Vi håller just på att få vårt badrum renoverat av en firma. Jag hade hört att man inte får ha rörgenomföringar i golv längre men badrumskillen sade att jodå, det fick man visst. Jag kollade då med vårt försäkringsbolag som sa nix. Badrumskillen sa att försäkringsbolagen vet inget om sånt. Jag ringde då BKR som sa att man inte ska ha det annat än för golvbrunn och avlopp. Både de och försäkringsbolaget rekommenderar att man bygger in rören i en "klack" så att de inte längre kommer upp ur själva golvet.

Nu håller badrumsbyggarna på med tätskiktet och jag fråga hur det blir med klacken. "Den får vi göra sen i så fall" blir svaret så jag är fortfarande inte helt 100 på att de verkligen tänker göra en sån.

Ge mig lite synpunkter etc. Jag kommer att kräva att de gjuter en klack (flytspackel) eftersom vårt försäkringsbolag kräver det. Det är ju dessutom jag som betalar ;)

Bör man i så fall lägga tätskikt även utanpå klacken sedan eller räcker det att de lagt tätskiktet under och tätat rörgenomföringarna innan klacken gjuts?

De använder LIP VS30 och tillhörande skarvremsor etc.
 
Kan tillägga att firman finns med på BKR:s lista över behöriga företag och vi fick dem varmt rekommenderade av kakelbutiken där vi handlat en del grejer så vi utgår från att det är en helt seriös firma.
 
optimum
Tipps
Kolla om de använde LIP VS20 före de la på LIP VS30
Om inte så är det inget godkänt tätskickt.

Är det nytt eller gammalt badrum?

Klack med flytspackel?
De lägger väll fkytspackel före tätskickt och då går det inte sätta dit en klack utanpå.

mvh Roland
 
Innan VS30 hade de nån blaskigare variant. Antog att det var nån primer eller liknande. Kanske VS20?

Förutsättningarna:
* Renovering av gammalt badrum
* Humid board våtrumsgips på väggarna
* Flytspackel med armering och värmegolv på brädgolv

Jag antog att de kunde fixa klacken efteråt eftersom han sa så. Jag hade långt tidigare påpekat att vårt f-bolag kräver sådan. Finns det inget sätt att gjuta en klack av flytspackel ovanpå tätskiktet med än trälåda av reglar eller liknande. Hur löser man det annars?

Jag har varken tid eller kompetens att hålla koll på dem varje sekund. Man utgår ju från att en BKR-behörig firma som dessutom har gott rykte ska följa branschregler. Jag blir vansinnig annars! Förra badrummet vi fick renoverat fick rivas och göras om helt från början pga "genvägar" som hantverkaren tagit.
 
Kan VS30 spädas med vatten? Han hade nånting han spädde med vatten. Om inte han spädde VS30 och körde med det så måste det väl ha varit VS20 eller nån primer. Det var vitt och mjölkigt till utseendet (hittade några spillda droppar på golvet).
 
optimum
Första lagret VS20 ska vara spätt med vatten.
Sedan ska man fortsätta med outspädd VS20, mycket viktigt

Därefter remsor mm och VS30 maxiamalt 24 timmar efter VS20

Samt rätt mängd måste användas.
VS20 är dyrt och kostar 1500 kr för 12 litervilket går åt på ett normalstort badrum

Om inte blir det totalt fel och inte godkänt.


Ska själv köra med LIP system 17 och därför påläst.

http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Brochurer/VS 30 system 17.pdf


mvh Roland
 
Såg nånting i bruksanvisningen om "för bästa resultat, använd VS20" eller nåt sånt stod det. Det stod inte att det var ett krav?

Nåväl, jag hoppas verkligen att de gjort rätt.

Åter till ursprungsfrågan - går det inte att gjuta en klack runt vatten- och värmerören i efterhand, när tätskiktet är lagt?
 
Den bör byggas innan tätskiktet görs -annars kvarstår ju problemet med att få tätt runt rören.

Bild?
 
Ska fixa bild. Kan man inte slaska på tätskikt ovanpå sockeln/klacken också då? Gör väl inget om det är tätt både under och över.

Sedan SKA det ju vara tätt runt rören redan nu eftersom man lagt väv och slabbad runt rören helt enligt bruksanvisningen men f-bolaget godkänner ju ändå inte sådana lösningar.
 
Kan ju inte heller tycka det är rätt att gjuta en klack ovanpå tätskiktet vilket gör att tätskikt finns mellan golv och klack.
Detta bör påverka hållfastheten negativt och vad händer om klacken släpper från golvet... då känns det som tätskiktet brister... inte bra.

Arbetar också med just LIP...
Vet du vad de använt för remsor i golv-väggvinklarna och i hörnvinklarna...?
Här ska nämligen användas en kraftigare fiberremsa än den man kan använda vid övriga skivskarvar...
Den kraftiga heter VT-remsa och kostar ca. 6-7ggr så mycket som den vanliga fiberremsan...
 
Så då är det bättre att skippa klacken? Fan också! Jag sa ju till om den innan de började tätskikta... :mad:

Såhär ser rörgenomföringarna ut nu. Värme och vatten. De avklippta är rören som är dragna under golvet till duschblandare. Ska skarvas på inkommande vatten ovan golv när allt är klart.

Remsorna kan du se på bilden men det kanske inte går att avgöra från en bild?
 
  • IMG_6626.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6313.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska jag göra nu då? Imorgon kommer det för att lägga sista lagret tätskikt och sedan ska det börja kaklas på fredag... om de inte ska börja kakla vissa delar redan imorgon.

Ska jag sätta stopp och tvinga dem att göra om tätskikt med klack först?

Jag orkar för fasen inte bråka med sånt här när jag är föräldraledig med en 1-åring hemma att ta hand om + en massa ärenden som gör att vi inte ens finns i huset oftast. Anlitade ju en "seriös" firma för att SLIPPPA allt strul.
 
Det ser ju tyvärr ut som att det är den tunna vanliga fiberremsan de använt, men jag kan inte säga detta till 100%..
Dessutom syns inga rörmanschetter varken runt avloppen eller rören i golvet... dessa brukar man kunna skymta även efter tätskiktet är lagt.
Tycker dessutom avloppen ligger väldigt lågt.
Jag har fått lära mig att de ska sticka upp 40mm över golvets nivå, me jag vet inte var detta står skrivet.

Tyvärr betyder inte ett medlemsskap i en intresseorganisation som BKR att man automatiskt är seriös... ;)
 
Och rörmanschetter ska dit innan tätskiktet?
Är det en klåparfirma jag fått tag i?
 
BiFuel skrev:
Och rörmanschetter ska dit innan tätskiktet?
Är det en klåparfirma jag fått tag i?
Javisst... de sätter man dit i första omgången tätskikt man lägger på.

Ledsamt, men det verkar ju inte bättre tyvärr. :surprised:

Har de satt innerhörnen i tätskiktet och remsat alla skarvar?

Lägg gärna ut fler bilder om du orkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.