Det är maximalt 50.000:- i skattereduktion per person som gäller, inget annat.

/Kent
 
dragkroken skrev:
Det är max 100 kSEK per ägare som gäller...Men det gäller att det verkligen finns skatt att göra avdraget på.... Låg inkomst =låg skatt = endast ett litet avdrag blir möjligt!!!!
http://www.rotavdrag.se/pdf/Rotavdrag.pdf

Ovan länk till tydliga regeler om hur det fungerar.

Och ett litet förtydligande angående avdrag och reduktion som blandas vilt i diskussionen..
ROT-avdraget ger bostadsrättsinnehavare och villaägare en möjlighet till skatteavdrag med 50% per ägere på maximalt 100kSEK vilket i sin tur innebär maximal reduktion av skatten med 50kSEK per ägare.

Och glöm för sjutton inte att Ni måste betala skatt för att kunna nyttja ROT-avdraget...
 
Tänk på att ROT-avdraget inte är något avdrag, det är en skatteREDUKTION. Du får alltså din befintliga skatt reducerad. Men för att kunna utnyttja reduktionen fullt ut måste du alltså betala över 50000 i skatt. Det är det inte alla som gör. Kolla på ditt skattebesked!
ROT-avdraget räknas sist av alla reduktioner, efter pensionsavgiften, jobbskatteavdraget och ränteavdraget.
 
perkele skrev:
Så man kan alltså göra en tillbyggnad av kåken och utnyttja rot-avdraget, sen gör man ytterliggare en tillbyggnad nästa år och utnyttjar rot-avdraget. Sen puttar man ikull det gamla huset. Vips så har man ett nytt hus byggt på rot-avdrag :cool:

Självklart har man först gjort sina 5 barn till delägare i huset...:D

Fler som har tänkt tanken?
Ja, Skatteverket. ROT-avdraget gäller bara för personer över 18 år.
 
Ada skrev:
Om jag dränerar för hela mitt rotavdrag och vill lägga om taket sen. Kan mamma betala för det och dra av det på sin lön? Det vore en fin present. Mamman bor alltså inte i huset men får räkningen. Vem får smisk om Skatteverket upptäcker; takläggaren mamma eller jag?
För att ROT-avdraget ska gälla måste du äga huset, bo i huset och ha underhållsansvar för huset.
 
andersmc skrev:
Ja, Skatteverket. ROT-avdraget gäller bara för personer över 18 år.
Ja, och de måste dessutom betala skatt.
 
-MH- skrev:
Ja, och de måste dessutom betala skatt.
Och ägarna får inte vara fler än två till antalet.
 
Nyfniken skrev:
Och ägarna får inte vara fler än två till antalet.
Fel, den begränsningen är påhittad, Skatteverket har t ex ett exempel med tre delägare i sin egen informationsbroschyr.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Fel, den begränsningen är påhittad, Skatteverket har t ex ett exempel med tre delägare i sin egen informationsbroschyr.
Ja, där ser man!
 
Det vore bättre för alla om det man informerar om stämmer och helst med källhänvisning. Det blir liksom lite dumt om informationen är vilseledande.

Å andra sidan har inte regelverket varit klart så länge så även Skatteverket har gjort misstag i sina svar men desto roligare då att en del varit klarare här på forumet.

Som alltid gäller det att sålla informationen för informationen på internet är inte alltid korrekt, det finns liksom rätt många som tror en hel del.

/Kent
 
perkele skrev:
Så man kan alltså göra en tillbyggnad av kåken och utnyttja rot-avdraget, sen gör man ytterliggare en tillbyggnad nästa år och utnyttjar rot-avdraget. Sen puttar man ikull det gamla huset. Vips så har man ett nytt hus byggt på rot-avdrag :cool:

Självklart har man först gjort sina 5 barn till delägare i huset...:D

Fler som har tänkt tanken?
Men förvisso, en konstruktion som ROT-avdraget inbjuder ju till skatteplanering och märkliga upplägg med konstruerade ägarförhållanden och arkitektur som enbart styrs av skatteverkets regler. Det blir också väldigt orättvist, eftersom vissa kan göra stora avdrag och andra inte några avdrag alls, i mycket styrt av rena tillfälligheter.

Delvis kan man göra som Perkele föreslår. OM man har ett par vuxna, men hemmaboende barn, med så pass hög inkomst att de betalar rejält med skatt, så kan man göra dem till delägare i huset. Sedan kan alla ta del av skattereduktionen.

OM man har ett gammalt hus man tänkt riva för att kunna bygga ett nytt hus, så kan man i stället välja att "bygga till" det gamla, dvs bygga ett nytt hus som har minst en yttervägg gemensam med det gamla, för att nästa år riva den gamla delen. Då är du berättigad till skattereduktion. (För tillbyggnaden, inte för rivningen.)

Däremot går det inte att bygga ett nytt, väldigt litet hus, för att följande år "bygga till" det bit för bit. ROT-avdraget gäller bara för hus som är äldre än fem år.

Vi kommer säkert också att få se fler "rullande verkstäder" typ Bygglovs lastbil. Om en hantverkare kommer hem till dig, plockar ner fönsterna, kör hem dem till sig och renoverar dem i sin verkstad, så får du ingen skattereduktion. Om han däremot tar ut dem till sin lastbil, som står parkerad på din uppfart, och renoverar dem där, så får du reduktionen.
 
Redigerat:
Hej!
Har en fråga ang rotavdrag!
Är jag som företagare tvungen att låta kunden utnyttja "rotavdraget".
Kan jag hävda att jag inte vill hålla på med detta.
 
Carl54 skrev:
Hej!
Har en fråga ang rotavdrag!
Är jag som företagare tvungen att låta kunden utnyttja "rotavdraget".
Kan jag hävda att jag inte vill hålla på med detta.
Klart du kan avsäga dig det, men räkna med att kunderna hoppar av. Du kan inte gärna komma efteråt och säga att du inte vill att kunden utnyttjar rotavdraget.
 
Om arbetet redan utförts och ingen överenskommelse finns ang rotavdrag,
Jag anser att kunden är strulig så jag vill inte lägga ner tid på pappersarbete och bara få hälften av fakturan för att sedan behöva fakturera honom 1 gång till.
 
Carl54 skrev:
Om arbetet redan utförts och ingen överenskommelse finns ang rotavdrag,
Jag anser att kunden är strulig så jag vill inte lägga ner tid på pappersarbete och bara få hälften av fakturan för att sedan behöva fakturera honom 1 gång till.
Självklart kan du inte neka honom ROT-avdrag, du kan inte gå över lagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.