Hej

Jag ska renovera mitt lägenhetsbadrum från -92. På golvet ligger våtrumsmatta och upp genom den kommer vattenrören. Enligt GVK får inte annat än golvbrunn och avlopps rör gå genom golvet.

Har sätt att man löser detta genom att gjuta upp en klack kring rören. Problemet för mig är att det sitter ballofixer cirka 6 cm upp från golvet. Att gjuta in en koppling är mot GVK regler. Som jag förstått det så finns det inget sätt att skarva ett rör på som inte räknas som en koppling t.ex. löda. Jag vill dessutom flytspackla in golvvärme vilket skulle höja golvet ytterligare.

Till vänster i bilden ser ni avlopp för tvättställ, det sticker också upp cirka 6 cm. Enligt GVK ska det sticka upp minst 4cm. Med golvvärme är jag under 4 cm.

Finns det ingen vettig lösning får jag kanske strunta i golvvärmen för att spara rör åt en klack.

Hur tänker ni kring detta. Frångår man reglerna när man har lite besvärliga förutsättningar.

lösningar på problemet?

golvbild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand
 
Varifrån kommer rören golvet ska ju ändå öppnas för byte av golvbrunn eller är det gjutna valv?
 
Hej

Det är gjutet valv. Hade hoppats på att slippa byta golvbrunn då den inte måste bytas.
 
Alla brunnar som är äldre än tio år ska bytas vid renovering
 
Kan va så ett tag sen jag höll på med sånt :) i vilket fall som är det ett litet jobb och en väldigt liten kostnad med tanke på att dom flesta skador är vid golvbrunn... Ang. Rören då finns det väll nån skarv man kan byta från?
 
När jag renoverade badrum så hade jag samma bekymmer. Alternativet hade varit att öppna hela golvet. Så jag lät rören vara kvar och VVSaren skrev en avvikelse i sitt protokoll. Så var det löst. Det var dock värmerör vilket är lite annorlunda eftersom mängden vatten som kan komma ut där är begränsad i motsats till tappvatten.
 
Kramla
Hej!
Nu ska jag vara lite besserw.. det handlar inte om mängd vatten som går i röret utan vatten som kan läcka ifrån rummet de kommer upp igenom om det nu är ett våtrum där reglerna tillämpas. Och där spelar det ingen roll vilket eller vad (tapp eller värme)
Tanken från branschen är att minimera antalet genomföringar, vid värmerör och tappvattenrör finns rörelser i materialet ( varmt-kalt ) än vad det finns i avloppsrör.

Trevlig kväll!
 
Eftersom du pratar om GVK så antar jag att du ska ha matta som ytskikt?
När jag var på seminarium med bla länsförsäkringar så sa dom att sticker det upp rör ur golvet som inte kan flyttas så ska man inte gjuta en klacka om det är matta då ska man göra som man alltid gjort, alltså ungefär som det ser ut hos dig nu, blir väl troligare stossetter än svetsade hylsor.
Tycker du ska prata med dit fb och med styrelsen i din Brf så kommer ni nog fram till något bra, få det även på papper så du kan visa mattläggare och rörmokare
 
Nej jag har tänkt använda LIP 's våtrumssystem för att sedan lägga kakel och klinker på. Allt arbete har jag tänkt göra själv. Men nu när du säger det ska jag kolla med BRFen!

Hur hög behöver klacken till rören vara för att de ska följa reglerna? Om jag skulle spåra i betongen för golvvärmeslingorna kanske jag skulle klara klack upp till ballofixen precis.

Med vänlig hälsning!
 
10 cm brukar räcka
 
De ligger väldigt nära väggen oxå vilket försvårar uppläggning av tättskiktet.
Antingen kan du strunta i reglerna och nöja dig med en avvikelse vilket är en dålig ide men enklast eller:
Alternatv1: få in rören i väggen och sätta dit en inspektionslåda. Lådans botten hamnar ett par cm från golvet men du kan rulla upp 10 cm tättskikt på nedredelen av lådan och kakla på. På det viset bygger du in 10 cm av lådan. Luckan måste hamna 12 cm upp från golvet.
Alternativ 2: dran in nya rör till badrummet från fördelar lådan som jag inte vet var den ligger eller närmast tillgängliga ställe. Inbyggd i väggen. Sen plugga och koppla ifrån nuvande rör som syns på bilden.
Personligen gillar bättre alternativ 2.
 
Bra ide med att bygga en låda runt dem. Det tråkiga är att det är betong vägg bakom rören så låda kommer i så fall få sticka ut en del. Skulle det vara okej att sätta inspektionsluckan så långt från ballofixerna? man skulle ju behöva trycka ned handen en bit för att nå ned till ballofixerna, eftersom de nästan sitter i nivå med golvet.

Ditt andra alternativ har jag funderat på. Jag har min tvättstuga vägg i vägg med badrummet och Det skulle räcka med 3 M rör dragning så är jag inne i badrummet. Problemet jag ser med det är hur jag ska bli av med de befintliga vatten rören i badrummet. Jag kan inte bara proppa rör och gömma dem under våtrumsskiktet. Jag måste i så fall stänga av vattnet fram dit så det inte ligger tryck på. Ev. hos grannen under. Sedan blanda in BRFen för att få genomföra det. Men om det skulle vara möjligt att stänga av vattnet så är det kanske det bästa alternativet.

Fler ideer?
 
Antingen låter du det vara som det är och så får det bli en avvikelse. Eller så drar du helt nya rör, de kan ju om det passar bättre ta en annan väg och komma in någon annanstans.
Allt annat verkar bara bli en omständig kompromiss sin ändå inte uppfyller alla krav.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Det verkar bli krångligt. Visste inte att det var lägenhet.
En annan ide är att om du vill ha upphängd toa stol då kan du bygga in rören bles vid cistern med en lucka för inspektion. Det blir diskret på det visset. Klack kan du oxå bygga men det blir en avvikelse men det är många gör det. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.