Status
Tråden går ej att kommentera.
Som jag tolkar förarbetena så skall inte arkitektarbeten eller motsvarande vara underlag för ROT-avdrag. Rätt logiskt med eftersom alla arbeten som skall vara berättigade för ROT-avdrag skall utföras i köparens hem eller dess omedelbara närhet.

Däremot så bör du kunna få avdrag för resningen av carporten och det fortsatta arbetet med den sen.

<edit>Hmm, Swetrot var lite snabbare *S*
/Kent
 
Har en fårga vad det gäller ROT avdraget:

Jag har byggt ett nytt hus 2006 och har bott där sedan dess.

Jag har nu börjat bygga på övervåningen, har haft en snickare här under 3dagar i slutet av Dec (när rot avdraget börjad gälla) reglat upp väggar m.m, även haft en Rörmockare som drog VVS på övervåningen.

Gäller ROT avdraget för detta?
 
grunch>Troligen ja, under förutsättning att de har F-skatt etc förstås.

Dock är detta ett forum och dessutom är regelverket kring ROT-avdraget inte klart än så svaren här bör tas med en liten nypa salt. Det är till sist skatteverket som har det slutliga ordet.

Nåt säger mig att en klistrad tråd om ROT-avdraget snart vore rätt bra.

<edit>Jaha, denna var klistrad *S*

/Kent
 
Görs någon skillnad med hänsyn vad som tagits upp i bygglovet?
Syftar på fallet ovan.

När man söker bygglov, så har man oftast ritat in en toalett på vån 1 och 2. Låt säga att pengarna tar slut och man färdigställer endast vån 1. Därefter flyttar man in på vån 1. Skulle man sedan 2 år senare kunna färdigställa vån 2 och göra ROT-avdraget?
 
Jag tror att bygglovet kommer att ha liten betydelse för ROT-avdragets godkännande. Spontant ser jag inga problem med att utnyttja ROT-avdraget i det scenario du målar upp med färdigställande efter några år. Det är möjligt att det finns andra som ser hinder för det, så säkrast är att invänta lagens godkännande i riksdagen.
 
Hemmakatten
Jag tror att vi, vid nybyggen, kommer att få se många liknande situationer som den EmMi målar upp. Antingen kommer man inte att färdigställa övervåningen eller så bygger man inte garaget eller gäststugan. Sedan väntar man ett par år och fortsätter sedan att bygga. Helt plötsligt kallas det tillbyggnad i stället och man kan utnyttja Rot-avdraget. Men huruvida det är korrekt att göra så för färdigställandet av en övervåning vågar jag inte säga.
 
Hoppas det gäller för övervåningen, Precis som du säger Hemmakatten så kommer det vara många som vill göra färdigt sina övervåningar.
Set borde väl släppa det fullständiga regel verket snart så att man slipper känna sig orolig vad som gäller.
 
Det går inte att täcka in samtliga fall med regler, det kommer alltid bli en fråga om gränsdragning. I slutändan är det SKV som avgör och du kan överklaga till diverse olika instanser om du inte är nöjd.
 
Om vi flyttar in i huset och 1 månad senare börjar bygga garaget, kan det blir frågan om ROT-avdrag på det tro? Räknas ett garage som en tillbyggnad även om det är fristående? Sedan var det ju med på bygglovet, men vi måste nog söka nytt, lämnade in fel ritningar ;-).
 
Om jag fattar det hela rätt så kommer inte nybyggnation av ett fristående garage (s.k. komplementsbyggnad) att vara avdragsgillt. Endast underhåll, eller utbyggnad av befintlig komplementsbyggnad omfattas enligt promemorian.

På radion hörde jag i veckan en man på Skatteverket uttala sig om att ROT inte bör vara tillämpligt på nya fastigheter som har helt eller delvis reducerad kommunal fastighetsavgift. Jag hittar ingenting om det i promemorian, så jag vet inte var han fick det ifrån.
 
Swetrot skrev:
På radion hörde jag i veckan en man på Skatteverket uttala sig om att ROT inte bör vara tillämpligt på nya fastigheter som har helt eller delvis reducerad kommunal fastighetsavgift. Jag hittar ingenting om det i promemorian, så jag vet inte var han fick det ifrån.
Känns inte riktigt som hans uppgift att ventilera hur skattepolitiken bör se ut och vad som bör omfattas. Nu hörde jag inte uttalandet och vet såklart inte anledningen om varför han anser det. Kan inte se något praktiskt skäl att det skulle ha något med saken att göra och förstår därför inte vad han skulle kunna mena med det. Lite märkligt tycker jag.
 
Det är deras uppgift att fatta beslut utifrån lagar och förordningar, så det är väldigt relevant vilka bedömningar SKV gör.

Ordet 'bör' skall säkert tolkas som 'kommer enligt våra tolkningar'.
 
-MH- skrev:
Ordet 'bör' skall säkert tolkas som 'kommer enligt våra tolkningar'.
Det är ju lite skillnad.. :)
Och det är formodligen som du säger, att uttalandet (kanske) borde ha varit "enligt våra tolkningar" snarare än "bör".
 
Oavsett vilket så hade det varit trevligt om tydliga regler kommer fram.
En gräns typ att ROT-avdrag ej medges då fastighetsskatt är reducerad blir fri från godtyckliga tolkningar.

Ett problem blir dock vad som sker med arbeten som utförts innan regelverket satts, hoppas de tänker på detta med.

/Kent
 
Jag har en liten fråga. Jag har förstått att det bara gäller arbetskostnad osv. 50000 per person i hushållet. Det jag undrar över om det bara är ett avdrag på skatten. DVS slipper man betala skatt på 50000kr eller får man tillbaka 50000 när det är dags att få tillbaka på skatten.

Detta kan ju göra ganska stor skillnad. Särkilt om man inte har så hög inkomst och bara betala 32% skatt......

Tacksamför svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.