Hur ska man resonera och räkna kring de bidrag som man får på bergvärme och konvertering från direktel? Man vill ju inte sitta och göra jobb som staten subventionerar just nu.:)

Jag försöker få tag i en rörmockare som vill jobba på en överenskommen timpenning som inte är baserad på att han ska kränga material till hutlösa överpriser till mig. Men om jag sätter mig ner och köper in material till installationen själv, kommer jag då att gå miste om delar av ROT-avdraget? Jag har för mig att skatteverket har bestämt sig för att schablonberäkna ROT på bergvärme, vilket torde vara en stor nackdel eftersom så stor del av kostnaderna, helt felaktigt, läggs på materialet. Är det så?

Jämför t.ex. dessa priser, det känns lite tokigt att ens närma sig det övre priset.
http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/NIBE-F1245/
http://www.rorprodukter.se/varmepum..._f_1245/markvarmepump_nibe_f_1245-12--6246655

Konverteringsbidrag kan utgå med 30% av materialkostnaden vid konverteringen, eller hur? Om fakturan kommer från samma firma som gör jobbet kan väl inte spela någon roll, eller? Resterande del, arbetskostnaden, borde jag fortfarande kunna få 50% ROT på, som jag resonerar.

Är det någon som gett sig in i marknaden genom att göra lite jobb själv, köpa material där det är billigast och sedan lyckats övertyga skatteverket om bidrag?

Då får schablonbelopp 30% på hela kostnaden för bergvärme, 25% för luft-vatten. Köper du material själv får du inte dra av för ROT på det.

MöIIer skrev:
Då får schablonbelopp 30% på hela kostnaden för bergvärme, 25% för luft-vatten. Köper du material själv får du inte dra av för ROT på det.
Tack för ditt svar. Det är endast bergvärme vi pratar om här.

Frågan är väl snarare, är det en option att schablonberäkna eller ett krav? Jag hittar inte något på skatteverkets hemsida om hur beloppet beräknas (eller så är jag dålig på att söka) :blushing:

Om vi håller oss till ROT för bergvärme till att börja med.

Enkelt och runt totalbelopp 200 000 kr. => schablon-ROT 60 000.
Av detta:
Arbete: 90 000
Material och VP 90 000
Maskinhyra 20 000

ROT utgår endast för arbetskostnaden vilket torde ge i mitt konstruerade exempel att ROT-avdraget icke schablonberäknat blir 45 000 kr. I detta fallet lägre än schablonbeloppet, men exemplet är konstruerat. Frågan är, kan/får man räkna så?

-----------------------
Konvertering finns det dessutom två bidragsformer för, både ROT och konverteringsbidrag.

Arbete: 30 000
Material 35 000

ROT => 15 000 kr i avdrag
Konverteringsbidrag => 10 500 kr i bidrag

Är jag på rätt eller fel spår kring bidragen/avdragen?

Schablonen behöver du bara använda om du inte kan visa vad du faktiskt har haft för kostnader med kvitton och fakturor. Du har däremot rätt att använda den om du vill.

Vi bad vår leverantör att speca upp vad som var materialkostnad och vad som var arbete, vilket gjordes utan knorr. Bäst för oss blev att ansöka om konverteringsbidrag för materialet (det är ju 30 000 kr som mest man kan få). För arbetskostnaden (montering av radiatorer, rör, VP, borrning mm) sökte vi och fick ROT-avdrag. I vårt fall var allt på samma faktura, men skriver man bara i ansökan vad i kostnaderna man söker bidrag/ROT för så är inte heller det ett problem.

Det är alltså den faktiska fördelningen av material och arbete som ligger till grund för om bidrag och ROT eller enbart ROT blir bäst för er. Om du kan precisera dessa kostnaderna är det alltså inget problem att använda de exakta värdena.

Lycka till!

/Tobias

Billigast kommer du troligen undan om du gör följande:
1. Sök konverteringsbidrag för materialet för konverteringen för att få 30% på materrialet
2. Använd ROT-avdrag och använd schablonen för borrning och VP-installation (då får du 15% även på värmepumpen)
3. Använd ROT-avdraget för faktisk arbetskostnad för allt övrigt arbete

norrbottenstorpet skrev:
Är det någon som gett sig in i marknaden genom att göra lite jobb själv, köpa material där det är billigast och sedan lyckats övertyga skatteverket om bidrag?
Ja, jag köpte allt material själv för konverteringen och värmepumpen. Lät firma borra hålet och gjorde schablonavdrag på det. Fick 30% av materialkostnaden i konverteringsbidrag. Gjorde då allt VVS-jobb själv.

Redigerat:
Bergvärme, då är materialet absolut den största delen av kostnaden.

Vet inte riktigt vilken fråga du svarade på nu. Men har du siffror på fördelningen material/arbete/maskinkostnad så är jag tacksam.

Varför vill du ha en högre timpeng, Låt han sälja materialet enligt grossistprislista så slipper du nog lite problem, Om du levererar materialet så ansvar du oxå för garantin och ska själv lösa dom problemen som uppstår, om det är materialet som orsakat problemet, Låt rörisen sälja så har han oxå ansvaret.

Vi lämnar bara garantier på det material som vi själva köpt och installerat. Det du köper ansvarar vi för att det monteras rätt men du får själv lösa problemen som dyker upp och i slutändan betala kalaset oxå

Redigerat:
Dr.L skrev:
Varför vill du ha en högre timpeng, Låt han sälja materialet enligt grossistprislista så slipper du nog lite problem, Om du levererar materialet så ansvar du oxå för garantin och ska själv lösa dom problemen som uppstår, om det är materialet som orsakat problemet, Låt rörisen sälja så har han oxå ansvaret.
Jag vill inte ha en högre timpenning. Men jag vill inte betala orimliga pengar i material, bara för att branschen är osund i sin prissättning. ROT ges ju bara på arbetet. Då ska rätt kostnad belasta arbetet och rätt kostnad materialet. Grossistprislistan kan i relation till t.ex. nätbutiker ligga 250 % högre.

Nej garantiansvaret ligger inte hos mig utan hos den som jag köper materialet av. Konsumentköplagen gäller och jag är konsumenten.

Jo sant, men du är långt ifrån den första som ska lyckas hämta pengar på ett relativt smidigt sätt ur en butik vid skada.

Kan ta ett kort exempel som hände för några veckorsen:

Jag är rörmockare kommer hem till en kund som vill ha sin inköpta blandare installerad. Okej, inga problem, lite högre timpeng för egeninförskaffat material men ingen big deal. Monterar blandaren håltagning i bänkskiva osv. 1.5har gått. Vrider på avstängningsventilerna, blandaren läcker!!

Okej, sprillans ny blandare, ringer till butiken: För att garantin ska gälla, så vill vi skicka iväg blandaren, och få skadan bekräftad

Jaha blandarn bort, 0.5h jobb, kunden får sedan köra blandaren till butiken, som sedan ska skicka iväg den på felsökning, får han en ny?, ja men då får han bekosta installationen av den nya själv, vill ha inte betala för den extra resan det extra arbetet så får han vänta upp till 2 veckor.

Är det klart då? Nej För han får själv inte välja vilken hantverkare han vill, utan firman som ska göra jobbet, måste skicka in ett kostnadsförslag på vad arbetet kostar, få detta godkänt och sedan utföra jobbet.

Total tid innan jobbet är klart och kunden sitter med sin blandare som han önskade från början: ca 3veckor.

Detta problemet finns inte om du handlar av en seriös rörmockare.

Vart vill jag komma, vi tjänar helt klart pengar på materialet, det är en del av vår inkomst, tjänar vi inga pengar där så höjjs timpengen, En del saker kan jag inte sälja lika billigt som rinkabyrör för då säljer jag med förlust. Och när ni handlar material går det jättebra tills något krånglar, för då kostar problemen mer än vad ni tjänat in på att handla i GDS-butiker,.

Redigerat:
En fundering bara... Inte får man bidrag för själva bergvärmepumpen och borrningen? Konverteringsstödet pratar jag då om. Så här står det i Boverkets anvisningar om vad man kan få stöd för: "materialkostnaden för distributionssystem och radiatorer. Kostnaden för värmepump och kollektor får INTE räknas i underlaget för stöd"

Eller hur ska man tolka det annars?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.