Antag att man bygger ett nytt hus. Som taktäckning har man valt takpapp.

Så snart huset står klart inser man att det här blev ju inget snyggt.

Men bestämmer sig för att lägga om taket och istället ha falsad plåt. Det är ju i princip bara att lägga rakt på papp-taket. Nu blir ju detta en form av ombyggnad/renovering och därmed kvalificerat för rot-avdrag. Eller?

Det här är ju i så fall ett sätt att ta sig runt reglerna kring rot-avdrag och nybyggen.

Kan man rent juridiskt komma undan med detta?

Nä, man kan inte göra ROT-avdrag på nya hus. Kommer inte ihåg exakt men tror att åldersgränsen är fem år. Någon fick samma idé som du redan när lagen skrevs.

Så länge du lagt papp av klass YEP2500 så funkar det ju tekniskt i alla fall.

Tror det är 5 år gammalt som är krav för ROT. Efter infon från Skatteverket så tror jag regler gäller oavsett om det är tillbyggnad, renovering eller vad det är. Om huset är nytt kan man inte nyttja rot för jobb på huset. Det är min tolkning.

Redigerat:
Ok, det finns en gräns på fem år alltså. Ja, det hade ju varit ett lite för uppenbart kryphål annars.

Thomas Lundquist
Ja, det kan man lugnt säga.

enl ett samtal jag hade med skv, gällde målning av ett nytt hus och varken jag eller köparen hade en aning om att 5år gällde, så sa hon jag pratade med att hade det tex varit omtapetsering i ett rum så hade det varit ok.

SKV begärde in fakturan, när det bara stog målning så ringde dom upp och frågade vad målningen avsåg, när jag sa utvändig målning av ett hus så kom följdfrågan om det var ommålning eller nymålning
Nu är det ju inte sagt att att hon jag pratade med då hade full koll, reglerna kan ha skärpts, var nog 3år sen

Ja, ROT öppnar upp många alternativ för den som vill bedra SKV, det har ju redan visat sig på många sätt, och SKV täpper väl till hålen allt eftersom dom upptäcks. En 5-årsgräns är ju enkelt för SKV att hålla koll på, men om det målats utvändigt, invändigt och om eller nytt är ju inte så lätt för dom att hålla koll på.

Det är fem år som gäller och när huset byggdes håller lantmäteriet koll på, det är därifrån skatteverket får uppgiften om byggnadsår. Så inom fem år efter att huset anmälts som färdig får man inte ROT för något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.