Hej,

Min laddare till batteridrivna laddaren har gett upp och jag kan mäta att säkringen är trasig i laddaren.

Enligt schema så är den på 560k och glassäkringsmodell som man löder fast. Se bild och kretsschema.

vad hetter denna säkringsmodell och var kan man löpa dessa?

stort tack.

• Kretsschema över laddare med fokus på trasig 560k glassäkring som behöver lödas fast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad batteriladdare med synlig trasig glassäkring och elektroniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Värdet på motståndet R1 är 560k.
Värdet på säkringen brukar gå att läsa på själva säkringen, tryckt i metallen.

Har du en multimeter att mäta med kan du kontrollera att det inte är någon kortslutning efter säkringen och kontrollera dioderna.

Har du möjlighet att löda dit en liten glasrörssäkring på kanske 500 mA- 1A, så är det en snabb sak att se om laddaren kommer till liv igen. Går säkringen sönder så krävs det mer felsökning och ev. komponentbyte för att få liv i laddaren.
Men som tidigare sagt, ofta är det något annat som är trasigt när säkringen har löst ut.

MultiMan
N nht1 skrev:
Kanske bättre att köpa en ny..

vad tror ni om denna? Laddaren ser lite liten ut.. innehåller den samma intelligens tror ni?

[länk]
Hur tänker du dig att någon ska kunna svara på den frågan när du varken berättat vilken klippare eller laddare det gäller?

MultiMan MultiMan skrev:
Hur tänker du dig att någon ska kunna svara på den frågan när du varken berättat vilken klippare eller laddare det gäller?
ja helt rätt. Sorry.

laddaren är en Bosch Al3640 36v li

Min fundering är om laddaten för clas ohlson har samma intelligens som orginal.

N nht1 skrev:
Kanske bättre att köpa en ny..
Är det inte bäst att prova med en ny säkring först?

Bygla säkringen tillfälligt med en tunn, tunn koppartråd? Så vet du om det är något annat som är fel...

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.