Status
Tråden går ej att kommentera.
Idag blev finansdepartementet klara med sin promemoria om ROT-avdraget som nu skall gå ut på remiss.

Den finner man här!

Inte helt lättläst, och inte klubbad än, men det är så mycket som finns, och det finns en hel del resonemang om hur man tänker i den.

Rent generellt så verkar begränsningarna vara få, men jag vill understryka att om man är osäker på om det man tänker göra omfattas av ROT-avdraget så är ett svar från Skatteverket värt mycket mer än ett svar på forumet.

När lagen väl är klubbad kommer det säkert att komma ett hel del klargöranden från Skatteverket, tills vidare får man försöka göra bedömningar utifrån sunt förnuft.
 
Om man får göra några observationer i denna tråd, så:

* Kanske skulle döpa tråden till ROT-reduktion, för det är inget avdrag. Kan bli missförstånd.

* När du säljer och skall dra av alla förbättringsutgifter, så får du INTE dra av det du har fått ROT-reduktion för. Ex. Köper för 1 MSEK, säljer för 1,2 MSEK du har förbättrat för 100.000: och fått ROT-reduktion för 50.000:-, så är din vinst 200.000:- - (100.000 - 50.000) = 150.000:- Enklare, du räknar ut vinsten som tidigare, men måste LÄGGA TILL dn summa som du har fått i ROT-reduktion. Detta är annorlunda mot förr. Och ganska rimligt, om du frågar mig.

* Markarbeten ingår nästan inte alls, bara om man lägger ner ledningar. Gräva o trädgården för att sätta plattor är alltså inte med. Däremot borra för brunn/bergvärme om man ansluter det till ett hus.
 
Hej
Gäller ROT reduktionen även matrial man köper vid renovering man själv utfört?
Exempelvis renoverade jag köket för ca 50 000 i somras?
 
1) Nej, det gäller inte material.
2) Nej, det gäller inte arbete före 8:e december 2008.
 
* Kanske skulle döpa tråden till ROT-reduktion, för det är inget avdrag. Kan bli missförstånd.
Jag tror att det snarare blir missförstånd om vi inför en ny term "ROT-reduktion". Regeringen skriver själv ROT-avdrag så det är bäst att vi håller oss till det. http://www.regeringen.se/sb/d/11257
 
I den länk som swetrot gav används konsekvent termen "reduktion".

Informationen om hushållsnära tjänster som nu utvidgas använder genomgående reduktion.

Skillnaden mellan avdrag och reduktion är att det första beror på din marginalskatt, det andra inte. Det har redan förekommit en hel del missuppfattningar.
 
Skattereduktion för ROT-arbete har de fått det till. Varför kan de inte använda etablerad terminologi kan man fråga sig?
 
Ett intressant utdrag ur länken om förtydligande om vad som omfattas och inte:

Nybyggande av bostadshus eller komplementhus bör inte i något fall kunna berättiga till skattereduktion. Markarbeten bör kunna ingå endast när de avser ledningar, för exempelvis elektricitet eller elektronisk kommunikation, anläggningar för värmeförsörjning, m.m. i direkt anslutning till byggnaden eller komplementhuset. Arbete vid borrning för bergvärme bör anses ingå, liksom arbete med borrning av brunn om vatten dras in i ett bostadshus.
 
Vore ju kul om dränering och isolering av källargrund är giltigt. Men det verkar inte så?
 
Bygga nytt garage då?
 
Vad jag förstår så är det OK att reparera ett garage, men inte att bygga ett nytt. (Sidan 21 i promemorian som jag länkar till i trådens första inlägg).

Dränering är något som inte tas upp i promemorian, varken som ett tillåtet eller otillåtet arbete inom ROT-avdraget. Å ena sidan pratar man om att markarbeten inte omfattas, å andra sidan pratar man om att vanligen förekommande åtgärder för att återställa sitt hus i samma skick som när det ny, om- eller tillbyggdes. Man får nog invänta den klubbade lagen där, och en tolkning från Skatteverket.
 
Det där med markarbeten blir man ju inte klok på, det beror ju på hur man tolkar nedanstående citat

"Markarbeten bör kunna ingå endast när de avser ledningar, för exempelvis elektricitet eller elektronisk kommunikation, anläggningar för värmeförsörjning, m.m. i direkt anslutning till byggnaden eller komplementhuset"

Om man lägger vikten på exemplen (dvs "för exempelvis elektricitet eller elektronisk kommunikation, anläggningar för värmeförsörjning, m.m") , eller på vad som avses ("ledningar" ... "i direkt anslutning till byggnaden eller komplementhuset")

I exemplet tar man upp:
Byte/Komplettering av elkabel utvändigt
Byte/Komplettering av datorkabel, tex fiber
Byte/Reparation av oljepanna, bärgvärme, fjärrvärme
m.m, ett mycket vitt begrepp,

Om man spinner vidare på vad en ledning är, så kan det vara
* Avloppsledning
* Dräneringsledning
* Vattenledning
* och kanske något mer vitalt för huset.

Dränering borde alltså ingå då det både avser en ledning och är i direkt anslutning till huset

Vad jag inte lyckats lista ut är om annat markarbete ingår, tex iordningställande av garageuppfart eller andra markarbeten som inte innebär att man banar väg för ledningsdragning.

Intressant att veta i dessa sammanhang, är att ordet "bör" anses som starkt. Dvs ska inte tolkas som kanske eller eventuellt, utan snarare skall eller måste. Men sedan hänger ju allt på vad som kommer in under remissrundan...
 
Om jag förstår allt rätt så får jag inte dra av för uppförande av husgrund men för serviser och borrning av brunn och avloppsanläggning går bra?
 
Vi funderar på att bygga till en carport, det blir alltså en tillbyggnad till en befintlig byggnad, funkar detta? Får man göra avdrag för arkitektkostnader eller är det bara hantverkare som omfattas? Vad går i så fall annars gränsen, säg att man har en byggare som hjälper till med bygglovsritningar och sen bygger, rimligtvis borde denna arbetskostnad också kunna dras av?
 
Det är relativt tydligt uttryckt att man inte får dra av arkitektkostnader, eller andra kostnader hänförligt till arbeten som inte sker i hemmet.

Man är också tydlig med att det inte skall gå att göra avdrag för hela nybyggnationer, varför det finns en viss risk för att brunnar, avloppsanläggningar etc inte kommer att omfattas. Definitiv tolkning får vi nog inte veta förrän till sommaren eller hösten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.