Hej,
Min laddare till batteridrivna laddaren har gett upp och jag kan mäta att säkringen är trasig i laddaren.
Enligt schema så är den på 560k och glassäkringsmodell som man löder fast. Se bild och kretsschema.
vad hetter denna säkringsmodell och var kan man löpa dessa?
stort tack.
Min laddare till batteridrivna laddaren har gett upp och jag kan mäta att säkringen är trasig i laddaren.
Enligt schema så är den på 560k och glassäkringsmodell som man löder fast. Se bild och kretsschema.
vad hetter denna säkringsmodell och var kan man löpa dessa?
stort tack.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 495 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 495 inlägg
Oftast beror det på andra fel i komponenter när säkringen går sönder, bara så du inte hoppas för mycket.
https://www.elfa.se/sv/saekringar/s...iniatyrsaekring-axiell/c/cat-DNAV_PL_03130102
https://www.elfa.se/sv/saekringar/s...iniatyrsaekring-axiell/c/cat-DNAV_PL_03130102
Värdet på motståndet R1 är 560k.
Värdet på säkringen brukar gå att läsa på själva säkringen, tryckt i metallen.
Har du en multimeter att mäta med kan du kontrollera att det inte är någon kortslutning efter säkringen och kontrollera dioderna.
Värdet på säkringen brukar gå att läsa på själva säkringen, tryckt i metallen.
Har du en multimeter att mäta med kan du kontrollera att det inte är någon kortslutning efter säkringen och kontrollera dioderna.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Har du möjlighet att löda dit en liten glasrörssäkring på kanske 500 mA- 1A, så är det en snabb sak att se om laddaren kommer till liv igen. Går säkringen sönder så krävs det mer felsökning och ev. komponentbyte för att få liv i laddaren.
Men som tidigare sagt, ofta är det något annat som är trasigt när säkringen har löst ut.
Men som tidigare sagt, ofta är det något annat som är trasigt när säkringen har löst ut.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 495 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 495 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Höja från 10amp till 16 amp säkring - kostnad och arbetsbörda?
El -
Kniv till Meec Tools gräsklippare 2,1 kW 51 cm
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Temporärt byta från 6a till 10a säkring pga portabel AC?
El -
Hur installerar man appen till robottgräsklipparen
Robotgräsklippare -
Byta vajer till drivning till en MEEC XP160 gräsklippare (från "Jula")
Trädgårdsmaskiner