Låt det vara som det är, två 10 A grupper räcker länge om du bor i lägenhet. Jag förutsätter att du har en grupp dedikerad till spis alternativt gas.
Skulle du få problem kan du dra en ny grupp.
 
Redigerat:
Slugge skrev:
Låt det vara som det är, två 10 A grupper räcker länge om du bor i lägenhet. Jag förutsätter att du har en grupp dedikerad till spis alternativt gas.
Skulle du få problem kan du dra en ny grupp.
Tyvärr, jag bor inte i lägenhet, det gäller ett hus...
Som det ser ut skall detta drivas:
Badrum: Handduksvärmare och belysning
Kök: 1kw belysning, data, tv (ev 2st), ev förstärkare, bas.

sovrum: data, tv, el-säng, belysning, leksaker..

vardagsrum:belysning, tv, bas, dator, projektor, duk, diverse..

hall: Larm, belysning, diverse

server rum: 7ggr reciever (á 300w?), data (500w), mediaplayers, nas, tv box x2, xbox360, ps3, ir-central, hdmi matrix, splitters, laddstationer, monitor, router, switchar, belysning

utomhus: Motorvärmare, poolpumpar etc etc (elverktyg mm)

Skulle allt detta kunna drivas på 2st faser totalt utan risk att säkringarna löser om jag kopplar in ngt extra?
Tycker det verkar mycket och därför vill jag ha en egen grupp till server rummet.
 
elmont skrev:
Jag tror att "proffsen" är rätt eniga, men att vissa inte tydligt klargör vad man FÅR och hur man BÖR göra. Det är ju ofta rätt stor skillnad på dom två sakerna
Och om jag fattat rätt så BÖR man dra ett nytt rör till en egen säkring..
 
Korrekt, normalt en gruppledning (rör/kabel) per säkring ifrån centralen.

Och om du nu står i färd med att dra nya gruppledningar så fundera över om du inte behöver fler. Det kanske blir en diskmaskin i framtiden? Och micro, vattenkokare drar en del. Och varje rum ska orka med en dammsugare på 2kW. Utomhuselen är också bra att lägga på en grupp och JFB.

Och fortsätt fråga! Hur ska man annars kunna lära sig? För det är väl pga dom svar du fått som du nu 100% säker på hur du ska göra;)
Jag får inte riktigt ihop dom synpunkter som framfördes ang att ställa frågor.
 
Har du egen 3-fasgrupp till spisen? Det låter inte fel att utöka med nån extra grupp på din beskrivning, sen finns ju annat som spelar in, startar du alla dina apparater samtidigt tex håller kanske inte säkringen men det vet du ju bäst själv.

Sen är du ju även begränsad av huvudsäkringen, vanligen vid mätaren, är den på 16 A?

Detta du skriver med 1 rör / säkring är ett missförstånd från din sida, meningen är 1 rör eller 1 kabel / grupp. Denna grupp kan vara 1, 2 eller 3 säkringar.
 
Fast då pratar vi om en 2 eller 3-fasgrupp! Det tror jag inte är aktuellt här.
 
Slugge skrev:
Har du egen 3-fasgrupp till spisen? Det låter inte fel att utöka med nån extra grupp på din beskrivning, sen finns ju annat som spelar in, startar du alla dina apparater samtidigt tex håller kanske inte säkringen men det vet du ju bäst själv.

Sen är du ju även begränsad av huvudsäkringen, vanligen vid mätaren, är den på 16 A?

Detta du skriver med 1 rör / säkring är ett missförstånd från din sida, meningen är 1 rör eller 1 kabel / grupp. Denna grupp kan vara 1, 2 eller 3 säkringar.
Spisen-egen
disk, kyl-egen
tvätt-egen
bubbelbad-egen

allt annat är delat på 2 grupper.

Men det kanske skulle vara idé isf att ha en egen grupp till varje rum?
 
Nja, inte riktigt, jag tog nog in lite där.
 
I nya anläggningar strävar man efter att ha ca 10 "belastningspunkter" (uttag, lamputtag, armaturer) på varje säkring. Men det är inget krav man får ha så många man vill.
 
Mikael_L
elmont skrev:
I nya anläggningar strävar man efter att ha ca 10 "belastningspunkter" (uttag, lamputtag, armaturer) på varje säkring. Men det är inget krav man får ha så många man vill.
Precis. Men som sagt endast en rekommendation.
Har man t.ex. 4 st sovrum på övervåningen kan man antagligen ha alla vägguttag och lampor att dela på två säkringar, oavsett hur många uttag det är.

I köket är det däremot bäst att låta det sitta typ 2 uttag / säkring. För i köket har vi effektstarka apparater som vattenkokare, brödrost, micro, våffeljärn, diskmaskin osv. Där en säkring kanske bara klarar en enda ansluten apparat.
 
Så är det väl eg i dom flesta rum numera! En dammsugare kan utan vidare vara 2kw och en hembio utan vidare 2-5kw osv
 
Mikael_L
Tossegubbe skrev:
Så är det väl eg i dom flesta rum numera! En dammsugare kan utan vidare vara 2kw och en hembio utan vidare 2-5kw osv
Och med det menar du ...
 
Att en hembio skulle dra 2-5 kW betvivlar projektorn drar mellan 300 och 650 Watt förstärkare kanske 100 W, receiver ca 100W, cd/dvd ca 100 W. Man använder inte alla delar samtidigt, men om man har en mycket stor anläggning kan man kanske pressa upp förbrukningen till 1 kW. Skulle effekten stiga över två kW skulle det bli olidligt varmt i rummet på mycket kort tid. I princip blir ju all den energi som förbrukas till värme.
 
elmont skrev:
Att en hembio skulle dra 2-5 kW betvivlar projektorn drar mellan 300 och 650 Watt förstärkare kanske 100 W, receiver ca 100W, cd/dvd ca 100 W. Man använder inte alla delar samtidigt, men om man har en mycket stor anläggning kan man kanske pressa upp förbrukningen till 1 kW. Skulle effekten stiga över två kW skulle det bli olidligt varmt i rummet på mycket kort tid. I princip blir ju all den energi som förbrukas till värme.
Som jag skrev innan kommer det stå 7 förstärkare och minst 1 dator, plus alla boxar i racket. Minsta recievern är specad till 250w.. Och visst använder man inte allt samtidigt, men barn etc är inte så noga med att stänga av saker efter sig, så jag tror visst att det finns tillfällen då "allt" kommer att vara igång samtidigt.
Inser också att värmen kommer att bli ett problem.. Har hus med frånluftsvärmepump och funderade lite på om man skulle koppla rummet till det systemet för att ta tillvara på den värmen, tankar om detta?
Annars får jag lösa det med en värmeflyttar sats likt dom som man har för att fördela värme från kaminer..
 
Specarna anger MAX förbrukningen och i en vanlig bostad använder man bara normalt en bråkdel av max effekter. Jag tycker att du först ska prova för att sedan OM det behövs byta ledningar och säkra upp, alternativt dra fram en trefasgrupp och dela upp den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.