Jag ringde till skv i förrgår och frågade vad som gäller angående enbart montering av byggställning där jag själv ska göra arbetet på fasaden. Fick svar idag att det inte går att göra avdrag för det.

Däremot var det ok om det var hantverkare som gjorde arbetet på fasaden och dom hade behov av ställning precis som axelman fått svar om ovan.
 
Nanny Fine
jonasdalen skrev:
Hej,

Nu har regeringen lanserat sin paket om bla införande av ROT-avdrag. Är det någon här som vet om det bara gäller för att renovera sitt befintliga boende eller om man även kan göra avdrag för att bygga nytt hus? Avdraget handlar ju om att stimulera byggsektorn, så varför skulle det inte även gälla för nybyggnation?

/Jonas
Eftersom alla andra lyckats undvika att svara på din fråga, så...... ;)
ROT-avdraget gäller INTE nyproduktion. Inte ens om du bygger friggebod eller garage. Förteckning finns på skatteverkets hemsida.
Här har du länken:
http://www.skatteverket.se/skatter/...patjanster.4.58a1634211f85df4dce80009465.html
 
Om man gör upp med byggaren att bara speca arbete och material då är det väl inga problem?
Tänker på skorstenen nu, varför speca 8h ställningsbygge 8h rivning och 20h murning? varför inte renovering skorsten 36h? material 10.000:-?

Sen är det väl så att du får göra ROT avdrag för fastigheter du äger / deläger, du behöver inte bo i dom (småhus fritidshus ej hyreshus)
 
Swetrot skrev:
Nej, inte rätt till avdrag vid nybygge, men stressen att offentliggöra det långt innan lagen var skriven har gett en lucka på c:a 7 månader mellan 2008-12-08 - 2009-06-30 då man kan göra ROT-arbete på nybyggda hus och få skattereduktion.

Det värsta är att det är fortfarande inte klubbat, det kan bli fler ändringar efter att lagrådet sagt sitt.

Någon som vet om det skett någon ändring på detta än? Har missen fixats till eller verkar det som att arbete utfört under dessa sju månader kommer att omfattas av rotavdraget vid nybygge?
 
Arbete på nybyggen kommer inte att godkännas för ROT-avdrag, utan det handlar om arbetskostnaden för renoveringar och tillbyggnader på hus som är nyare än fem år, som efter den 1:a Juli inte är avdragsgillt, men just nu är det.
 
Swetrot skrev:
Arbete på nybyggen kommer inte att godkännas för ROT-avdrag, utan det handlar om arbetskostnaden för renoveringar och tillbyggnader på hus som är nyare än fem år, som efter den 1:a Juli inte är avdragsgillt, men just nu är det.
Jo, precis men det var perioden dec 2008 fram till 1 juli 2009 jag var intresserad av. Kryphål brukar allt som oftast fixas till och jag trodde att fallet var så även här.
 
Nej, det kryphålet kunde man inte "fixa" eftersom det var Maudan som orsakat det..

Så har man ett hus som blev färdigt t.ex 2007 kan man fram till halvårsskiftet göra jobb och dra av det i deklarationen man gör nästa år.
 
Swetrot skrev:
Nej, det kryphålet kunde man inte "fixa" eftersom det var Maudan som orsakat det..

Så har man ett hus som blev färdigt t.ex 2007 kan man fram till halvårsskiftet göra jobb och dra av det i deklarationen man gör nästa år.
Ok, så om man bygger nytt hus under detta halvår så är det kört ändå? Det blir ju en hel del arbete i form av jobb med grund, borrning av brunn och annat arbete med huset.
 
Danne12345 skrev:
Ok, så om man bygger nytt hus under detta halvår så är det kört ändå? Det blir ju en hel del arbete i form av jobb med grund, borrning av brunn och annat arbete med huset.
ROT har aldrig funkat på nybygge och kommer aldrig göra det heller. Det hörs ju t.o.m. på namnet, Reparation, Ombyggnad, Tillbyggnad. Att införa ett skatteavdrag för att bygga nytt vore rätt idiotiskt m.t.p. alla hus som finns i Sverige, tomtproblem och att ett nybyggt hus faktiskt är lyx.
 
ThomasLindgren skrev:
ROT har aldrig funkat på nybygge och kommer aldrig göra det heller. Det hörs ju t.o.m. på namnet, Reparation, Ombyggnad, Tillbyggnad. Att införa ett skatteavdrag för att bygga nytt vore rätt idiotiskt m.t.p. alla hus som finns i Sverige, tomtproblem och att ett nybyggt hus faktiskt är lyx.
Ok, men att borra brunn är ju exakt samma process oavsett om det är på en tomt där ett nytt hus uppförs eller om det är på en tomt där det redan står ett hus och att borra efter vatten omfattas ju av ROT. Och precis som ett hus byggt 2007 är nytt så kan man i princip bygga om eller reparera ett hus byggt innan de nya reglerna införs. Visst är det kanske att anse som lyx med ett nytt hus, men det finns massor av "gamla" hus på några år som är lyxiga på samma sätt. Tanken var väl ändå att få igång byggandet och att bygga nytt sätter definitivt fart på arbetsmarknaden. Jag gynner till exempel brunnsborrarna lika mycket som någon som har ett två år gammalt hus.
Men tack för svaret, det var mest en undran om möjligheten att eventuellt göra ett skatteavdrag.
 
Som reglerna är utformade så kan man inte göra ROT-avdrag på pågående nybygge. Det finns både logik och logiska kullerbyttor i de gränsdragningar som gjorts, men man kan inte alltid förvänta sig perfektion från politikerna och deras tjänstemän.
 
Finns det nån vet exakt hur man gör för att söka rotavdraget. Jag har nämligen kollat igenom skatteverkets hemsida men kan inte nånstans hitta en blankett .
 
Per72 skrev:
Finns det nån vet exakt hur man gör för att söka rotavdraget. Jag har nämligen kollat igenom skatteverkets hemsida men kan inte nånstans hitta en blankett .
Du gör det på deklarationen. Efter 1 juli betalar du istället endast 50% direkt till hantverkaren, på arbetskostnaderna.
 
Hemmakatten
Förtydligande, alla ROT-arbeten som görs före 1 juli skall ansökas om skatteavdrag i samband med deklarationen i maj 2010. Tills dess finns fdet säkert blanketter framtagna.
 
Okej! Så då blir det till att vänta.. Jag har nämligen fått ett arbete utfört under våren och kommer inte att beröras av den nya regeln som gäller från första Juli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.