Maxwells demon TotalControl skrev:
Oj det var fin sand. Jag skulle försöka med filterbrunn och hoppas på grövre fraktion. Lär gå rätt enkelt med kiespump mm i den sanden. Vet inte hur en spets dock skulle må i den fina sanden.
Jag som hoppades på att nästan vara klar : )
 
M Mardigan skrev:
Jag håller med @TotalControl att en filterbrunn troligtvis fungerar hos dig. Eftersom du har 5,5m till grundvattnet så kommer du troligtvis förlora en del i flöde med en jetpump. Har du filterbrunn kan du istället ha pumpen nere i brunnen.
Om du nu vill prova med rörspets så rekommenderar jag att ha minst 1m vatten ovan toppen på rörspetsen. Detta eftersom man tillfälligt och lokalt sänker grundvattnet när man pumpar.
Själv hade jag givetvis skippat rörspets och istället spolat ner en pemsil, för att slippa sand i vattnet och spara pengar. Dessutom tycker jag att det är tungjobbat med r40 galvat och större risk för luftinläckage i alla skarvar.
Jag tror att du kan få ut ett hyfsat flöde ur den fraktionen. Min sand är betydligt finare.
Tack för svar och råd.
Nu får jag kanske tänka om.
Får jag fråga vad för typ av prylar jag behöver?
 
DN115 släta brunnsrör samt filter, kiespump eller pluncher. Stupstock.
Jag har skrivit långt bak i tråden någonstans en liten lathund.
Vilken dia har du på jordborren?

Om du bor neråt i landet i närheten av Kristianstad så lär det finnas en uppsjö av "verktyg" att hyra :)
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
A axmode skrev:
Tack för svar och råd.
Nu får jag kanske tänka om.
Får jag fråga vad för typ av prylar jag behöver?
Prylar till filterbrunn svarade Totalcontrol på. Men om du menar för att spola ner pemsil så behöver du:
En pump, dränkbar eller jet (flöde är viktigare än tryck)
Pemslang dn32
En liten bit markduk.
Spolrör (man kan använda vilket rör som helst men billigast är 50mm avloppsrör)
En vattenbehållare att pumpa från som rymmer minst 100l (soptunna, barnpol, tunna etc).
Slang att koppla mellan spolpump och spolrör.
Finns lite bilder några inlägg upp från en som precis spolat.
 
Ne jag vet inte heller, vatten står högt i hagen bakom tomten, har jag gått förbi vattnet borde väl de egentligen rinna utmed spetsen ner till där den står. Blir inte klok på när man läser om alla som håller på. Finns endel stora stenar i övre lagren som man gärna vill bör ha med att undvika. Provar nog 2,5-3 meter till innan jag ger upp helt, dock har jag ju bara 5 meter kvar till sjöbotten om jag ger upp då
 
6 meter ner. Leran bråkar lite nu, har på 320 kg redan. Testade med kiespumpen i slutet. Det var faktiskt lite grus med i leran. Men får inga direkta förhoppningar xD.
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Jag hade också gått på en filterbrunn och spola ner pemsil. Har själv dragit ner en spets av storlek 50r och som de andra säger är det stor risk för luftinsläpp samt problem med den fina sanden du har. Jag ångrar att jag inte drog ner en filterbrunn. Kan jag säga. Det är typ samma mängd jobb i tid, men du får ut mer vatten.
 
Tips på rengöring mottages tacksamt...
 
  • Stående närbild av ett isolerat rör omgivet av byggmaterial, med byggnation och kablar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Omelius skrev:
Tips på rengöring mottages tacksamt...
Gisses va det ser ut.
Är det en hård beläggning?
Annars känns det som att det bara är att blåsa av med högtryckstvätt.
 
M Mardigan skrev:
Gisses va det ser ut.
Är det en hård beläggning?
Annars känns det som att det bara är att blåsa av med högtryckstvätt.
Det ser ut och känns som asfalt men lite sprödare. Misstänker kalk. Detta är ca en vecka efter jag hällde ner 1 liter 30% saltsyra i spetsen.

Har kört med roterande munstycke med min 160 bar tvätt. Mesta är borta men fortfarande väldigt igensatt.

Intressant är att det galvade röret är helt rent. Skulle gärna byta till galvad spets om det nu reagerar med vad som ser ut som mässing. Rinkaby Rörs 40 mm spets med inv nät.

Kanske läge att lägga det i ytterligare ett syrabad. Har ytterligare en liter 30% samt 50 liter 9% till poolen.
 
Redigerat:
Har varit ute vid 2 tillfällen sen senast. Det första var riktigt drygt. Använde nog alla 3 borrar, kiespumpen och rörrensare (se video). Jag testade att köpa en sådan, den funkar bra i bland, ibland är det borra som gäller. Igår började jag med att borra t.ex, sen de sista 20 cm tog jag genom att sänka ner rörrensaren. Då stod jag själv på stupstocken också, så 320 + 80 kg. Ca 7 meter ner. Lite grus i leran fortfarande, och när jag kände på materialet i kiespumpen påminde det mycket om sådan grå sand som finns precis vid vattnet på en strand, alltså fina fraktioner, om ni fattar vad jag menar.

EDIT: Rörrensaren tar ju sig igenom leran ganska lätt, men ibland hjälper inte det för att rören ska neråt, utan jag behöver hålla på med borr etc, för att det ska hända något.
 
  • Blå och silverfärgad metallisk förlängningsstav på gräsbevuxet mark med svarta kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Bra kämpat! Är 7 meter rekord nu? Jag minns inte riktigt..
Om det börjar bli grusit så kanske det är nära nu till mer sand. Get inte upp hoppet :).

Edit: Ser att du har varit nere 8.5m tidigare. Och sen kom det sten vill jag minnas?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Bra kämpat! Är 7 meter rekord nu? Jag minns inte riktigt..
Om det börjar bli grusit så kanske det är nära nu till mer sand. Get inte upp hoppet :).

Edit: Ser att du har varit nere 8.5m tidigare. Och sen kom det sten vill jag minnas?
Maxwells demon TotalControl skrev:
Bra kämpat! Är 7 meter rekord nu? Jag minns inte riktigt..
Om det börjar bli grusit så kanske det är nära nu till mer sand. Get inte upp hoppet :).

Edit: Ser att du har varit nere 8.5m tidigare. Och sen kom det sten vill jag minnas?
Första gången jag borrade, på samma ställe som jag är nu, kom jag ner ca 9 meter (om jag minns rätt, kan ju kolla mina svar tidigare i tråden men pallar inte just nu :D). Där påträffades grus (finns bild), men där gick också sumpröret sönder (det kom inte med upp när jag drog upp allting). Du skrev att jag skulle dra upp röret och sätta ner det i samma hål :D, synd jag inte gjorde som du sa. Sen har jag borrat 2 andra hål där jag max har varit nere på 11 meter. Detta är mitt fjärde.

Jag var ute igår igen så är typ 7,5 meter nere nu. Så lätt som det kändes att komma ner igår har det inte gjort innan. Jag avslutade de sista 20 cm med att spruta med högtryckstvätten. 2 cm innan stupstocken tar i backen, tog det helt stopp. Försökte borra med den lilla borren, inget hände. Testade att borra med lerborren som är bredare. Längst ner kändes det riktigt skumt att borra, som att den tog i någonting, jag hoppas att det var en sten som jävlades och att det inte är röret som är kass. Trodde jag hade fastnat under röret också eftersom det tog helt stopp när jag skulle dra upp lerborren, och jag var i nivå med botten på röret, fick lite panik där ett tag men det lossande till slut. Ska bli spännande och se vad som sker nästa gång.
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Då är man igång igen efter stått still sen september. Nytt hål ett par decimeter sidan om det gamla. Att komma ned till 3.5 meter gick väldigt enkelt. Men sen var det stopp. Fast igen på 3.5 meter. Har dragit upp allt igen och ska prova på ett nytt hål till ett par meter sidan om för att se hur det går.
Alltid lika roligt… :crysmile:
 
K korthoga skrev:
Då är man igång igen efter stått still sen september. Nytt hål ett par decimeter sidan om det gamla. Att komma ned till 3.5 meter gick väldigt enkelt. Men sen var det stopp. Fast igen på 3.5 meter. Har dragit upp allt igen och ska prova på ett nytt hål till ett par meter sidan om för att se hur det går.
Alltid lika roligt… :crysmile:
Vet du varför det tar stopp? Sten?

Det har du kanske svarat på i tidigare inlägg..... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.