhet och närlevandes. Allt är inte lätt för alla. Hemma får jag städa. Sambon fastnar i lådor som ska sorteras eller nånting annat som tog uppmärksamheten på vägen. Hon sorterar i lekrummet medan jag tar resten av huset med sortering, dammsugning och torkning. Hon är suverän på en massa annat. Men städning funkar inte. Hon har över 700hp och är fantastiskt smart. Men hon kan hålla på i 3-4 timmar med en liten hög med leksaker!

Att du hållit på 15-30h/v och det fortfarande ens är saker kvar i huset är bekymrande. Det ”borde” ha kunnat varit klart nu.
Ta av arvet och hyr in någon.
 
  • Gilla
big mike och 7 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Själv har jag ingen kunskap i renovering av hus och ej pengar till att låta någon annan göra jobbet.
Eftersom du inte är intresserad av att bosätta dig är det bara att gå ut med försäljning. Rensa ut maximalt med möbler, röj tomten, städa och putsa allt så att fastigheten är så presentabel dom möjligt. Reparera endast akut trasiga saker.
 
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Klart jag är glad över det jag får från fastigheten oavsett men hade förväntat mig mer. De flesta hade nog dessutom i mitt läge försökt göra allt de kan för att få ut så mycket pengar som möjligt gissar jag. Tyvärr kan jag ej göra något åt saken utan bara acceptera läget och som sagt nöja mig med det jag får. 5 miljoner är ändå mycket pengar i förhållande till det jag får av CSN. Men det är inte mycket på lång sikt då allt är relativt men klart jag är tacksam.
Det spelar ingen roll så länge du säljer å köper på samma marknad.
Du köper när det har gått ned.
Hade du fått 8 millar så hade du även köpt dyrare.
 
T Taxture skrev:
Och om det kommer ett nytt prisras på bostäder och du plötsligt får en miljon mindre?
Då köper man en miljon billigare?
 
  • Haha
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Att det finns folk som gör detta vet jag men det gör väl inte allt detta gratis? Det kan jag knappast tro. Kanske om det får behålla pengarna för de dem säljer som betalning för utfört arbete.
Ingen gör det gratis.
 
M MGA89 skrev:
Så du har också ett dödsbo att ta hand om, sorry missade det i så fall. Varför kostar det tio tusen om jag får fråga? Eller syftar du på huset du bor i kanske?
Sträckan och hur man tar sig dit.
 
Det finns inte grannar med barn i tonåren? Kolla med dom (och föräldrarna) om de kan tänka sig att röja och klippa gräs mot lite pengar.

Som redan skrivits, hyr en container över helgen så slipper du bära och sortera allt två gånger.

Tolkade dig också som att du inte har så många närstående, men din mamma kan inte tänka sig att vara med som stöd?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Att det finns folk som gör detta vet jag men det gör väl inte allt detta gratis? Det kan jag knappast tro. Kanske om det får behålla pengarna för de dem säljer som betalning för utfört arbete.
Det handlar om att de som tömmer kanske gör en vinst på 10-30.000 kr genom att sortera grejer, sälja grejer och städa.

Du betalar inte något i reda pengar (om det inte är ett extremt sunkigt dödsbo där bara sopor, gamla tidningar trasiga pinnstolar finns kvar). I vissa fall så ger en dödsbotömmare dig betalt för "bra" prylar som går att sälja på auktion.

De sätter igång och jobbar, och vips är huset tömt och grovstädat med minimal insats från din sida.

Du ska sälja ett hus du inte vill bo i, och göra vinst på flera miljoner efter skatt. Du "behöver" inte de där sista 10-30.00 tusen kronorna egentligen om du tänker efter. Du har råd att avstå dessa pengar. Du kommer att bli ändå att bli miljonär.

Genom att anlita en "dödsbo tömmar firma" så slipper du hela besväret med att sortera grejer, sälja prylar en och en på blocket och/eller Tradera. Det är tidsödande att sälja saker också, och upplever du att du inte hinner eller vill prioritera att tömma huset, städa, ordna, fixa trädgården, så kostar det alltså något lite. Men det kostar alltså lite i jämförelse med hur mycket pengar du kommer att få efter försäljning av huset.

Om tömning av huset är såpass jobbigt för dig, så avstå från att tankar på att "renovera inför försäljning".

Ska en renovering vara lönsam, och ge stooora avtryck på försäljningspriset så behöver man kunna fixa det mesta själv, eller ha en rejäl budget för att låta andra göra.
Men det svåra är att veta VAD som är lönsamt. Risken är att man lägger ut många 100.000 kronor, UTAN att få upp försäljningspriset alls.
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Nja städa själv blir arbetsamt och tar tid då det är väldigt skitigt och ej blivit städat allt de senaste åren. Verkstaden har inte dammsugit på över 15 år och har ett lager smuts över hela golvet vilket helt döljer dess gjöna färg.
Du skrev ju tidigare att du ej har ekonomin men Tid??
…du verkar inte ens överväga råden i tråden..tyvärr kan man oftast inte välja att äta kakan och samtidigt ha den kvar…
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Du skrev ju tidigare att du ej har ekonomin men Tid??
…du verkar inte ens överväga råden i tråden..tyvärr kan man oftast inte välja att äta kakan och samtidigt ha den kvar…
M MGA89 skrev:
Att det finns folk som gör detta vet jag men det gör väl inte allt detta gratis? Det kan jag knappast tro. Kanske om det får behålla pengarna för de dem säljer som betalning för utfört arbete.
Tid har jag om jag drar ut på det men jag kanske också vill bli klar och inte renovera i flera år och sätter jag då som mål att bli klar inom två år kommer tiden inte räcka. Dessutom är ekonomin inte så att det finns pengar att renovera mer än de slantar som finns på pappas bankkonton vilka kommer behövas för att lösa lånet då jag troligtvis ej får ta över lånet när min enda inkomst är CSN.
 
Jag omformulerar . ”Girigheten bedrar visheten” har numera ett uppdaterat ansikte.

Tråden från år 2020 fick du goda råd i men även där var det girigheten framför allt.

Tråd:
Lönsamt att sälja hus och bostadsrätt?
 
  • Wow
  • Gilla
big mike och 12 till
  • Laddar…
ohGr ohGr
N Nucky skrev:
Jag omformulerar . ”Girigheten bedrar visheten” har numera ett uppdaterat ansikte.

Tråden från år 2020 fick du goda råd i men även där var det girigheten framför allt.

Tråd:
Lönsamt att sälja hus och bostadsrätt?
Wow hade ingen aning, och här har man gett tips och hjälp..
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.