Mikael_L skrev:
Om jag får fortsätta lite på trefas-grupp-spåret.

Om man har en trefasgrupp så är det ju 3 olika faser och nolla + jord.
Men hur är det med säkringarna till denna grupp.
Måste dom sitta grupperade tillsammans i centralen eller kan dom vara utspridda hur som helst?
Dom skall vara samlade.

För att spä på begreppsförvirringen lite så är alltså detta exempel en (1) 3-fasgrupp, dvs 1 gruppledning med tre olika faser. Det är fullt tillåtet. Denna kan man splitta till olika 1-fasgrupper i en dosa, även om det inte är en lösning man väljer om det går att dra flera 1-fasgrupper istället.

Flera grupper i samma rör däremot är en annan fråga. Det står nåt om "flera kretsar i samma kabel" i reglerna men kommer inte ihåg exakt vad. Tror inte det är förbjudet, men man måste räkna på strömvärdet (värmeutvecklingen). Med 2 st 1-fasgrupper i samma rör blir det 4 belastade ledare (två fasledare och två nollor).

En 3-fasgrupp har tre olika faser varför det bara behövs en nolla, och det räknas som 3 belastade ledare. Även för en 2-fasgrupp blir det 3 belastade ledare.

Två olika 1-fasgrupper i samma rör kan ju matas ifrån två olika faser och skulle därmed kunna ha en gemensam nolla, men då blir det ju en (1) 2-fasgrupp av det.

Clear as mud ? :p
 
Kommer dra ett nytt rör med 1fas, detta får bli dedikerat server rum. Skulle jag sen behöver mer kraft får jag byta ut det mot 3fas. Minst klabb och antagligen det enda "rätta" sättet för att inte få en massa strul i framtiden.
 
Låter bra.
 
Med mitt inlägg menade jag ju självklart flera grupper från samma lodräta rad. Alltså så att de blir en 3fasgrupp.
 
Mikael_L
Ja det var ju inte uppenbart på något vis om martinradbo tänkte sig trefasgrupp eller en extra enfasgrupp när han skrev sitt förslag om extra ledningar.
 
Inget illa menat mot någon men en spontan kommentar.
Om man inte vill gruppera om i en central så bör man nog tänka sig för många gånger innan man själv börjar dra in flera faser i samma rör/kopplingsutrymme. Omgruppering är liksom ofta ett måste här.

Skälet till denna kommentar är att många (inte menat mot några som skrivit här i tråden) ser centralen som något mysko/heligt/eller nåt men att allt utanför är mer ok.

/K
 
Redigerat:
Har absolut inga problem med att rota i centralen, men kommer inte göra det själv iaf. Däremot tänker jag dra fram ledningarna och röret själv då jag är helt 100 på hur jag kopplar och gör detta på ett bra sätt. Men just centralen tänker jag inte röra eftersom jag helt enkelt aldrig har gjort det innan och det finns folk som gör det för vettiga pengar :p
 
Jag håller helt med snickarboden angående det med centraler, risken att göra nått "fel" är troligtvis större UTANFÖR centralen än i centralen.
 
Smotany skrev:
Har absolut inga problem med att rota i centralen, men kommer inte göra det själv iaf. Däremot tänker jag dra fram ledningarna och röret själv då jag är helt 100 på hur jag kopplar och gör detta på ett bra sätt. Men just centralen tänker jag inte röra eftersom jag helt enkelt aldrig har gjort det innan och det finns folk som gör det för vettiga pengar :p
Gissar du ser detta som angrepp men inte menat så, även om det säkert kommer att tolkas ditåt.

Men förklara gärna när du skriver i första meningen att du inte har problem med att "rota" i centralen men i nästa vända skriver att du inte tänker röra den eftersom du aldrig gjort det? Jag får liksom inte ihop det där i mitt huvud.

Som jag ser det är centralen det enkla av det hela, där är det inga större problem med hur saker skall förläggas, räknas på, inte så stora problem med att få ihop saker på ett snyggt sätt etc. Och jo, jag förenklar en hel del här.

Jag får helt enkelt inte ihop tankegången varför man, om man nu är så in i glödheta säker på att man gör 100% rätt, inte gör hela jobbet själv???

/K
 
Inget illa ment men att man först ställer en fråga och sedan hävdar att man är 100% säker på hur man ska göra rimmar inte riktigt i min värld?
HADE du varit 100% säker på vad som är ok och hur man gör så vet jag inte varför du ska ställa en sådan fråga här istället för att bara göra det?

Som sagt inget illa ment!!

Smotany skrev:
Har absolut inga problem med att rota i centralen, men kommer inte göra det själv iaf. Däremot tänker jag dra fram ledningarna och röret själv då jag är helt 100 på hur jag kopplar och gör detta på ett bra sätt. Men just centralen tänker jag inte röra eftersom jag helt enkelt aldrig har gjort det innan och det finns folk som gör det för vettiga pengar :p
 
Vad jag menar är att jag är 100% säker på hur jag drar röret och vilka kablar jag skall ha i det, det behöver man ju knappast vara hjärnkirurg för att klara av...
Däremot känner jag mig inte tillräckligt säker för att koppla in nya säkringar i elcentralen och koppla kablar till dessa, tycker det är ganska stor skillnad på det och att dra fram ett rör med 3 trådar i.. har jag fel?

Hade jag däremot inte haft någon som kunde hjälpa mig med att koppla in det i centralen så hade jag inte vart främmande för att göra det, men tycker det är onödigt att sätta mig in i hur saker skall kopplas där om jag inte behöver det.
 
Min inledande fråga handlade om huruvida det var godkänt att ha 16amp på alla uttag i huset eller ej..Och isf om jag behövde säkra upp hela vägen till sista uttag eller ej. Tråden har därifrån gått till att sätta in en ny säkring med ett nytt rör och kablar, vilket jag tycker är lite skillnad gentemot att bara byta säkring och alla kablar mot 1 dimension större..(skule man bara byta så kan man använda sunt förnuft och byta rakt av ju..)

Tossegubbe skrev:
Inget illa ment men att man först ställer en fråga och sedan hävdar att man är 100% säker på hur man ska göra rimmar inte riktigt i min värld?
HADE du varit 100% säker på vad som är ok och hur man gör så vet jag inte varför du ska ställa en sådan fråga här istället för att bara göra det?

Som sagt inget illa ment!!
 
Jo jag håller till stor del med men det är ju inte nödvändigtvis bara att byta tråd, det kan bli andra faktorer som kommer i spel med som värmeutveckling mm.
I mitt tycke är det också givet att varenda kabel måste vara 2.5mm2 och alla komponenter godkända för 16A vilket troligtvis inte alla strömställare mm är?

Men hur som helst så det jag menar är inte att sunt förnuft är bra men det är inte alltid en instalation utförd med sunt förnuft följer alla normer osv hur bra den än är och behöver man fråga om en sak är ok/rätt så är det enligt mig för att man inte känner sig 100% säker på om den är det och hur vet man då att man inte missar ngt annat?

Personligen skulle jag säkert kopplat ett par uttag själv med i min egen anläggning eftersom jag gjort det 1000-tals ggr innan men det innebär inte att jag är 100% säker på hur det SKA göras utan bara att jag kan få det att fungera om jag gör på ett sätt som jag gjort tidigare och sett gnistis göra på byggena.
Ta bara det som skrivits ovan om hurtillvida man får/kan dra flera grupper tillsammans där inte ens proffsen verkar helt eniga som det verkar.

Smotany skrev:
Min inledande fråga handlade om huruvida det var godkänt att ha 16amp på alla uttag i huset eller ej..Och isf om jag behövde säkra upp hela vägen till sista uttag eller ej. Tråden har därifrån gått till att sätta in en ny säkring med ett nytt rör och kablar, vilket jag tycker är lite skillnad gentemot att bara byta säkring och alla kablar mot 1 dimension större..(skule man bara byta så kan man använda sunt förnuft och byta rakt av ju..)
 
precis, det var ju därför jag ställda frågan :p
Eftersom inte ens proffsen är eniga och jag inster att det blir problem, eller rättare sagt, det kan bli problem om jag skall säkra upp mitt befintliga nät, så får det bli en ny säkring med nya kablar dedikerat till ändamålet.
d^_^b
 
Jag tror att "proffsen" är rätt eniga, men att vissa inte tydligt klargör vad man FÅR och hur man BÖR göra. Det är ju ofta rätt stor skillnad på dom två sakerna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.