Slugge skrev:
Artikelnummer, tillverkare? Har bara sett gula och svarta..
Har inte det här.. har köpt lite vit 4kvadrat ibland.. Tror det är en tysk tillverkare..
 
Var köper man den då? Finns det mindre areor?
 
Slugge skrev:
Var köper man den då?
Bland annat elgrossen har den...
 
Ok, så frågan är: finns det vita N1XV som 1,5 och 2,5 mm2, det är detta vi pratar om här? N1XV är huvudsakligen en markkabel, men visst, tekniken går framåt och allt är ju möjligt idag.
 
Slugge skrev:
Ok, så frågan är: finns det vita N1XV som 1,5 och 2,5 mm2, det är detta vi pratar om här? N1XV är huvudsakligen en markkabel, men visst, tekniken går framåt och allt är ju möjligt idag.
Vet inte om den finns i mindre.. jag har köpt i 4a...
 
elmont skrev:
Jag har lite svårt att förstå att det skulle vara nån större vinst med fler trådar i rören. Det är ytterst sällan det behövs och det innebär att det blir mycket trångt i dosorna där allt ska kopplas.
Planera dragningen så behövs det aldrig mycket tråd i rören, och dessutom är PEX isoleringen ett otyg att skala det är mycket lätt att det blir brottsanvisningar på ledaren.
Vid gamla befintliga anläggningar, då nån vill ha sjuttielva tändningar i köket tex.. Alltså snutten mellan brytare och kopplingsdosa.

I nya anläggningar där man själv drar rören är de ju självklart inga problem.
 
Då säger du bara att, det går inte ;)
 
Mikael_L
Nä man säger "det går, men blir väldigt väldiiigt dyrt ..." :rolleyes:
 
..och säljer på dem fjärrströmbrytare a tre lakan styck!
 
Dagens tips.. Direkt från skolboken.

Max antal FK vid rörförlägging.
Max 5st 1,5mm2 eller Max 4st 2,5mm2 i 16mm rör
Max 7st 1,5mm2 eller Max 7st 2,5mm2 i 20mm rör


(Något som säkert varenda elektriker, och hemmapulare frångår)
 
Varför det är max 5 i ett 16 är för att det senare ska gå att dra i 3 till. Ska finnas reservutrymme.

Protte
 
Nu glömde du nog smilisen?
 
På ett annat forum jag håller till finns det smilisar till vänster om skrivrutan bara att klicka så sätts de in men det finns inte på Byggahus och fara ut och leta ids jag inte, då får det räcka med bokstäver.

Var det något formellt fel i det jag skrev, det finns i standards att en nyinstallation ska ha ett visst antal % (om det var 15%) i reservutrymme (jag bygger elskåp ibland).

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.