Jag sitter med funderingar på om jag ändå inte ska placera VP i garaget istället för i källaren. Allt blir så mycket enklare för mig när det gäller utrymme underhåll mm. Men borrhålet är redan gjord med tanke på placering av VP i källare. Kan man dra en längre ledning från borrhålet (runt 25-30 meter extra)? Om det går hur djupt bör man gräva och vilket typ av rör lägger man? Borrhålet är på 142 meter, finns det någon maxlängd som VP klarar utav när det gäller rördragning. Vad är nackdelarna att göra det? Är det bättre att satsa på källaren ändå? Hela källargolvet är bortbilad för ny platta med värmegolv frampå så jag vill få klarhet i vad som kan göras och är OK att göra utan att större förluster (värme) försvinner.
Tackar på förhand.
Tackar på förhand.
Nej, det är absolut inget problem med den ökade ledningslängden. Tvärtom så kan du dra viss nytta av den horisontella dragningen som jordvärme (litet, men ändå ett tillskott). Du drar samma typ av slang som du har i brunnen, dvs 40 mm tunnväggig PEM-slang 40x35,2 (2,4 mm vägg). Slangen bör ligga på ca 1 m djup med 1 meter mellan fram- och returledning.
Maxlängden du frågade efter är ca 500 meter. Det enda som kan skapa problem är ev höjdskillnad. Om garaget ligger lägre än hålet måste avluftning lösas på något finurligt sätt, kanske genom att gå via källaren och sätta en ventil där...
Maxlängden du frågade efter är ca 500 meter. Det enda som kan skapa problem är ev höjdskillnad. Om garaget ligger lägre än hålet måste avluftning lösas på något finurligt sätt, kanske genom att gå via källaren och sätta en ventil där...
Då ska jag nog satsa på att få in VP i garaget istället. Garaget ligger på en högre nivå än borrhålet.
Kan man då inte lägga rören i markrör med isolering eller bara isolera rören för att kunna lägga ner dom bredvid eller med mindre avstånd från varandra? Med minst 2 meter från husvägg och 1 meter mellan varje rör ger ju minst 3 meter totalt från huset och det kan bli svårt med det på vissa platser. Är det OK med skarvning av dessa rör (hinner nog inte med att installera i år). VP står i källaren och går på el endast för både varmvatten och värme, tänkte göra en tillfällig anslutning från borrhålet tillsvidare för att få ner elkostnaden, drar in rören till källaren som tillfällig lösning tänket jag.
Kan man då inte lägga rören i markrör med isolering eller bara isolera rören för att kunna lägga ner dom bredvid eller med mindre avstånd från varandra? Med minst 2 meter från husvägg och 1 meter mellan varje rör ger ju minst 3 meter totalt från huset och det kan bli svårt med det på vissa platser. Är det OK med skarvning av dessa rör (hinner nog inte med att installera i år). VP står i källaren och går på el endast för både varmvatten och värme, tänkte göra en tillfällig anslutning från borrhålet tillsvidare för att få ner elkostnaden, drar in rören till källaren som tillfällig lösning tänket jag.
Alternativet är att isolera slangarna eller den ena av dom men då tappar du lite energiutvinning från marken. Skarva är ok men det är olämpligt att gräva ner skarvar utan man får fixa en brunn och göra det i, lämpligen där slangarna från hålet kommer upp där man ändå brukar ha en 90-böj.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
Det kommer att BLI tjäle runt slangen, det är liksom finessen. Det kommer att bli en kombinerad djup och ytjordvärme.
PEM ligger miltals runt om i världen direkt i allsköns mark och det bara fungerar.
Du behöver ju inte snåla med slangen heller, 284 m i brunnen så då kan du ha upp till 216 m i marken, men undvik att lägga slang där det är skottat på vintern (på din bild ser det ut som du går framför husentrén, gå på andra sidan)
Protte
PEM ligger miltals runt om i världen direkt i allsköns mark och det bara fungerar.
Du behöver ju inte snåla med slangen heller, 284 m i brunnen så då kan du ha upp till 216 m i marken, men undvik att lägga slang där det är skottat på vintern (på din bild ser det ut som du går framför husentrén, gå på andra sidan)
Protte
Tyvär är det den enda vägen att lägga den på annars får jag börja borra i berg och spränga. det är uppfarten till huset och garaget. Jag får väl gräva lite djupare och lägga isoleringsskiva ovanpå det borde väl hjälpa en del. Pratade med en rörnisse som sa att lägg slangen med lite avstånd emellan och det lät inte som vi pratade en meter här. En isoleringsskiva mellan fram och returledning är ok enligt honom. Jag får väl lägga framledningen närmast huset så att jag inte fryser grunden. Blir slangen så kall verkligen? Den kanske värms upp något utefter vägen till borrhålet förhoppningsvis... Eftersom jag ska tillbaks med kallvatten + varmvatten och uppvärming kanske jag kan lägga kulverten och vattenrör ihop med framledningen till VP för att sedan avvika in till huset vid tänkt ställe. Är det OK att lägga kulvert ihop med framledning till VP?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
Jag skulle inte göra så, så småningom så blir det nog tjäle runt både fram och tillbaka.
Kulverten tål ju tjäle om den inte står still men det kommer den ju inte att göra.
Protte
Kulverten tål ju tjäle om den inte står still men det kommer den ju inte att göra.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
Jag skulle inte göra så, så småningom så blir det nog tjäle runt både fram och tillbaka.
Kulverten tål ju tjäle om den inte står still men det kommer den ju inte att göra.
Protte
Kulverten tål ju tjäle om den inte står still men det kommer den ju inte att göra.
Protte
Lugn och fin nu. Att ha en meter mellan slangarna nämnde jag för att kunna dra nytta av jordvärmen på den förhållandevis långa matningssträckan mellan hål och garage. I en vanlig installation där det rör sig om några få meter matning så är tillskottet inte mätbart och därför läggs ledningarna i samma smala dike. Det bör ju faktiskt inte bli tjäle runt ledningen om man inte har ett väldigt stort effektuttag per meter borrhål. Inte ens vintertid bör ju köldbärartempen sjunka under noll grader i ett väldimensionerat system.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
Man har 80 ggr mer energi från +0 till -0 än från +1 till 0. Det krävs 80 gånger mer energi att frysa vatten än att ändra en grad på flytande vatten.
Har man plusgrader hela vintern så har man en stor och effektiv energibrunn.
Prtotte
Har man plusgrader hela vintern så har man en stor och effektiv energibrunn.
Prtotte
Om brunnen är dimensionerad för mindre är 0 grader på ingående ledning så har någon fuskat...pefo skrev:
Nu är det lyckligtvis så att köldbäraren inte fryser...
Nä, i det fallet jag beskrev var det +1 från borrhålet -2 till. Men underdimensionerade hål finns det också. Antingen pga snålhet eller för att man stolt uppgett för låg förbrukning till kalkylen.Bob_the_builder skrev:
Köldbäraren innehåller ju alkohol så den fryser inte förrän vid typ -15 eller så. Beror på hur mycket sprit man haft i. Vattnet i borrhålet kan ju frysa däremot och det vill man helst slippa. Däremot runt en markkollektor kan det rädda en underdimensionerad slinga. Ofta är det faktiskt så man dimensionerar. I synnerhet om marken är blöt och det är trångt. Vår kollektor ligger kraftigt utspridd (två stora loopar) i en hästhage på 1ha så den sjunker aldrig under +3 grader.