mycke_nu skrev:
Det är ganska intressant att Skatteverket verkar tycka att deras uppdrag är att dra in så mycket skatter som möjligt till Staten och inte att tjäna sina uppdragsgivare -Det Svenska Folket.
Jag är inte så säker på att Skatteverket ser så på sin roll. Däremot har de det otacksamma uppdraget att försöka tolka lagar och förordningar som politikerna släpper ifrån sig och sätta dem i verket.

Skattelagstiftning är i ärlighetens namn svårt. Framför allt får inte sällan välmenade ändringar för att täppa till ett hål följden att en rad mer eller mindre oskyldiga människor drabbas av skattebeslut som kan ses som horribla.
 
mycke_nu skrev:
Det är ganska intressant att Skatteverket verkar tycka att deras uppdrag är att dra in så mycket skatter som möjligt till Staten och inte att tjäna sina uppdragsgivare -Det Svenska Folket.
Det är inte direkt mina erfarenheter av de fåtal kontakter jag haft med Skatteverket. Istället har tjänstemännen varit mycket hjälpsamma att förklara och hjälpa till så att KORREKT skatt betalas (vilket kan bli både mer eller mindre än vad man själv trodde).
 
mycke_nu skrev:
Det är ganska intressant att Skatteverket verkar tycka att deras uppdrag är att dra in så mycket skatter som möjligt till Staten och inte att tjäna sina uppdragsgivare -Det Svenska Folket.
Håller inte riktigt med om det. Min uppfattning är att dom ser på sitt uppdrag precis som det är menat, att folk ska betala RÄTT skatt snarare än så mycket som möjligt.
Hade skatteverket varit privatägt och personalen jobbade på provision hade jag däremot blivit lite orolig...
 
Jag fungerar på om Rotavdraget gäller för att jag jag anlitar en installatör som drar nät för tele, data och larm i mitt hus. Dessa nät kan dels vara utbyte av befintliga nät och dels utbyggnad med ny teknik. Jag menar naturligtvis inte kostnaderna för tekniken utan arbetskostnaden
 
Hej på er där ute!
Någon som har hört något nytt om ROT-avdraget? Kollar själv regelbundet Regeringskansliets och Skatteverkets hemsidor? Orkar inte ringa dem, man framstår ju bara som pucko när man ringer den typen av samtal.

Hur är det tänkt egentligen? ROT- och RUT-avdrag? Reparation, Underhåll samt Om- och Tillbyggnad. Så det blir RUOT-avdrag eller? Och debatten för ett tag sen om "Skattereduktion för hushållsnära tjänster"? Är detta något som påverkar det här avdraget? Kan någon bena upp vad det är för skillnad?

:confused:

Johan S
 
Det man i princip gör är att utvidga avdraget för hushållsnära tjänster till att också omfatta hantverkares arbete i hemmen. Lagen är inte klar än, men ett betänkande har skickats ut. Du hittar en länk till betänkandet överst i den här tråden.

Kort kan väl sägas att de som idag utnyttjar avdraget för hushållsnära tjänster har ingenting att hämta eftersom taket ligger kvar på samma nivå, 50.000kr/person och år i maximal reduktion, motsvarande arbetskostnader på 100.000kr/år. Exakt vilka jobb som kommer att omfattas innehåller ett stort gränsland som vi är rätt så många som väntar på att det skall klargöras. En spikad lagtext gör att Skatteverket kan skicka ut en del förslag till hur de tolkar lagen och dess intentioner, och då brukar gråzonen minska rejält.
 
Swetrot skrev:
Kort kan väl sägas att de som idag utnyttjar avdraget för hushållsnära tjänster har ingenting att hämta eftersom taket ligger kvar på samma nivå, 50.000kr/person och år i maximal reduktion, motsvarande arbetskostnader på 100.000kr/år.
Jasså, jag trodde de höjde taket när de la ihop systemen. Där ser man.
 
Swetrot skrev:
Det man i princip gör är att utvidga avdraget för hushållsnära tjänster till att också omfatta hantverkares arbete i hemmen.
Tack, det var som jag misstänkte, skummade igenom den i morse men orkade inte sätta in mig i det.
 
Swetrot skrev:
Kort kan väl sägas att de som idag utnyttjar avdraget för hushållsnära tjänster har ingenting att hämta eftersom taket ligger kvar på samma nivå, 50.000kr/person och år i maximal reduktion, motsvarande arbetskostnader på 100.000kr/år.
Inget att hämta är väl synd att säga för vem har städhjälp för 200 000/år? (om man är två)


Vi har storstädning var annan vecka och det blir en årkostnad på ca 25 000 - avdrag.
Alltså kan jag ta in hanverkare för ca 175 000 plus material.

Jag hade först funderingar på om jag skulle säga upp städhjälpen men jag när jag räknar på det hoppas jag att jag inte ska komma upp i taket.
(Projekt att ta in folk till: omläggning av tak samt byggnad av stor takkupa)
 
Sorry, skulle ha lagt till fullt ut.

Det är inte så många som utnyttjar avdraget idag fullt ut, och naturligtvis finns det stora möjligheter att göra ytterligare avdrag i och med detta.
 
Svartarbete är förvisso en intressant företeelse, men vi kanske kan lämna den här tråden till trådskaparens intentioner, nämligen ROT-avdrag.
 
finns det någon som hört något nytt i ämnet? Skulle vilja (som alla andra) veta hur man kan använda avdraget för garagebygge? om man bygger ihop hus och garage blir detta tillbyggnad?
 
Om jag förstått det rätt så har det kommit in ett antal remissvar som tycker si och så. Jag har ingen aning om vad man lyssnar på, och vad man ignorerar, men det bör väl inom någon månad kunna komma en färdig proposition.
 
har jag förstått detta rätt nu? säg att badrummets arbetskostnad vart 50000kr då får jag dra av 25000kr och av det får jag tillbaka i rena pengar ca en tredjedel typ 8000kr?
 
Nej, du får tillbaka i rena pengar exakt 25000:-

Jämför med skattelättnaden på 30% för räntekostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.