Ja, som det står nu så kan man ju tolka det som att man har rätt till ROT-avdrag vid nybygge om man bygger innan den 1 Juli.
Väldigt synd tycker jag att det är då man inte kan utnyttja avdraget för att inreda en oinredd övervåning till exempel. Detta gynnar inte hustillverkarna känns det som.
 
Nej, inte rätt till avdrag vid nybygge, men stressen att offentliggöra det långt innan lagen var skriven har gett en lucka på c:a 7 månader mellan 2008-12-08 - 2009-06-30 då man kan göra ROT-arbete på nybyggda hus och få skattereduktion.

Det värsta är att det är fortfarande inte klubbat, det kan bli fler ändringar efter att lagrådet sagt sitt.
 
Enl. Aftonbladet idag är garagebygge godkänt för ROT avdrag om det sitter ihop med huset fysiskt, men inte om det är helt fristående. Undra om det blir skillnad om man då bygger en liten korridor mellan. Att den sedan är felbyggd med spånskiva utvändigt och regnar bort borde ju inte påverka. kan säga att jag är beredd att prova! 100 000kr kan va värt rätt mycket rackel.
 
Ja, det var ju också en idé, undrar om det skulle bli godkännt!
:)
 
rayden skrev:
Enl. Aftonbladet idag är garagebygge godkänt för ROT avdrag om det sitter ihop med huset fysiskt, men inte om det är helt fristående. Undra om det blir skillnad om man då bygger en liten korridor mellan. Att den sedan är felbyggd med spånskiva utvändigt och regnar bort borde ju inte påverka. kan säga att jag är beredd att prova! 100 000kr kan va värt rätt mycket rackel.
Det skulle säkert kunna funka - så länge bygglov sökts. Sedan krävs det väl även ett rivningslov för att få ta bort korridoren...
 
Om jag dränerar för hela mitt rotavdrag och vill lägga om taket sen. Kan mamma betala för det och dra av det på sin lön? Det vore en fin present. Mamman bor alltså inte i huset men får räkningen. Vem får smisk om Skatteverket upptäcker; takläggaren mamma eller jag?
 
Jag tror att den får smisk som gör ett ogiltigt avdrag. Bara att betala tillbaka till masen.

Man måste alltså både äga och bo i huset. Och det är lätt att kolla för SKV, så det gör de säkert rutinmässigt.
 
Nu har vi ju inga planer på att skatteplanera på detta sätt. Men Rotavdraget öppnar ju för möjligheterna. Det enda som behövs är ju en hanverkare som är beredd att fakutrera fel person. Ska skatteverket sen komma hem och kolla att jobbet är utfört??? Mamma har kanske har ett splirrans nytt badrum, syns ju inte om det är från 2008 eller 2009. Jag tycker att det är konstigt att detta inte hörts i debatten ännu.
 
Skatteplanera? Skattefusk kallas det nog snarare. Planera anser jag handlar om att utnyttja reglerna på ett lagligt sätt.
Men visst kan du göra så, likväl som att fuska med andra avdrag.
 
Ordet Skatteplanera var en ironi. Tänker inte själv syssla med rotfusk.

Jag tror i alla fall att det kommer att göras i stor utsräckning för jag förstår inte hur SV ska kunna kolla att jobbet är utfört i rätt hus.

Eller?
 
Jag tror att man kommer att ha en rätt bra koll på det hela. Det är ju inte så att en renovering med en arbetskostnad för 200.000kr inte syns på en fastighet, inte syns i byggarens bokföring, inte syns på kontoutdragen och inte resulterar i varuinköp och leveranser. Det tar inte mer än någon timme att kontrollera ett avdrags riktighet.

100.000kr i skattefusk är definitivt så stort att man med stor sannolikhet riskerar ett fängelsestraff. Har man väl skrivit under en sådan deklaration så går det inte att göra ogjort sedan.

Man måste förstå skillnaden mellan att dryga ut reseavdraget med några extra dagar då man vabbade, någon extra kilometer och glömma bort samåkningen jämfört med att påstå att man gjort reparationer på ett hus för väldigt stora pengar som aldrig har skett.

Därför tror jag att det är få som kommer att fuska. Avdraget som sådant är bra för alla villaägare och det är bra för alla seriösa hantverkarfirmor som sliter med att få det hela att gå ihop när de skall konkurrera med svartarbetare.
 
Hej

Vi funderar på att putsa om en skorsten.
Vi behöver en ställning för det.
Har ni koll på om kostnaden för ställningsbyggandet är ok ROTAVDRAGSMÄSSIGT ??

Hälsar
Axelman
 
axelman skrev:
Hej

Vi funderar på att putsa om en skorsten.
Vi behöver en ställning för det.
Har ni koll på om kostnaden för ställningsbyggandet är ok ROTAVDRAGSMÄSSIGT ??

Hälsar
Axelman
Letade precis här efter ett svar på just denna fråga. Ställningsbyggande alltså, kan ROT-avdrag göras för det? Rent spontant känns det inte så tycker jag. Skatteverket verkar det inte vara någon mening att prata med, telefonrösten säger ju direkt att den info dom har är det som står på hemsidan och där står inget om detta.

Axelman, har du utrett detta?
 
Hej
Jepp det har jag.

Jag frågade så här:

Hej
Vi har tänkt renovera våra två skorstenar på vår 1,5 plans villa.
Till detta behöver en ställning byggas.
Det går åt 2 gubbar att bygga ställningen och att senare riva den.
Själva ställningshyran är ganska beskedlig och bygget/rivningen kostar
ca 15 000 kr.
KAN ARBETSKOSTNADEN FÖR STÄLLNINGSARBETET VAR OK FÖR ROTAVDRAG ?



Jag fick till svar:

Hej
Arbetskostnad för reparation av skorsten ger rätt till skattereduktion.
Även arbetskostnad för ombyggnad och tillbyggnad av skorsten ger rätt till
skattereduktion. Eftersom ställningsbygge är en nödvändig del av arbetet
torde det också vara avdragsgillt.
Med vänliga hälsningar
Malin Malmström
Skatteverket, Servicejouren
Servicejouren svarar på allmänna frågor om
- skatt
- folkbokföring
- teknik och innehåll på skatteverket.se.
Webbplats: www.skatteverket.se
Servicetelefon: 020-567 000
Skatteupplysningen: 0771-567 567
Skatteverkets kontor: http://www.skatteverket.se/adresser/



Vi får hoppas att torde kommer att innbära att avdrag medges.

Hälsningar
Axelman
 
tack för otroligt snabbt svar!
Synd att det inte var ett klockrent svar från skv. Jag behöver en ställning uppbyggd som jag sen själv ska jobba på. Känns ju ännu tveksammare då eftersom jag då bara har arbetskostnad för ställningsbygge att försöka göra avdrag för. Ingen reparationsarbetskostnad så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.